כתבה מתעדכנת: ברקע אובדן השליטה על התחלואה בקורונה בישראל, והניסיון לעצור את ההתפשטות של הנגיף, הסגר יימשך גם במהלך החג השני של סוכות. תוקף הגבלות הסגר הכללי, יימשכו לפחות עד ה-14 באוקטובר.

הנחיות משרד הבריאות לשמחת תורה by maariv

מעת כניסתו של הסגר לתוקף, נכנסו לתוקפן גם ההנחיות הבאות: הגבלת תנועה למרחק של 1000 מטרים מהבית, למעט פעילות ספורטיבית, בדומה לסגר שהוחל בחודשים מרץ ואפריל השנה, או או לאחת המטרות הבאות:

•הגעה של עובד / חייל למקום עבודתו
•הצטיידות בתרופות, במזון ובמוצרים ושירותים חיוניים
•סיוע לאדם בעל קושי או מצוקה
•טיפול רפואי, טיפול פסיכולוגי, טיפול ברפואה משלימה (עם מטופל אחד בלבד) ויציאה למסגרות רווחה ולטיפול סוציאלי חיוני
•יציאה לכנסת/להפגנה/להליך משפטי/לתרומת דם
•יציאה לפעילות ספורטיבית של יחיד או אנשים הגרים יחד – ללא הגבלת מרחק, ובתנאי שהיציאה לפעילות היא ממקום המגורים, שלא באמצעות רכב. 
•יציאה להשתתפות בהלוויה או ברית 
•יציאת אישה לטבילה במקווה
•בעל תפילה (חזן או תוקע בשופר) שקיבל אישור לכך מהמשרד לשירותי דת לשם השתתפות בתפילות הימים הנוראים. 
•טיפול חיוני בבעלי חיים
•העברה של קטין בין הורים שלא חיים יחד, או העברת קטין להשגחת אדם אחר, שלו הורה יחיד שיוצא לצורך חיוני
•הגעה למסגרת יום חינוכית שפעילותה מותרת (חינוך מיוחד, ילדי עובדים חיוניים)
•יציאה לשדה התעופה לצורך טיסה מחוץ לישראל, 8 שעות טרם הטיסה
•יציאת דיירים במסגרות רווחה, בעלי מוגבלות, לביקורים אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה, וביקורים של בני המשפחה במסגרות. 
•יציאה של בני משפחה מדרגה ראשונה לאזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים

על פי תיקון לחוק החוק הקורונה הגדול, שאושר בכנסת, הפגנות יתאפשרו רק במרחק של קילומטר מהבית ובקבוצות של עד 20 איש.

מערכת החינוך תושבת, אך מטפלות תהיינה רשאיות להגיע לבית הילד שבו הן מטפלות. כמו כן, שר החינוך יואב גלנט קבע כי בחינות הבגרות יתקיימו במועדן, גם בימי הסגר. השר גלנט אישר את החרגת קיום בחינות הבגרות יחד עם הפעילות החינוכית של תלמידי החינוך המיוחד, כפרי הנוער, ילדים ונוער בסיכון. הנושא הוצג ואושר בממשלה. נציין כי כ-9,000 נבחנים צפויים לגשת לבחינות בגרות במקצועות שונים במהלך תקופת הסגר בחודש הקרוב.

עוד הוחלט על סגירת מוקדי פעילות ופנאי, קניונים ואתרים מסחריים, אתרים תיירותיים וכדומה. נציין, כי השירותים הציבוריים יפעלו במתכונת מצומצמת, וחלקים מהם יפעלו על-פי הנחיות התו הסגול שהציג משרד הבריאות בעבר. בתי המלון והצימרים ייסגרו, כמו כן גם המספרות ומכוני הקוסמטיקה. קליניקות לטיפולים רפואיים יפעלו, אך לגבי טיפולים פסיכולוגיים יתקיים בירור נוסף. עוד תותר פעילותם של בתי עסק לממכר מוצרים חיוניים ליד הבית, מוצרי תקשורת, וכן מעבדות לתיקון מוצרי תקשורת או מחשבים.

נסיעה בכלי רכב פרטיים תוגבל אף היא: נהג לא יוכל להסיע יותר משלושה נוסעים ברכב, בסך הכול, יחד איתו. הגבלה זו אינה חלה על אנשים הגרים באותו בית. ברכב פרטי הכולל יותר מספסל אחורי אחד, ניתן יהיה להסיע נוסע אחד נוסף בכל ספסל, ובלבד שישב לבדו באותו ספסל. תקנה זו לא תחול במקרה בו יהיה צורך חיוני בנסיעה של מספר אנשים העולה על האמור.

קורונה - פעילות המשטרה במהלך ימי הסגר על בני ברק. צילום: דוברות המשטרה

המתווה המלא:

תחבורה ציבורית: על פי המתווה, שירות האוטובוסים יפעל בתפוסה של 50% מהתפוסה בין השעות 5:00-22:00. אוטובוסים בינעירוניים יפעלו בימים א'-ה' בלבד בין השעות 5:00-22:00, הקווים לא יפעלו בימי שישי ומוצאי שבת וערבי ומוצאי החגים. אוטובוסים עירוניים יפעלו בימים א'-ה' בין השעות 5:00-22:00 ובימי שישי ומוצאי שבת על פי לוח הפעילות השגרתי.

הקווים שיפעלו יהיו אלו שיבטיחו את ההגעה והחזרה למוקדי התעסוקה במשק ולצרכים חיוניים בלבד. קווים אחרים, בהם קווי לילה, קווי תלמידים, קווי אקדמיה ונוספים, יבוטלו. קווים שאינם מזוהים כקווים המגיעים למוקדי התעסוקה ידוללו באופן משמעותי. רכבת ישראל תפעל בימים א׳-ה׳ בשעות 5:00-22:00 ולא תפעל בימי שישי ומוצאי שבת, בערבי חג ומוצאי חג.

כמו כן, לא תתאפשר ישיבה באוטובוסים מאחורי הנהג, למעט אוטובוסים שכבר הותקנו בהם מחיצות מגן לנהגים. שירות הנסיעה הבינעירוני נועד לצורך הגעה למקומות העבודה שאושרו על פי החלטת הממשלה ולצרכים חיוניים בלבד, תתבצע אכיפה למניעת ניצול של מערך התחבורה הציבורית לצרכים שאינם חיוניים ותוך הפרת הסגר.

עוד הוחלט כי שירות "באבל" ו"טיקטק" בערים הרלוונטיות יפעל בימים א'-ה' בשעות הסדירות. מוניות שירות עירוניות פועלות על פי מתווה האוטובוסים העירוניים ומוניות שירות בינעירוניות על פי מתווה האוטובוסים הבינעירוניים. שירות האוטובוסים לאילת יופעל באופן מצומצם בהזמנת מקום מראש על מנת לשרת את תושבי אילת לנסיעה חיונית.

באוטובוסים השונים יוחלו המגבלות הבאות:
•באוטובוס עירוני בקו שירות יוכלו להיות עד 32 נוסעים;
•באוטובוס בין-עירוני בקו שירות-  30 נוסעים;
•באוטובוס מפרקי (אקורדיון) בקו שירות– 50 נוסעים;
בהסעה מיוחדת באוטובוס – 30 נוסעים;

כמו כן, יישמר מרחק מהנהג והמשורה הראשונה באוטובוס, ובמרבית כלי הרכב לא תותר נסיעה בעמידה. גם באוטובוסים השונים וגם ברכבות יוצבו סדרנים, שיסייעו בשמירה על התקנות ועל הסדר במהלך הנסיעה.

ברכבות:
•ברכבת ארצית - 50% ממספר המושבים;
•בכרמלית- 50% ממספר המושבים;
•בכל כלי תחבורה יבשתי אחר- 50% מהמספר הקבוע ברישיון הרכב;

מוניות:

הנהג ונוסע אחד נוסף או הנהג ושני נוסעים, אם אחד הנוסעים הוא אדם הצריך לווי, והכול למעט אנשים הגרים באותו מקום. במהלך הנסיעה, הנוסעים לא יאכלו במהלך השהייה בכלי תחבורה, למעט אם הדבר דרוש לשם שמירה על בריאותו. כמו כן, יוצבו יריעות ניילון בין הנהג לנוסעים והנסיעה תתבצע בחלונות פתוחים במידה והדבר אפשרי.

המידע המלא לציבור אודות הקווים הפעילים והמדוללים יהיה זמין החל מיום רביעי אחר הצהריים בכל ערוצי השירות והאפליקציות. 

קורונה - פעילות פיקוד העורף לקראת כניסתו לתוקף של סגר בחגים. צילום: דובר צה"ל

פעילות במשרדי הממשלה: ממשלה אישרה תקנות המגבילות את מספר העובדים במגזר הציבורי, שקובעות כי מספר העובדים השוהים במשרדי הממשלה, רשויות מקומיות ומועצות דתיות לא יעלה על עשרה עובדים או 50% ממצבת כוח האדם בו זמנית, לפי הגבוה מביניהם. הפעילות במגזר הפרטי שאינו מקבל קהל תמשך כרגיל, תחת מגבלות "התו הסגול".

הממשלה אישרה תקנות שנועדו להגביל את מספר העובדים במשרדי הממשלה, הרשויות המקומיות והמועצות הדתיות בשל התפרצות נגיף הקורונה. על פי התקנות החל מיום ו', ה-18.9.20 בשעה 14:00 יעבור המגזר הציבורי למתכונת חירום, שתאפשר אספקת שירותים חיוניים לאזרח אך תצמצם לכ-50% את מצבת כוח האדם הנמצאת במקום העבודה. יתר העובדים יעבדו, ככל הניתן, מהבית או בהסדרי ההעסקה שסוכמו בין הממונה על השכר והסכמי עבודה לבין יו"ר ההסתדרות הכללית החדשה.

לצורך הבטחת פעילותם החיונית של הגופים ושמירה על מתן השירותים החיוניים לאזרחים, נציב שירות המדינה, מנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד הדתות יוכלו להורות על הגדלת מכסת העובדים המותרת לשהייה בו זמנית במקום העבודה בהן נדרשת נוכחות העובדים. מגבלה זו אינה חלה על המגזר הפרטי, שימשיך לפעול בהתאם לתו הסגול בתנאי שבישיבות המתקיימות במקום העבודה לא ינכחו פיזית יותר מ-10 אנשים.

קורונה בישראל: לשכת התעסוקה (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל: לשכת התעסוקה (צילום: מרק ישראל סלם)

נתב"ג: ועדת השרים לענייני נתב"ג החליטה כי תתאפשר יציאת וכניסת ישראלים לישראל דרך נמל התעופה בן גוריון בהתאם לכללי התו הסגול. מדובר רק על טיסות שכבר אושרו. השרים קבעו כי תתאפשר הגעת עולים לישראל באופן סדיר וכי אזרח היוצא לשדה התעופה יצטייד בכרטיס טיסה בתוקף ארבע שעות לפני מועד הטיסה והיא תאפשר מעבר ללא הגבלת 500 מטרים.

אזרחים היוצאים למדינה ירוקה ישובו לארץ ללא בידוד ולתנאי הסגר בישראל. ישראלים הנוסעים למדינה אדומה ישובו לבידוד בישראל. במקרה שמדינה ירוקה תהפוך לאדומה - תינתן התרעה מראש של ארבעה ימים במהלכם ניתן יהיה לשוב לישראל ללא בידוד. 

נתב''ג ריק (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
נתב''ג ריק (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

במשרד הבריאות ציינו כי בימים אלה כרגע מתאפשרת כניסת ישראלים וחזרה ללא בידוד לשלוש מדינות ירוקות, אך שתיים מהן - בולגריה וקרואטיה - עלולות להפוך אדומות בימים הקרובים. עוד הדגישו כי "על כלל הנוסעים לוודא את חובתם כלפי מדינת היעד מבחינת הצגת תוצאות בדיקות הקורונה הנדרשות".

מענקים: ראש הממשלה ושר האוצר הביאו לאישור הממשלה הצעת חוק לתוספת של 67% למענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לשנת 2020 בעבור החודשים אפריל עד דצמבר, וכן את הרחבת הזכאות למענק הסיוע לעסקים קטנים עבור השתתפות בהוצאות. המשמעות היא כי בהתאם תחל בהקדם חלוקת מקדמה על חשבון התוספת למענק, אשר תשולם למי שנמצא זכאי למענק עבודה (שכירים ועצמאים) עבור 2019, בשיעור של 25% מסכום המענק לשנה זו. כמו כן, המקדמה תשולם יחד עם המענק הבסיסי למי שימצא זכאי למענק במהלך שנת 2020. יתרת התוספת תשולם יחד עם המענק הבסיסי במהלך השנה הבאה. עוד נקבע כי סך התוספת בגין מענק עבודה 2020 לא תפחת מאלף שקלים.

המתווה המלא שנשלח לשרי הממשלה להצבעה באמצעות משאל טלפוני

עם זאת, בהתאם להצעת החוק, שכיר, שעל פי נתוני הביטוח הלאומי קיבל דמי אבטלה בעבור מלוא החודשים אפריל עד יולי 2020 ברצף, לא יהיה זכאי לקבלת המקדמה למענק שנועד לעודד השתתפות בשוק העבודה.

בנוסף, ועל מנת לסייע לעסקים הקטנים באופן מיידי, אושרה ההחלטה להקל על עוסק שמחזור עסקאותיו לשנת 2019 אינו עולה על 300 אלף שקלים חדשים, ולקבוע שהוא יהיה זכאי למענק השתתפות בהוצאות, בעד חודשי הזכאות מאי ויוני 2020, אפילו אם ההפחתה ממחזור עסקאותיו אינה מגיעה ל-40%, ובלבד שהיא עולה על 25% ממחזור עסקאותיו בתקופה המקבילה שלפני התפרצות הנגיף. העלות התקציבית של שני המהלכים עומדת על כמיליארד שקל. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)