העליה בתחלואה תביא לאכיפה מוגברת? בהתאם להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המל"ל מאיר בן שבת, כינס הערב (שלישי) דיון עם שר הפנים, שר הבט"פ, מ"מ מנכ"ל רה"מ, מנכ"ל הבריאות, מפכ"ל המשטרה, נציגי היועמ"ש ויו"ר השלטון המקומי במטרה להדק את האכיפה בעקבות העלייה בתחלואה. בהודעה נמסר כי "הדיון כונס בדחיפות במטרה לגבש צעדים מעשיים מיידיים להידוק האכיפה על הנחיות הבריאות הנוגעות להתמודדות עם מגפת הקורונה".

כאמור, בדיון כי נקבע "על רקע המגמות המדאיגות בהתפשטות נגיף הקורונה נדרשת הגברה מיידית של האכיפה באמצעות הכוחות הקיימים (משטרה, פקחי רשויות מקומיות, פקחי רשות האוכלוסין וההגירה שהוסבו לכך באופן זמני – כל אחד בהתאם לסמכויותיו), בארבעת התחומים הבאים: עטיית מסיכות, התקהלויות המנוגדות להנחיות, קיום כללי "התו הסגול" בבתי עסק ובמרכזי קניות ואכיפת בידודם של חולים ואנשים שהיו עימם במגע".

בין היתר, הוחלט בדיון כי בנוסף לכוחות הקיימים, יסייעו גם פקחי הרשויות המקומיות באכיפה, בדגש על עטיית מסכות. לשם כך, הוחלט כי "מרכז השלטון המקומי ישלים תכנית הכשרה מיידית וייערך להכשרת הפקחים בהתאם לה עד יום ב'. משרד המשפטים ישלים הליכי חקיקה שיסמיכו את הפקחים בנושא זה. הגורם המנחה – משרד הבט"פ".

מוקדם יותר שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין נשא דברים במסגרת סיור שערך בבית החולים סורוקה בבאר שבע, במהלכו ביקר בין היתר במחלקות הקורונה והטיפול נמרץ. מדובר בסיור המקצועי הראשון שלו מאז נכנס לתפקיד, ואליו התלוו סגן השר יואב קיש, יו"ר כללית יוחנן לוקר, מנכ"ל כללית פרופ' אהוד דוידסון ומנהל סורוקה ד"ר שלומי קודש.

אדלשטיין הזהיר לגבי המשך התפשטות נגיף הקורונה בישראל, ואמר כי "העלייה בתחלואה הופכת להיות אירוע דרמטי", עוד ציין כי "אנחנו מתקרבים לקצב של למעלה מ-200 חולים ביממה".

יולי (יואל) אדלשטיין (צילום: ללא קרדיט)
יולי (יואל) אדלשטיין (צילום: ללא קרדיט)

"אין כאן קסם" התייחס אדלשטיין להמשך המאבק בנגיף, והוסיף כי "אם מתייחסים להנחיות כאל המלצה – הקורונה לא תעזוב אותנו. כל כך פשוט. הדרך האפקטיבית ביותר לטפל בנגיף בלי להזיק לכלכלה היא אכיפה קפדנית".

"אין הבדל בין אכיפת חוקי התנועה לאכיפת הקורונה" הבהיר, "מי שהולך בלי מסיכה, כמוהו כמי שנוסע במהירות של 160 קמ"ש. בכל שנת 2019 נהרגו 349 איש מתאונות דרכים. בשלושת החודשים האחרונים נהרגו 298 אנשים מהקורונה ולמעלה מ 18,000 חלו. שכל אחד יעשה את המכפלות".

"רק כאשר זו תהיה ההתייחסות נוכל להחליש דרמטית את הקורונה" ציין, "מלבד האכיפה צריך להגדיל באופן משמעותי את הבדיקות. אנחנו עושים זאת, ובימים האחרונים עברנו את 16,000 בדיקות ביממה. היעד שלנו הוא לעבור את ה-30 אלף בדיקות ביום".

אדלשטיין התייחס גם למצב ביצוע הבדיקות לגילוי הנגיף בארץ, ואמר: "שמעתי גם שהמעבדות בבעיה בגלל העומס בבדיקות. גם לכך מצאנו פתרון, אנחנו במגעים עם האוצר להוספת 200 תקנים נוספים. הציפייה שלנו היא שהתקנים יהיו לתקופה ארוכה ולא לארבעה חודשים בלבד, כדי שהמעבדות יוכלו להניב את המירב ועובדי המעבדות לא יקרסו".