בשבוע שעבר, לצד החזרה המהוססת לשגרה, חלה עליה משמעותית במספר החולים בנגיף הקורונה, שבאה לידי ביטוי בעיקר במוסדות הלימוד. פרופ' יורם לס, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, שדבק בטענה כי הנגיף לא מסוכן יותר ממחלת השפעת העונתית, התייחס היום (ראשון) להתפשטות המחודשת בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, וניסה להרגיע את החששות: "הנגיף נוגע מבחינה של סיכון חיי אדם במעט מאוד אנשים ששייכים לקבוצות שאנחנו מכירים, שזה טיפה בים של האוכלוסייה".

יוכפז: ברבש אמר שמקבלי ההחלטות כל כך לחוצים שהם מקבלים החלטות לא נכונות. יש לך השפעה על העניין הזה?
"אני לא מגזים ביכולת שלי להשפיע, לא על מקבלי ההחלטות ולא על הציבור".

יוכפז: על הציבור.
"אני אומר את האמת שלי, והיא לא רק שלי כי אמת היא דבר אובייקטיבי. יש הרבה מאוד טעויות בהצגת העניין, למשל כל הזמן מדברים על חולים. נכון יש התפרצות של תחלואה, של חולים, מה האמת? אין חולים. יש חיוביים בריאים לגמרי, הנגיף הזה נוגע באמת מבחינה של סיכון חיי אדם במעט מאוד אנשים ששייכים לקבוצות שאנחנו מכירים, שזה טיפה בים של האוכלוסייה. אין חולים חדשים".

יוכפז: תהיה עם אחד כזה באותו חדר, חיובי אבל בלי תסמינים?
"ברגע זה, הנגיף נמצא בכל מקום וגם אמר ברבש בעצם שאף ממשלה בעולם לא יכולה לעצור את הנגיף. זה אשליה. הנגיף נמצא בכל מקום בארץ ישראל, בכל מקום אצל חמישה מיליון פלסטינים, בכל מקום בעולם ואף ממשלה לא תעצור את ההתפשטות של הנגיף. מה המזל הגדול? ככל הנראה 10-5% מהאוכלוסייה הם חיוביים בריאים, מעט מאוד אנשים בעשורים האחרונים לחייהם עם מחלות רקע קשות, אצלם יש גם את מה שנקרא תסמינים, רק אצלם. הם גם נמצאים במצב של סיכון חיים כמו שגם שפעת זו מחלה קשה מאוד עם סיכון חיים".

דוידוב: בכל זאת, כשאתה מסתובב ברחובות, יורד לים, רואה עשרות אלפי אנשים באווירה של סוף קורס 'נגמרה הקורונה'. אנחנו צריכים להמשיך ללמוד לחיות עם הדבר הזה ואולי יש טעות בניהול?; יוכפז: יכול להיות שהדעה שלך משפיעה על חלק מהציבור.
"מבחינה רפואית את צודקת, אם היינו בשיח של רופאים והייתי מספר לך על סערה של ציטוקינים ועוד מילים של בית מרקחת. אני מודיע לך שהסיכון לאוכלוסייה מהמחלה הזו דומה לסיכון ממחלות אחרות, כבר נמאס לי להגיד שפעת".

דוידוב: ההחלמה לוקחת חודש.
"בסין מתים כל שנה עשרה מיליון בני אדם, כמה מתו מהעניין הזה? 4,000".

יוכפז: להתנהג רגיל?
"כן".

יוכפז: הנגיף נמצא בכל מקום?
"נכון".

יוכפז: רובנו לא נפגע?
"נכון".

יוכפז: שוודיה הייתה 'לס' בתפיסה שלה.
"בשוודיה התמותה ירדה". 

יוכפז: ביחס למה?
"ביחס למגפות שפעת של 1990. התמותה בשוודיה ירדה. אל תשווה זבוב לפיל".

יוכפז: היה אפשר למנוע אותה?
"אני האחרון שאומר שלא צריך להיזהר אבל לא להרוס את החיים שלנו".

יוכפז: איך נכון להיזהר לדעתך?
"מאוד פשוט, קודם כל, במקומות בהם אפשר באמת לעשות משהו, בתי אבות. כבר הסכמנו שממשלה לא יכולה לעצור את התפשטות הנגיף באוכלוסייה הכללית, זה לא עבד בשום מקום בעולם. הנגיף נמצא בכל מקום, נמצא עליך ברגע זה עם עוד 20 נגיפים".

דוידוב: הוא לא חי, אלא רק כשנכנס אלינו לגוף.
"יכול להיות שמה שמוצאים במעבדה זה רק החומר הגנטי, השרידים, כי הגוף שלנו יודע להילחם בנגיף אחרת כולם היו מתים, זה לא ימי הביניים".

דוידוב: מסכה לא עוזרת?
"מסכה זה מאוד חשוב. אני מדבר על מה שהיו אומרים לך במשרד הבריאות שלנו ובכל העולם המערבי, היו אומרים לפני חודשיים שמסכה מאוד חשובה לחולה, חולה מפיץ כמויות עצומות של וירוס ולכן אמרו חשוב שחולה פעיל צריך מסכה, הצוות הרפואי שמטפל בו וצמוד אליו צריך מסכה. לא צריך מסכה לאנשים רגילים. בשטח ציבורי רגיל לא צריך".

יוכפז: כל הזמן לומדים דברים חדשים, למדת משהו?
"לא קרה שום דבר חדש, אין שום עבודה מדעית חדשה שאומרת שקרה משהו".

יוכפז: אין שום דבר שלמדת? אמרתי כך בעבר פה טעיתי?
"אני יומם ולילה לומד את החומר הזה, תאמין לי".

יוכפז: לשאלתי?
"לשאלתך, אני לא שיניתי את דעתי מהרגע הראשון שהתברר לי שבסין עם מיליארד ו-400 מיליון בני אדם מתו 4,000 בני אדם".

דוידוב: הנגיף כל פעם נכנס לאזור אחר בגוף ועושה בו שמות, אפילו הרופאים מופתעים.
"אנחנו מתחילים בשיח רפואי ועוד מעט נגיע למחלת קוואסקי ועוד מילים של בית מרקחת. הציבור לא מעוניין במילים האלה".

דוידוב: הציבור צריך לשמור על עצמו והוא לא עושה את זה.
"הציבור רוצה לדעת האם המחלה הזאת תהרוג אותי בסיכוי יותר גדול ממחלה אחרת".

יוכפז:  ואתה אומר לא.
"אני לא אומר לא, זה העובדות שזה לא".

יוכפז: איך מקבלים אותך בציבור?
"אל תשאל, מה שקורה. אני 10 שנים הייתי בטלוויזיה, אולי מלפני שנולדתם. בתקופה ההיא היו מבקשים אוטוגרפים, חתימות. היום אני כל הזמן חוטף סלפים, כל הזמן תופסים אותי לסלפי. יש עכשיו עניין חדש כולם - רוצים שאתן להם ברכה ליום הולדת אבל אני עומד בזה בגבורה".

יוכפז: לא בלבל אותך?
"הייתי בכל מקום במדינה הזאת, עשיתי כל דבר במדינה הזאת, אותי אי אפשר לשנות אם אני בטוח על סמך נתונים וכאיש מדע שמה שאני אומר זה נכון. אף אחד לא סתר באמת את המספרים שלי".