הסוף לקבינט הצללים של בנט? חה"כ נפתלי בנט התראיין היום (שלישי) בתכניתם של בן כספית ורוני בר-און ב-103FM, והביע את דעתו על מינוי הממונה על ניהול משבר הקורונה, וכן על אופן הטיפול הנוכחי על ידי הממשלה. כמו כן, פירט בנט על תכניות שהציע על ידי פרויקט הצללים שהקים למען בלימת התפשטות הנגיף."אני רוצה להיות איש בשורות טובות. אנחנו במגמה טובה, בשבועיים האחרונים היו החלטות טובות. מעבר לכך, צריך לשים לב שרוב האנשים טובים בסך הכל ולא רוצים לעורר הדבקה המונית. תצריך לשבת ולדבר עם הציבור", אמר בנט. 



מה דעתך על פרופ' ברבש כפרויקטור?
"אני חושב שזה מינוי מצויין, יצא לי כמה וכמה פעמים לפגוש את הפרופ' ברבש במסגרת הגל הראשון, והתייעצתי איתו לא מעט. אני חושב שהוא בהחלט הבן אדם הנכון, המפתח להצלחה שלו יהיה לתת לו שלושה כלים: תקציב בלי כל מיני מכרזים ודברים כאלה, פשוט תקציב מהיר בסדר גודל של חצי מיליארד שקלים, זה גרושים לעומת מה שמוציאים, הכלי של שימוש במשרד הביטחון, גם פה אני לא צופה בעיה, והמרכיב השלישי שאני כן חושש ממנו - הוא שצריך את זכות ההחלטה האחרונה בכל הדברים, גם להתגבר על עמדת פקידי משרד הבריאות, ופה המבחן הגדול". 

זה אומר שאתה יכול להוציא את קבינט הצללים שלך לניהול הקורונה לפנסיה.
"הלוואי. אני חושב שהיום יש לנו כבר תמונה מאוד ברורה, מה, איך ומתי לעשות. את הגל הזה אפשר תוך זמן יחסית קצר, בערך בין שבועיים לשלושה, להשתלט עליו, להביא את זה לסדר גודל של עשרות מאומתים ביום, ואז לנהל את זה לאורך זמן, עד שתימצא תרופה, גם אם זה עוד שנה או שנתיים. 

צריך לפעול למערך מיגור הקורונה, או מה שאנו אוהבים לקרוא לו קטיעת השרשראות. צריך פה בעיקר את הגמישות לקבל החלטות נגד משרד הבריאות. אתן דוגמה שתמחיש. נניח שגבי מחליט שהוא רוצה הרבה יותר בדיקות ושהמעבדות הנוכחיות יניבו יותר תפוקה. ואז הוא יושב ומסתכל על התהליך, ואומר, אני רואה שטכנאי מעבדה צריך להוציא את המטושים מתוך שקית ומתוך עוד שקית, זה תהליך שלוקח הרבה זמן וחבל, לא צריך בשביל זה את הטכנאי, אפשר אפילו להביא את רוני או בן באמת להועיל למדינת ישראל.

נגיד והוא אומר להביא עוד כוח עזר, לעשות להם הדרכה של ארבע שעיות על איך להוציא מטוש משקית, ואז בא משרד הבריאות ואומר לו, טכנאי זה שלוש שנים, זו תעודה. צריכה להיות לו פה אמירה, צריך שתהיה את הגמישות לעגל פינות. אנחנו לא במצב רגיל, אלא במלחמה, ובה אתה לא יכול בכל הנהלים הרגילים של השגרה".

אנחנו צריכים לצאת מתוך הנחה שכולם רוצים בהצלחתו של ברבש. מה עוד יכול להכשיל אותו? 
"אני מתכוון למה שעשיתי עד עכשיו. את כל התוכניות אני מעביר בזמן אמת לשר הבריאות, לראש המל"ל, לשני ראשי הממשלה שלנו, באופן קבוע. את התוכנית שפרסמתי ב-29 במרץ, שהכל כבר כתוב שם מבחינת התמודדות עם הגל השני, מבחינת מערכי הבדיקות. אני טוען שכמעט כל פעילות כלכלית ואחרת היא אפשרית, והשאלה לא צריכה להיות את מה סוגרים אלא איך פותחים ובאילו תנאים. הקורונה כאן כדי להישאר, אז בואו נתרגל, בואו נתחיל לחיות, ואני מקווה ומעריך שגבי לא יחליט על סגר, כי זה לא מה שקורה בעולם ולא צריך את זה. צריך לאפשר לאנשים לחיות, לדבר איתם בשקיפות, להסביר להם אם התחלואה תהיה איקס נעשה וואי, כל חוסר הוודאות והשליפות הן ליבת הבעיה, לא הקורונה עצמה". 

פרופ' גבי ברבש (צילום: צילום מסך ערוץ 12)
פרופ' גבי ברבש (צילום: צילום מסך ערוץ 12)

תן לנו קצת פרטים על היוזמה שיצאת בה אתמול. אתה בעצם אומר אם כולם ישימו מסכות לא תהיה קורונה.
"נכון. למעשה אנחנו במלחמת קורונה, אבל בשונה ממלחמה נניח מול חיזבאללה, בה לצורך העניין האזרח בחולון חסר אונים ולא יכול לתרום, הוא לא ייסע לצפון ויתחיל לירות לתוך לבנון, במלחמת הקורונה, הציבור דרמטי בעניין. 

זה תלוי בשיתוף הפעולה בין הציבור לממשלה. במקום לקטר את מה שכולם יודעים, הממשלה לא מתפקדת ונמצאת באיזה הלם כללי מתמשך, בואו נתחיל לעבוד. אני יכול להגיד לך, גם היום וגם אתמול, גייסנו מעל לאלף מתנדבים ראשונים, אבל אני גם בקשר עם תנועות הנוער. תתחילו לראות חניכים שמחלקים מסכות, שמעודדים לזה. אנחנו נראה בקרוב יוטיברים שמעבירים בערוצים לנוער תכנים ממותכים על עטיית מסיכה. מבחינת המגזר הערבי והחרדי, אנו יכולים לסייע להם בצורה דרמטית מבחינת צמצום המגפה. 

עם זאת, אני רוצה להיות איש בשורות חיוביות. אנחנו במגמה טובה, בשבועיים האחרונים סגירת החתונות בהחלט הייתה החלטה נכונה שצידדתי בה גם בזמן אמת. התנהגות הציבור הובילה להתמתנות דרמטית בהיקף ההידבקות. אני חושב שיכול להיות שינוי. אנחנו נראה תחילת ירידה במספר הנדבקים היומי, ואחר כך, בעשרה ימים דיליי, נראה את אותו דבר גם בתחלואה הבינונית והקשה. לציבור יש יכולת להוריד את זה, אבל אז תפקיד הממשלה לתחזק את זה על אש קטנה זה רק דרך מערך הבדיקות, אין פה קסם". 

קורונה בישראל: שוק מחנה יהודה (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל: שוק מחנה יהודה (צילום: מרק ישראל סלם)

מאז שהקמת את מה שנקרא מערך הצללים, מישהו ממקבלי ההחלטות ראה אותך דיבר איתך? 
"אני חושב שיש פה שגיאה גדולה של הממשלה. היום פגשתי את תנועות הנוער, למה הם לא מאפשרים להם לפעול? הרי זה כל כך לא חכם, הנוער במקום לצאת, להתנדב ולתרום באוויר הפתוח, נשאר בבית". 

בסוף נדבקים בעיקר בבית. 
"בדיוק, במקום זה דוחקים אותם להיתקע בבית, ואם מישהו חושב שהם לא נפגשים 15 ילדים בשקט בתוך חדר אחד, אז הוא טועה. הם בלי מסכות ובלי בקרה. רוב האנשים טובים בסך הכל. אף אחד לא רוצה להדביק אצלו באולם אירועים. צריך לשבת ולדבר עם הציבור ולהיות הגונים".