ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין קיימו הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים, במהלכה הציגו את פרויקטור הקורונה של ישראל, הפרופ' רוני גמזו. נתניהו אמר כי "לפרופ' גמזו משימה אחת - קטיעת שרשרות ההדבקה. לצורך זה ינתנו לו כל הסמכויות בשלושה תחומים - בדיקות, חקירות ובידודים​".

עוד אמר ראש הממשלה, כי "גמזו ינהל את מערך בדיקות הקורונה והחקירות האפדומיולוגיות בכל המדינה כדי לגלות עם מי הנשאים והחולים היו במגע, וכן ינהל את מערך הבידוד של הנשאים והחולים שאותרו כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה"

"לצה"ל יהיה תפקיד מרכזי בתוכנית העבודה המשולבת הזו, בעיקר בביצוע החיקורים והבידודים. בהתאם למדיניות שיגבש פרופ' גמזו נקבל החלטה על סגרים והגבלות", אמר נתניהו.

"שוחחתי הבוקר עם ידידי ראש ממשלת אוסטרליה על הסגר החלקי שהנהיגו וכך עוד מדינות רבות", אמר רה"מ. אנחנו עדיין משתדלים ככל ששניתן להימנע מסגר כללי, אבל אם יהיה צורך נעשה זאת כי מה שמנחה אותנו זה הצלת חיים וזהו השיקול העליון. פרופ' גמזו יקבל החלטות נכונות על בסיס נתונים נכונים ככל האפשר, ושיקולים בריאותיים וכלכלים ולא פופוליסטיים, הכי קל להיות פופליסט. אנחנו נקבל החלטות על בסיס שיקול מקצועי של שמירת הבריאות, הצלת חיים ושמירה על הכלכלה שלנו ועל הפרנסה שלכם. אחרי שנשטח את העקומה ונפחית את מספר הנבדקים ניישם את התוכנית שיגבש גמזו לפתיחת הכלכלה, החינוך ותחומים נוספים. כך נוכל לנהל שגרת חיים תחתה קורונה לטווח ארוך, עד שיימצא חיסון לנגיף", אמר.

בהמשך דבריו אמר רה"מ כי "אני שומע את הביקורת של היושבים ביציע המדברים בחוסר אחריות. רוצה לומר לאזרחי ישראל: אני נמצא על המגרש, כולנו נמצאים על המגרש, חוטפים את חיצי הביקורת של עיתונאים קרי מקלדת. אנחנו נמצאים במלחמה עולמית נגד הקורונה, מגפה משתוללת כםפי שלא היה במאה שנה האחרונות. במלחמה אין זמן להקשיב לכל טענת סרק, יש לפעול מהר. בממשלת המעבר יכולנו לפעול מהר וקיבלנו החלטות במהירות כי היו בידינו תקנות לשעת חירום. בממשלה קבועה אין את האפשרות הזו ולכן עשינו שלושה דברים מרכזיים".

נתניהו המשיך: "ראשית, חוקקנו את חוק הקורונה הגדול שמסמיך את הממשלה את קבינט הקורונה לקבל תקנות לטובת הציבור. שנית, סיכמנו בני גנץ ואני לצמצם את קבינט הקורונה כמעט בחצי כדי לייעל את הליך קבלת ההחלטות.שלישית - מינוי פרויקטור הקורונה הלאומי. צעדים אלו יאפשרו לנו לקבל החלטות מהר יותר. אני שמח שעשינו זאת".

"הנה עוד מה שעשינו השבוע", אמר נתניהו ופירט: "הוספנו 2000 תקנים לאחיות, 400 תקנים של רופאים, הגדלנו משמעותית את שכר העו"סים. אני מודה להם שנמצאים בחזית ולרבים אחרים ולשר האוצר וארגוני העובדים שהגיעו להסכמות. בתחילת השבוע נביא לאישור הממשלה את תוכנית מענק לכל אזרח ומיד לאחר מכן תועבר לחקיקת בזק בכנסת כדי שיגיע כמה שיותר מהר לאזרחי ישראל דרך הביטוח הלאומי. תוכנית זו מצטרפת לתוכניות שכבר הכרזנו עליהם ונביא עוד תוכניות כדי להמרית את גלגלי הכלכלה והתעסוקה".

לסיום פנה לציבור וביקש: "אל תזלזל בהנחיות. ללבוש מסכה, לשמור מרחק, להימנע מהתקהלויות מעבר למותר. אני אומר זאת גם למשתתפי ההפגנות מכל צד שהוא, תומכי הממשלה ומתנגדיה. שמרו על ההנחיות, שמרו על הבריאות ושמרו על כבוד המדינה שלנו. אל תבזו את סמלי המדינה כפי שראינו במופע המביש והנורא הזה בכנסת. אל תגררו את המדינה לאנרכיה והריסת רכוש, אל תגררו לתקיפת שוטרים - הם עושים את עבודתם".

פרופ' גמזו נשא דברים לאחר מכן: "אכן נעניתי לבקשה לנהל את משבר הקורונה ולתת תמיכה למשרד הבריאות. זה הרגע שבו אנחנו אנשי המקצוע לוקחים את ההובלה ולא שואלים שאלות, ובאים לכאן לעשות מעשה באתגר מאוד מורכב. כולם צריכים לעשות את זה, הממשלה, הפוליטיקאים, הכנסת, בלי מלחמות. כולם זהו תפקידנו. תפקידנו במערכת הבריאות ותפקיד של כל אזרח. אנחנו יכולים ביחד להצליח. אין מצב שלא. זה משימה ענקית לכן כולנו צריכים להתאחד".

"תחלואה נרחבת עם הדבקה קהילתית שיוצרת קושי בחברה ובכלכלה והמשימה הענקית היא לעשות את זה עם כמה שפחות פגיעה בחברה ובכלכלה. סגר זה אולי קל, עושים זאת בכמה מדינות, ממשלת ישראל משתדלת לעשות זאת בריגשות חברתית ללא סגר. בכמות כזו של תחלואה רוב המדינות נקטו בסגר, אנחנו משתדלים לעשות זאת ללא סגר, אולי המדינה הראשונה בעולם שעושה זאת. זה מורכב מאוד, תעודת כבוד לכל מי שמשתתף", אמר.

"בתוך בתי החולים יש מאות חולים, גם קשים, והצוותים הרפואים מטפלים בהם, עומדים בעומס ובאתגר ועושים עבודה ברמה הטובה ביותר בעולם. גם קופות החולים יש אלפי חולים בקהילה שמנוטרים ומפוקחים ע"י קופות החולים. מערכת אדירה שנותנת עבודה אבל גם לה יש סף, גם היא יכולה להגיע לגבול, ולכן עלינו להפשיל שרוולים ולעבוד. קודם כל אמון הציבור. אמון בכם ובעיקר בי ובכל מערכת הבריאות וההנהגה הרפואית. אני מביא איתי 20 שנות ניהול רפואי, אני יודע את העבודה. קודם כל צריכים לקבל את האמון שלכם, וזו אחת המשימות שלי".

שר הבריאות אדלשטיין נאם אף הוא, ואמר כי "היום צועדים צעד נוסף קדימה במאבק המשותף בנגיף הקורונה. אני מדבר על שני מהלכים - הראשון בתחום השגת החיסונים. שמח לבשר שחתמנו היום עם חברה אמריקאית נוספת המתקדמת בחיפוש אחר חיסון ומתחילה בימים אלו מה שמכונה 'פאזה אחת', קרי ניסויים בבני אדם".

המהלך השני - הייתי נותן לו כותרת 'הסוד טמון באנשים', התחיל לפני כמה שבועות עם הגעתו של פרופ חזי לוי לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות, והיום אני שמח שהמהלך הזה נמשך ומצטרף אלינו אחד מבכירי הרופאים במדינה, לתפקיד הפרויקטור הלאומי של מאבק בקורונה. יחד הם יהיו צוות מנצח".

"התהליך היה ארוך, אולי אפילו ארוך מדי", אמר אדלשטיין והוסיף: "אבל תודו שהמינוי של גמזו היה מאוד מהיר. הוא האיש הנכון במקום הנכון.
אחד המנהלים המנוסים המקצועייים והחדשנים ביותר במערכת הבריאות הישראלית".

"לא חסיד של סגר"

דובר ביה"ח איכילוב, אבי שושן התייחס מוקדם יותר למינויו של מנכ"ל בית החולים, הפרופסור רוני גמזו, לפרוייקטור הקורונה של מדינת ישראל, במהלך ראיון בתכניתה של סיוון כהן ב-103FM.

הופתעת מהמינוי של הבוס שלך, המנכ"ל, של רוני גמזו לפרויקטור של הקורונה?
"אני חושב שכולנו הופתענו, בסופו של דבר הדיווחים והפרסומים היו סביב פרופ' גבי ברבש. אני יכול להגיד שברבש היה המנהל שלי במשך שש שנים, הוא קידם אותי, האמין בי ומינה אותי לדובר, הוא אדם נפלא ומנהיג, היה לי מצוין וצר לי שהוא לא קיבל את זה אבל אני מאוד שמח שרוני קיבל את זה. אני חושב שרוני פשוט האיש הנכון במקום הנכון".

אוקיי אז אשאל אותך משהו שבטח צריך להיות לך בו מושג כי אין מה לעשות, אתה עובד באיכילוב וגמזו הוא עדיין המנכ"ל של המרכז הזה. איך הוא יצליח להיות גם הפרויקטור של הקורונה שאנו יודעים מה זדה אומר, זה אולי התפקיד הכי סבוך היום במדינת ישראל חוץ מרה"מ, אז להיות גם הפרויקטור של הקורונה וגם לנהל את בית החולים?
"בית החולים מאוד מנהול, יש מערך שלם, מטה קורונה, הנהלת בית החולים. אנו כולם ערוכים, מנוהלים, יודעים את העבודה ועושים אותה בשגרה ובשוטף. מינו את פרופ' יצחק שפירא סמנכ"ל בית החולים למ"מ בתקופה הקרובה בזמן היעדרו של רוני, ויש את ד"ר גיל פייר שהוא משנה למנכ"ל שהוא מרכז גם את כל עבודת הקורונה, ואנו באמת ערוכים וגם בואי נגיד את האמת, אנו נמצאים בסה"כ הבוקר עם 34 חולים מאושפזים מקורונה, אלו סדרי גודל שבהחלט אנו יכולים להכיל ולהתמודד, ואני חושב שאנו בשעה כזאת במדינת ישראל שאנו צריכים לדאוג לאדם הטוב ביותר שיהיה בתפקיד הזה כדי שהוא יוציא אותנו מהתקופה הנוראית הזאת".

אתם באיכילוב וגם אתה כתבת על כך לא אחת, נקטתם בגישה שונה בכל הקשור לטיפול בקורונה. ראינו בכירים במערכת הבריאות שהלחיצו מאוד מהנגיף הזה מהרגע הראשון, ואתם כל הזמן באתם ואמרתם זה הזמן להרגיע לא להכניס את המדינה לסגר, לא לסגור מקומות, כמה הגישה הזאת מושרשת בגמזו?
"מאוד. אני יכול להגיד לך שבתחילת האירוע עוד בפברואר עשיתי אירוח של הצינור על מה זה קורונה עם המומחים של איכילוב ופרופ' גמזו התראיין. הוא אמר לא נהיה איטליה ספרד ולא נגיע למקומות האלה, אני רואה את אנו ערוכים ואת הפעילות שלנו. אני מאוד כעסתי עליו כי אמרתי לו על תיתן סינקים שאחר כך תלך תדע מה יקרה. אבל באמת לשמחתי זכיתי ואני זוכה לעבוד תחת אדם שיש לו ראייה רחבה וראייה קדימה, וראייה של כל המכלול כי הוא מכיר את כל מערכת הבריאות, הוא מנכ"ל איכילוב, הוא היה מנכ"ל משרד הבריאות, הוא באמת מכיר את כל המערכת והוא יודע לתכלל ולתת ראיה הרבה יותר שקופה. יש לו את פרופ' אלי שפרכר שפיתח מודלים עצמאיים שפרופ' גמזו מתחילת האירוע ביקש ממנו שהוא רוצה לפתח שיהיה מודל עצמאי של איכילוב שנוכל להיערך בהתאם ולא להסתמך על מודלים של אחרים. המודל של איכילוב, שמוכיח את עצמו ומדייק בכל פעם מחדש, מביא תמונה הרבה יותר מקלה".

אז לא נהיה איטליה, וכמו שאני מבינה בין השורות של מה שאתה ופרופ' גמזו אומרים, הוא לא יילך כל כך מהר לסגר.
"ממש לא, הוא לא חסיד של סגר, הוא אדם שאני חושב שמדינת ישראל באמת ברגע הזה צריכה, הרבה תקפו את איכילוב על הגישה המקלה שאמרנו לפתוח וכדומה, ואני חושב שאנו נמצאים במקום בו הבריאות היא פחות הבעיה אלא המצב הכלכלי במדינה. בתי החולים ערוכים, יכולים להתמודד ואנו צריכים להגיד כמו שאומרת פרופ' עדית מטות בגמישות, להתאים בהתאם למצב בגמישות ובזריזות בהתאם להתפתחויות".

אז גמזו יאזן בין המצב הכלכלי והקריסה הנוראית שאנו חווים
"תראי גמזו הוא איש כלכלה גם ולא רק איש רפואה, יש לו השכלה בתחום הכלכלה, הוא היה סמנכ"ל כספים בבית החולים והתחיל את דרכו בתפקיד ניהולי. הוא אדם שמבין וקשוב לכלכלה. מעבר לזה, הוא אדם שמבין אנשים".

אגב הייתה לו תקרית עם משפחת נתניהו בשנת 2012
"לא עם משפחת נתניהו, הייתה לו סיטואציה בזמן מאבק המתמחים שהקליטו אותו ללא ידיעתו, ועברו הרבה מים בנהר, עובדה שהוא קיבל את זימון ראש הממשלה כמו שצריך. בסופו של דבר אני מאמין שהכל נשפט על פי פרמטרים מקצועיים בלבד ולראייה".  

אדלשטיין במרכז הרפואי שמיר (צילום: איציק בירן)
אדלשטיין במרכז הרפואי שמיר (צילום: איציק בירן)

אדלשטיין בביקור במחלקת הקורונה: "אין מסורים יותר מצוותי הרפואה של מדינת ישראל"
שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין סייר היום (חמישי) במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). במהלך הסיור, בו ביקר במרכז סגול בתאי הלחץ ובמחלקות הקורונה, אמר אדלשטיין: "אני מאוד שמח שאחד כמו פרופ' גמזו יהיה לנו לעזר בכל מה שקשור במאבק בקורונה, אנחנו לוקחים את הטובים על מנת להשתלט על העקומה ולעשות כל מה שיכולים כדי להיאבק בנגיף הארור הזה".

"ברור לגמרי שלמערכת הבריאות יש הרבה מאוד משימות מעבר לקורונה ואנחנו רוצים לאפשר למערכת להמשיך לפעול", הוסיף השר. "אנחנו שמחים שאחרי עשרות שנים של הרעבת המערכת הבאנו בשורה של 400 רופאים, 2,000 אחיות ו-700 אנשי מקצועות פרא-רפואיים וכוח עזר, וכולי תקווה שזה הישג ראשון אך רחוק מלהיות אחרון כי ברור לכולכם שהצרכים מרובים. אנחנו כאן גם באירוע משמח שנותן הבנה איזו מערכת בריאות יש במדינת ישראל, איזו גאווה ואיזה חברים יש לנו".

במהלך שהותו במחלקה השר לבש את המיגון הנדרש למי שנכנס למקום: סרבל מגן, מסכה n95, ערדליים, מסכת מגן פלסטיק, כובע וכפפות. בנוסף לערכת המיגון, השר ענד תג עליו מתנוססת תמונתו, בדומה לנהוג בקרב עובדי המחלקה, על מנת שהחולים במחלקה יוכלו לזהותו.

בפוסט שפרסם לאחר מכן כתב: "מלאכים בלבן. אין מסורים יותר מצוותי הרפואה של מדינת ישראל. היום, לראשונה, נכנסתי בעצמי לתוך מחלקת קורונה במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). כמובן חמוש במיטב אמצעי המיגון שניתן. חוויה לא פשוטה, חום אימים ולחות נוראית בתוך הסרבל. זאת היתה חוויה אחת שלי לשעה אחת ביום אחד. תחשבו על הטיפול המסור 24/7 של כל הרופאות והרופאים, האחיות והאחיות וצוותי מחלקות הקורונה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור במחלקת הקורונה באסף הרופא (צילום: ללא קרדיט)
שר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור במחלקת הקורונה באסף הרופא (צילום: ללא קרדיט)

עוד הוסיף אדלשטיין: "שוחחתי עם החולים שהיו מלאים בתשבחות לצוות המדהים. אבל הם העבירו מסר נוסף, חשוב לא פחות: נגיף הקורונה הוא לא "שפעת עם יחסי ציבור". הנגיף הארור הוא אכזר ואינו מבדיל בין דת, גזע ומין. אני מעביר אליכם את בקשתם: תשמרו על עצמכם! תשמרו על אבא ואמא ועל סבא וסבתא! תקשיבו להנחיות. הן באמת נכתבו בדם".

ד"ר אסנת לבציון-קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), אמרה: "מחלקת המיון המיילדותי ומיון הנשים, יחד עם מחלקת היולדות וחדרי הלידה שלנו, הן מהמחלקות הפעילות ביותר בישראל. אני רוצה להודות לקרן הלמסלי על תמיכה שאפשרה להוציא מן הכוח אל הפועל פרויקט חשוב זה לרווחת המטופלות שלנו באשר הן. זוהי קרן שמשקיעה רבות לאורך השנים בפיתוח חוסנה של ישראל ואנו מודים על הסיוע למרכז הרפואי והבנת חשיבותו של הפרויקט".

עוד הוסיפה ד"ר לבציון-קורח: "המחלקות במצבן החדש לא רק גדלו משמעותית ונהיו יותר מרווחות - אלא גם חדשניות ועומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר שיש בעולם הרפואה. אנו מאפשרים לכל יולדת במיון חדר פרטי וכל מה שהיא צריכה לקבל מגיע עד אליה בתהליך המקדים ללידה ולאחריו, תוך אנושיות ומקצועיות ללא פשרות".