בבני ברק מודאגים מנתוני התחלואה בקורונה בעיר, וחוששים כי משרד הבריאות יכריז עליה כ"עיר אדומה". עו"ד משה מורגנשטרן, מחזיק תיק הבריאות בעירייה, הודה הבוקר (רביעי) בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM כי "יש לנו קבוצות שלא נדבקות ולא שומרות", אך הבהיר: "רוב הציבור מקפיד מאוד ולפי כל הכללים".
 
בפתח דבריו הסביר, כי "בני ברק הוגדרה כעיר כתומה ביום בו הממשלה החליטה על כך, דהיינו שני, ולפי ההגדרה הזאת נפתחה שנת הלימודים והיא ממשיכה לפעול. מכיוון שהמדדים שקבעו במשרד הבריאות כיד להגדיר את צבע העיר מאוד דינמיים, משתנים משעה לשעה אם זה כמות החולים בעיר או כמות הנדבקים ביחס לנבדקים. לכן אתמול בני ברק עלתה להיות עיר אדומה, גם על זה אעיר הערה קטנה".
 
זה ההיגיון שמוביל את גמזו, למה אתה אומר שזה ברדק?
"הברדק הוא מאוד פשוט אתה לא יכול לקבוע שביום שני בבוקר כתום, אחר הצהריים אדום, שלישי שוב כתום".
 
אם ההחלטות משתנות על סמך נתונים בריאותיים אז יש בזה היגיון לא?
"היגיון כן אבל גם חוסר היגיון. כל המחקר סביב המחלה  כל הזמן משתנה אנחנו חושבים דבר אחד בבוקר ובערב מתברר שזה הפוך. השאלה היא כזאת האם יכול להיות הגיוני שילד הולך לישון בשעה 20:30 בערב שמחר הוא הולך לבית הספר ויקום בבוקר כשהוא לא הולך?"

רוני גמזו מתייחס לתוכנית הרמזור. צילום: לע"מ
 
גולן: מה המצב אצלכם כרגע בעיר? אם אתם אדומים צריך לקחת אחריות, אם לא תפתחו את שנת הלימודים, תקיימו שגרת חיים כרגיל.
"לפי הנתונים המספרים של משרד הבריאות ביום שני היינו כתומים, לכן נפתחה שנת הלימודים. אנחנו כתומים עד החלטת הממשלה הבאה, עד יום חמישי. כלומר לא מזיזים את צבע העיר בהתאם לנתון נקודתי באותה שעה אלא בין החלטת ממשלה אחת לשנייה. לכן ביום שני היינו עיר כתומה והלימודים נקבעו שנפתחו וכך היה ביום שלישי. ישיבת הממשלה בנושא הקורונה תהיה ביום חמישי ועד אז הלימודים מתקיימים כרגיל  השינויים בין יום ליום, לא משפיעים על הפעילות של הלימודים בעיר".
 
היה ותוכרז כאדומה תצייתו?
"אנחנו מצייתים, אנחנו לחלוטין מצייתים. כל הזמן מבחינת תפעול העיר והקשר עם משרד הבריאות והציות להוראות המדינה אנחנו מחמירים. אני כן רוצה להגיד כמה מילים".
 
יש איומים של גורמי ציבור אצלכם שאולי בעקבות כל הבלאגן שאתה מתאר לא יענו לבקשה וימשיכו ללמד.
"בעיר שלי לא שמעתי איומים כאלה, ראש העיר לא במקום הזה בכלל. יש לנו נקודה אחת שאנחנו כן מבקרים או טוענים כנגד משרד הבריאות. אחד הנתונים המרכזיים במבחן של משרד הבריאות הוא כמות הבדיקות, בבני ברק מי שנבדק זה בעיקר אנשים שמרגישים לא טוב לכן התוצאות מאוד גבוהות - כ-15% מהנבדקים יצאו חיוביים וזה הקפיץ את הנתונים".
 
זה הרבה. בסבב הקודם הייתם במצב הזה וכבר סגרו אתכם, והיו הרבה תלונות וטענות; גולן: יש טענות שליצמן איבד את התפקיד שלו בגלל המשבר שהיה בבני ברק.
"אנחנו רוצים להגדיל את כמות הבדיקות, גם לבקשת משרד הבריאות, כדי לבדוק כמה חולים באמת יש בעיר. גם חולים לא סימפטומטיים ם אותם לבדוק וזה יגרום לכך שכמות הנבדקים החיוביים תרד, זה לא פיקציה זה אמיתי. אתה רוצה לדעת כמה חולים אמיתיים יש בעיר. לצערנו למרות פניות רבות שלנו למשרד הבריאות לא נותנים לנו מספיק בדיקות בעיר, לכן מי שבאמת הולך להיבדק זה מי שלא מרגיש טוב".


 
במספרים מוחלטים כמה חולים יש?
"יש בעיר כ-900 חולים מתוכם כ-350 מחוץ לעיר. לכן בפועל יש ממש בעיר כ-550 חולים".
 
מספר גדול מאוד.
"לחלוטין".
 
דומה למספר לשיא המגפה בגל ראשון.
"פחות ממה שהיה לנו בחודש אוגוסט, באמצע חודש אוגוסט לפני כשלושה שבועות. אנחנו במגמת ירידה".
 
לכם ההורים אין אינטרס לא לשלוח את הילדים לבתי הספר?
"חלק שולחים, חלק לא. בתי הספר פועלים בקפסולות על פי כל הכללים, לומדים כמה שעות, מחולקים, הכיתות מאוד גדולות אצלנו. הבעיה בעיר בני ברק זה הצפיפות הבלתי נתפסת,  צריכים להבין זו העיר הצפופה בארץ. מדברים על דירה קטנטנה של 75 מ"ר שגרים בה גם לפעמים אפילו 20 אנשים. כשאחד חולה כמעט כולם חולים".
 
יש תחושה שמדובר בפוליטיקה ובאגו ואף אחד לא רוצה שיכתימו את העיר שלו, כל עיר.
"אנחנו לא בורחים מאחריות, אני לא חושב שמישהו ממשרד הבריאות חושב אחרת, אנחנו מפעילים שני חמ"לים 24/6 כי בשבת לא עובדים אצלנו כמובן, אבל אם צריך בשבת להודיע לאנשים דברים עושים".
 
יהיה לחץ פוליטי לא לסגור את העיר?
"אנחנו לא מדברים על סגר כרגע, אנחנו מדברים רק על לימודים".
 
מדברים גם על סגר, והחגים.
"אנחנו כרגע לא בכיוון של סגר לפחות לכל הידוע לנו, אנחנו בנתונים בדברים מסוימים יורדים כל הזמן גם ביחס למה שהיינו לפני כמה שבועות ויש נתונים שאנחנו במצב יותר טוב היום מאשר כשהוגדרנו כעיר אדומה".
 
אנשים התחמקו מבדיקות? זה קורה עדיין?
"בתוך עמי אני יושב. יש לנו קבוצות שלא נבדקות ולא נשמרות, אבל רובו של הציבור החרדי, בעיקר בבני ברק, מקפיד מאוד. אנשים מסתובבים עם מסכות, מתפללים בבתי כנסת על פי כל הכללים מי שלא מקפיד - סגרנו,  כעיר חרדית לא היססנו לסגור בתי כנסת ולהפסיק חתונה באמצע עשינו פעילות לא נעימה".
 
תקבלו החלטות ענייניות לפי הנתונים, אין כוונה לא להיענות להוראות של הממשלה?
"מדויק".