קבינט הקורונה התכנס היום (רביעי) על מנת לדון בהגבלות הנוכחיות על המשק ובהקלות אפשריות. השרים החליטו כי פעילותה של רכבת ישראל תשוב לפעילות ביום שני הקרוב, וכן כי ענף התרבות ייפתח ויתאפשר קיום מופעים, תחת הגבלת קהל של עד 250 איש. בנוסף נמסר כי אירועים בהשתתפות למעלה מ-250 איש, ועד 500, יאושרו רק בכפוף לאישור מנכ"ל משרד התרבות והספורט.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בפתח ישיבת הקבינט: "מדינת ישראל חתמה עם חברת ״מודרנה״ על הסדר שיאפשר לנו לקנות חיסונים. החברה מתקדמת בפיתוח, הם טוענים שהם יכולים להגיע לזה באמצע השנה הבאה, אנחנו מקווים שהם יצליחו, אין לנו ביטחון בכך, אבל אנחנו מעוניינים לקבל את החיסונים הללו במהירות אם יפותחו ולכשיפותחו. זה שם אותנו במקום מאוד טוב בעולם. 

"אנחנו כמובן ממשיכים במאמצים שלנו פה במדינת ישראל, במכון הביולוגי, ואנחנו מקווים גם שם להגיע לתוצאות. זה כמובן יפתור לנו את הדילמה שהוועדה הזאת עסוקה בה כל הזמן - איך לעצור את התפתחות המחלה מצד אחד, ומצד שני להמשיך כמובן את המשך פתיחת הכלכלה. יש עלייה תלולה למדי של תחלואה. אנחנו נדבר בישיבה הזו על האמצעים השונים של בלימת העלייה הזאת. אנחנו באים עכשיו, בני גנץ, השר טרופר ואנוכי, מפגישה עם נציגי המגזר העסקי שעוסק בתרבות, במופעים. אנחנו מתכוונים לעזור להם לפתוח את זה תחת המגבלות של משרד הבריאות, ועל כך נקווה להשלים את העבודה תוך 24 שעות. 

"אני מחזיק פה דוח של ה"אקונומיסט" שמדרג את מדינות העולם בדרך שבה הן טיפלו בבעיית הנגיף. אנחנו מדורגים בין 8 המדינות המוצלחות. קיבלנו ציון טוב מאוד. ועם זאת אני אומר - זה משקף את העבר, לא משקף את העתיד - העתיד מתחיל כרגע. יש לנו עלייה בתחלואה, צריך להוריד אותה, צריך להמשיך לפתוח את המשק. אנחנו נדבר גם היום על דרך אחראית לעשות זאת גם בתחבורה, אבל אנחנו חייבים לטפל בעלייה הכללית וגם במוקדי התחלואה הספציפיים. נדרשנו לכך בוועדת שרים מיוחדת לפני הישיבה הזאת".

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר בדיון: "משרד הבריאות תומך בפתיחת הרכבת לפי המתווה שגובש ותומך בפתיחת מוסדות התרבות לפי המתווה. באותה נשימה אני מסתכל בעיניים של הציבור ושל השרים ואומר: הפה שהתיר הוא הפה שיסגור. אם לא תהיה משמעת של הציבור להנחיות משרד הבריאות ופעילות לפי התו הסגול – באותו יום נסגור גם את הרכבת וגם את מוסדות התרבות. לא ניקח על עצמנו את העלייה בתחלואה כיוון שלא מקשיבים להנחיות".

עוד לפני כינוס הקבינט, נתניהו נפגש כעת עם נציגי ענף התרבות והאירועים, בלשכת רה"מ בירושלים. נתניהו אמר בפתח הפגישה:
"אני רוצה מאוד לשמוע אתכם ואני רוצה מאוד לעזור לכם. אני יודע שיש מצוקה, אנחנו רוצים לטפל במצוקה, ולכן ביקשתי גם משר האוצר שיצטרף אלינו. נשמע את הדברים, ונעזור כמיטב יכולתנו". בתום הפגישה נמסר ממטה המאבק: "ראש הממשלה אמר כי הוא פועל לפתיחה מיידית של התעשיה תחת מתווים ברורים שיתפרסמו ב 24 השעות הקרובות".

נתניהו וכ''ץ בפגישה עם נציגי ענף התרבות (צילום: חיים צח, לע''מ)
נתניהו וכ''ץ בפגישה עם נציגי ענף התרבות (צילום: חיים צח, לע''מ)

בתוך כך, הכנסת אישרה הלילה את חידוש התקנות לשעת חירום נגד הקורונה, לאחר שפג תוקפן אתמול בחצות. הצעת החוק תהיה תקפה ל-45 ימים ותאפשר לאכוף את הגבלות הקורונה במרחב הציבורי ובמקומות נוספים. עשרה ח"כים תמכו, ללא מתנגדים. 

לאישור החוק במליאה קדם האישור בוועדת החוקה של הכנסת, במאמץ של סיעות האופוזיציה, יש עתיד, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת. בחלק גדול מהדיונים שנערכו היום לא השתתף אף חבר כנסת מהקואליציה מלבד יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר.

עם חידוש התקנות, הוסר מהצעת החוק הסעיף הנוגע לכניסת שוטר לבית ללא צו. כמו כן, הוסרו מהצעת החוק סעיפים שהטילו עונשי מאסר של חצי שנה במקרה של הפרת הוראות בידוד, ובמקום יינתנו קנסות בלבד. היום יתכנס קבינט הקורונה, שידון במצב התחלואה במדינה ובהמשך הצעדים למניעת התפשטות הנגיף.

הממשלה אישרה אתמול במשאל טלפוני את החלטת שר הבריאות יולי אדלשטיין למתן היתר לקבלת תרומה למשרד הבריאות, של מלאי של התכשיר רמדסיביר (Remdesivir) מחברת גלעד, המיועד לטיפול בחולים בנגיף הקורונה.

יולי אדלשטיין (צילום: ללא קרדיט)
יולי אדלשטיין (צילום: ללא קרדיט)

שר הבריאות קיים אתמול סיור במרכז הרפואי מעיני הישועה בבני ברק. הצטרפו אליו סגן השר יואב קיש, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, מנכ"ל בית החולים שלמה רוטשילד והמנהל הרפואי פרופ' מוטי רביד. הוא ביקר במחלקת טיפול נמרץ ובמחלקת בריאות הנפש, שבה גם שיחק פינג פונג מול אחד ממתמודדי הנפש במחלקה.

לפני כן סייר אדלשטיין במרפאת מכבי בעיר ונפגש עם מנכ"ל הקופה רן סער, ובהמשך ביקר בחמ"ל עיריית בני ברק. ח"כ גפני טען במהלך הסיור כי "נעשה עוול לציבור החרדי בכך שעשו סגר על בני ברק, זה יצר תדמית לא נכונה. בריכוזים החרדיים שומרים מכל משמר על הנחיות משרד הבריאות".