פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר היום (שלישי) במהלך שיחה עם עיתונאים כי "יש תופעה של אנשים שאינם נבדקים לקורונה למרות שיש להם סימפטומים וכך למעשה הם גורמים להדבקה". לדבריו, רוב ההדבקות הן של האנשים הלכאורה בריאים. "לכן אנחנו דוחפים אנשים להיבדק", הסביר, "הקופות משתפות פעולה כדי לזרז את התהליך". הוא הוסיף כי "ישנה ירידה במספר הבדיקות, שגורמת לנו לחשוש שמא מדובר בתחלואה חבויה". 

"אני לא קוסם והקסמים היו במהלך הסגרים", ציין עוד גמזו, "הקסמים היחידים שלי היו להימנע מהסגר. אני רואה את האפקטים הכלכליים והחברתיים של סגר". הוא הוסיף: "ביקרתי בהרבה מקומות, זה לא מיד. ייקח זמן שיצליחו לנהל את זה יותר טוב. לא לאפס, אבל לשפר, ולכן צריך את הזמן". לדבריו, מה שלא מגיע לבית החולים הם 20 אלף איש בתוך הקהילה.

מתנדבים מקבלים את החיסון ברוסיה. צילום: רויטרס

הפרויקטור ציין עוד כי ישנה עלייה במספר החולים הקשים בבתי החולים. "בתוך בתי החולים יש עלייה בחולים הקשים. חלק מהם מגיעים למצב של טיפול נמרץ ומכונת לב-ריאה, וזה מאריך את הזמן", הסביר עוד, "בתי החולים לא מתמוטטים, הם עושים פלא עולים, מטפלים בכל השגרה ובכל הקורונה. נכון שיש קושי בירושלים, צריך לווסת את זה". 

בהמשך התייחס לנושא הסגרים, ואמר: "האחריות שאני לוקח על עצמי ומנסה לתת אחריות גם לשרים וגם לממשלה, שעדיין אפשר ללכת בדרך הזאת, ואני רוצה לתת אפשרות ל-800 אלף מובטלים לחזור לעבדותם, כי סגר זה עוד חצי מיליון מובטלים".

קורונה: מחסומים לאכיפת הסגר בשכונת בית וגן בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: מחסומים לאכיפת הסגר בשכונת בית וגן בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

מוקדם יותר היום, שר הבריאות, יולי אדלשטיין, ביקר במפעל שיאון בשדרות, המייצר מסיכות N-95. אדלשטיין החמיא לעובדי המפעל והביע את הערכתו על ייצור מוצרים כחול-לבן, בשירות ההתמודדות עם נגיף הקורונה. 

אדלשטיין התייחס למחאת הצוותים הרפואיים בגין תנאי העסקתם, ביניהם ההסתדרות הרפואית ועובדי המעבדות הרפואיות ואמר: אנחנו בקשר עם כולם. אני מבקש מכולם להתרכז בטיפול בנגיף הקורונה". הוא ביקש להבהיר לכל עובדי הצוותים הרפואים כי הם יכולים להיות רגועים ולהיות בטוחים שמצבם התקציבי יציב.

שר הבריאות נשאל על התבטאותו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מוקדם יותר היום על פיתוח רוסי לחיסון לקורונה. אדלשטיין אמר: "אנו עוקבים בדריכות אחר כל ידיעה מן העולם. נבחן את הפרסומים אודות מכון המחקר ברוסיה, ובמידה ונשתכנע שמדובר בתוצר רציני, ננסה להיכנס למו"מ". אדלשטיין הדגיש כי גם אם אכן מדובר בפיתוח חיסון לקורונה הוא "לא צפוי להגיע מחר ומדובר רק באופציה לרכישה. אנחנו נאלץ להמתין לקבלת כל האישורים לחיסון".

בנוגע לאיכוני השב"כ, אמר כי באופן חד משמעי הם מסייעים באיתור המגעים של החולים. "הייתי שבע שנים יו"ר הכנסת ואני דוגל בפיקוח פרלמנטרי, אולם פיקוח פרלמנטרי לא יכול לייעץ לרופא משפחה כיצד לטפל בחולים. עם כל הרצון להשמיע פופוליזם, אני מבקש לא להתערב בהחלטות הרפואיות-בריאותיות של שירותי בריאות הציבור", אמר אדלשטיין. לגבי הדרישות לקצר את תקופת הבידוד אמר כי האפשרות נבחנת וברגע שתהיה אפשרות "לקצר את תקופת הבידוד בלי לפגוע בבריאות הציבור נעשה זאת מיד".