פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן למדע שוחח הבוקר (רביעי) עם ינון מגל ובן כספית אודות נתוני התחלואה בנגיף הקורונה בישראל, והעריך האם נידרש לסגר בתקופת החגים.

בני גנץ ורוני גמזו בסיור במפקדת הקורונה (צילום: גרגורי באדו / לע"מ)

מה מצבנו?
"מצבנו לא כל כך טוב. התחלואה כרגע ברמה כבר הרבה שבועות ברמה גבוהה אבל אחרי שהייתה יציבה לאחרונה התחלנו לראות מגמה של עליה, כרגע לא גדולה אבל היא עליה. אם אנחנו מסתכלים על המדד של חולים קשים בבתי החולים, שזה בסוף אחד החששות כמובן הגדולים מקריסת מערכת הבריאות, אם הסף הוא 800 חולים קשים בבתי החולים, היום אנחנו כבר ב-416 והיינו ב-450 השבוע. עם המגמה של עליה ממשיכה, אז לא בעוד הרבה שבועות אנחנו נתחיל להתקרב לסף".

מה דעתך על תכנית הרמזור, לא פתחו את הלימודים בערים אדומות. סגר בחגים?
אני חושב שאם מנתחים את המגמות, אני חושב שהצעדים המוצעים ברובם צעדים טובים אבל יש כרגע שתי בעיות עיקריות. האחת, היענות הציבור- אני חושב שרואים התרופפות במשמעת בהנחיות, בלעקוב אחר ההנחיות בהרבה מאוד מקומות. מניתוח שלנו אנחנו מזהים שהאוכלוסייה היותר צעירה רוצה הרבה פחות להיבדק וכך אנחנו מאתרים פחות תחלואה. השנייה, יישום המלצות – ראינו את הוויכוחים שהיו על כן לפתוח או לא לפתוח לימודים בערים אדומות, בסוף אני חושב שנכון היה לא לפתוח.

"צריך להבין, פתחנו את מערכת החינוך אבל הולכות להיות הרבה מאוד הפרעות בתפקוד התקין כי מניתוח של נתונים שבוע שעבר, 2,600 ילדים בגילאי בית הספר אותרו רק בשבוע שעבר כמאומתים חדשים, קחו כל אחד מהילדים, שנמצא בקפסולה רק בכיתה שלו עם 18 ילדים, זה לבד הולך להכניס בשבוע הקרוב 50,000 ילדים לבידוד, ואני לא כולל את ההורים, מורות, מורים, ילדים אחרים בחוגים איתם אז ברור שהולכות להיות הפרעות מאוד גדולות. באופן פרדוקסלי, אם יישמו את ההנחיות ויכניסו את מי שצריך לבידוד בעקבות איתור הילדים, נראה יותר אנשים בבידוד וזה יכול לעזור להוריד את התחלואה בסופו של דבר".

הקורונה הפכה להיות בעיקר חרדים וערבים?
"לא הייתי אומר בעיקר, אני חושב שצריך להיזהר".

אבל אלה הערים האדומות.
"זה נכון, אבל הערים האדמות בסך הכול הן לא חצי מהתחלואה. זו בהחלט בעיה מה שיש בערים האדומות וחייבים כמובן לטפל ואנחנו יודעים איך, לעשות בדיקות מסיביות; פשוט אנשים לא נענים לבדיקות כבר הרבה שבועות, אבל צריך להיזהר לחשוב שזו הבעיה היחידה שלנו. דווקא ההתפשטות הרחבה בכל המדינה, אמנם לא הגיעה לרמה של ריכוז כזה גדול כמו בערים אדומות, אבל ההתפשטות הזאת היא הדבר שמאוד קשה לנו לעצור".

איך זה לא עוצר עם כל הצעדים שננקטו ועם איכוני השב"כ.
"האיכונים האלה אנחנו יודעים שהם לא מדויקים, בשבועות האחרונים כן צריך לומר אחרי שפיקוד העורף לקח את החקירות האפידמיולוגיות תחת ניהולו, הן מתבצעות בהיקפים הרבה יותר גדולים מבעבר. אבל זה לא מספיק כדי להשתלט על 2,000 מאומתים ליום. זה יכול הספיק ואני חושב שאנחנו היום נמצאים בנקודה הרבה יותר טובה במערכים האלה בוודאי ממה שהיינו בסוף הגל הראשון לכן כשנצליח להוריד וחייבים להוריד את התחלואה לרמות יותר נמוכות יש תקווה לחשוב שאולי בשילוב של האיכונים ובעיקר החקירות שיבוצעו בצורה יותר יעילה אולי נוכל לשמור על תחלואה יותר נמוכה".

סגר - בעד או נגד?
"אני מקווה שלא נגיע לזה, אבל צריך לומר וגם בסוף, אני לא חושב שצריך ליישם... גם אם נגיע למצב שצריך לשים ברקס מאוד גדול, אני לא חושב שצריך ליישם את זה בצורה שראינו במרץ, אפשר ליישם בצורה שונה. אבל אם נמשיך לראות את העלייה בתחלואה... בייחוד האירוע הכי מאתגר יהיה החגים, כי אלה אינטראקציות הרבה יותר אינטימיות במשפחה, בין דוריות ששמות את קבוצת הסיכון בסכנה להידבק, ואם נגיע לרמות תחלואה כאלה, נצטרך להחמיר בצורה משמעותית את ההגבלות".