"צריך התקפה אסרטיבית על הנגיף": מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, עלה הבוקר (ראשון) בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחס לסגר בתקופת החגים, שאמור להיכנס לתוקפו בימים הקרובים. "הממשלה חייבת להוכיח שהיא עושה משהו, הציפייה להורדת היקף התחלואה תתפוצץ", העריך רוטשטיין.

פרופ' זאב רוטשטיין, אתה נגד הסגר?
"הדעה הבסיסית שלי נגד הסגר הובאה ונאמרה כבר. עכשיו נראה לי שאנחנו טוחנים מים כיוון שהממשלה חייבת לעשות משהו ולהוכיח שהיא עושה משהו, אין ברירה אחרת. אני מעריך שבישיבת הממשלה היום הסגר בצורה כזו או אחרת יאושר, אז בואו נדלג על הקטע הזה וגם על כל הנושא של אם נכשלנו ונלך קדימה".

מה נשאר?
"אולי נצליח לארגן התקפה על הנגיף הזה בצורה מאוד אסרטיבית. אנחנו יכולים אולי להוביל דעת ציבור, במקום להתנגד, להשתתף איתנו ביחד וביחד נצליח להתגבר על המגפה, מן שינוי מחשבתי חיובי. המחלה מופצת על ידי מפיצי העל, מפיצי העל הם לא אנשים שליליים אלא להפך, הם חיוביים, אנשים במעגל העבודה, אנשים שמרגישים בריאים, שאין להם מושג שהם נדבקו והם מסתובבים. 

יש להם פרופיל מאוד ייחודי, הפרופיל הזה שהם קמים בבוקר מוקדם לעבודה ונוסעים הרבה קילומטראז' ומקיימים הרבה פגישות, יש להם הרבה מגעים במהלך יום עבודה רגיל, בדרך כלל הם תורמים חיובית לכלכלה. בואו נעשה את המחלה יחד אתם ולא נגדם, אבל אם יש לך את הפרופיל, אתה עובד ומתרוצץ, אתה בחזקת פוטנציאל למדביק על. 

לך תיבדק, ברגע שאתה נבדק מהרצון שלך עשית המון, כי אם אתה שלילי תמשיך לעבוד ותהיה בטוח שהכול רגוע. אם אתה חיובי, תבודד את עצמך לשבועיים וכך חסכת 40-30 הדבקות. אני חושב שאת הקמפיין הזה אנחנו יכולים להוביל בצורה הכי טובה מהציבור ומטה, סגר יהיה אבל גם לסגר הנושא הזה חשוב, אם אתה מדביק בלי ידיעתך".

שוטר מנסה לאכוף את הסגר הלילי בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

מה זה מדביק על?
"מדביקי על הם אנשים א-סימפטומטיים, הם מרגישים טוב, אין להם חום או תסמינים אבל הם עלולים לפתח אותם בהמשך. הם נקראים טרום סימפטומטיים, הם יפתחו תוך ארבעה ימים סימפטומים כשהם יחלו. בימים האלה, לפני שהם מפתחים סימפטומים, הם ממשיכים לעבוד, להסתובב בברים וכדומה, אבל הם לא יודעים שבכול נשיפה שלהם הם מדביקים אנשים". 

אבל אתה הרי לא בכל יום תעשה בדיקה.
"לא כל יום, אין פה זבנג וגמרנו. אנחנו קודם כל עושים הורדה יחסית, אם נתפוס כל יום 40 מדביקי על – עשינו המון".

יש הבדל בין מפיץ על לחולה מאומת אחר?
"ההבדל הוא בעומס הנגיפים, מדביק העל, בנוסף לזה שיש את הפרופיל שצריך להיבדק, יש לו עומס נגיפי גבוה. אם נדבר על הפרופילים האלה של אותם אנשים שתורמים, יצירתיים, יוצרים ואנשים חיוביים צריכים לעזור לנו כי הם לא יודעים שהם מפיצים את המחלה, אבל אם הם ייבדקו ויימצאו תקינים - על הכיפאק, ואם לא? נבודד אותם".

מבחינתך הממשלה תאשר, אבל זה לא כזה פשוט, יהיה קרב גדול על הסגר. ליצמן הודיע שיתפטר אם יהיה סגר, זמיר ופרץ מתנגדים גם.
"ברור שיהיה קרב. יש לנו ממשלה כל כך גדולה שגם אם 10 שרים יתנגדו הסגר יהיה, זו ההערכה שלי, כך שהמבחינה הזאת, אלו ההערכות".

קורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

אבל אתה בעד סגר הרמטי?
"המילה סגר מפחידה אותי נורא כי לאנשים יש ציפיות, כמו בסגר הראשון שהורדנו את התחלואה למספר בודד, דו ספרתי של נדבקים חדשים ליום במקום אלפים, אז כולם מצפים לאותו הדבר. במוצאי החג הם רוצים להשתחרר מהסגר, כשהורדנו את ההדבקה מ-3,000 ל-30-20 אנשים, והציפייה הזאת תתפוצץ, כי אנחנו לא בודקים מי נכנס לסגר. 

בסגר יהיו משפחות או בניינים או שכונות קטנות, וברור לי שתהיה אפשרות גם להתפלל כי אני לא רואה את עם ישראל בלי תפילות ראש השנה ויום כיפור. אנחנו לא עוצרים את שרשראות ההדבקה בסגר, יותר מכך, אנחנו מביאים אותו לזירה אחרת, המשפחתית-ביתית. אם לציבור יש שכל, הוא אומר 'אני הולך לסגר - אני רוצה לבדוק שכול בני ביתי תקינים ואף אחד לא מדבק', זה סיפור אחר. אבל אנחנו לא עושים את זה, ואנשים לא מודעים גם שצריך לעשות את זה".

אז הסגר יכול להביא ליותר נזק מאשר תועלת?
"הוא מקטין את ההתקהלויות שזה הדבר הכי חשוב, כיוון שיש מדביקי על ואנחנו לא יודעים מי הם ההתקהלות יוצרת להם את הכר הכי פורה. כרגע אין ברירה, זה צעד שנועד כדי להקטין את ממדי ההדבקה, אבל זה לא צעד מרפא".

קורונה בישראל: חולה מגיע לביה''ח (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
קורונה בישראל: חולה מגיע לביה''ח (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

אפשר להקטין ההתקהלויות בלי סגר מלא?
"אם למישהו יש רעיון איך לעשות את זה ושגם יגרום לציות, אני מאוד בעד. כי אין ספק שהמגעים הקרובים וההתקהלויות מאיצים את התהליך, אבל אין ספק שאם נוריד אותם לא נפתור את הבעיה, כי עד שלא נבדוק ונוודא שאין מפיצי על ונבודד אותם אז לא נצא מהמחלה. השטחנו את העקומה ויהיה לנו עוד חודש של תחלואה נמוכה, ולאט לאט היא תתהפך לנו מול העיניים".

אז מה יעשה את ההבדל?
"כמו מדינות אחרות, רק הנושא של ביצוע בדיקות לאוכלוסייה המדביקה הפוטנציאלית, לבודד אותם ולעשות את זה שיטתי. ללכת מבחינת אזורים, בתי ספר למשל - אנחנו טעינו שפתחנו את בתי הספר, כל הגימנסיה העברית התחילה בגלל מפיץ על אחד, אם היינו לוכדים אותו הגימנסיה לא היה כזה אירוע".

אז הפתיחה הייתה טעות?
"אז לא ילמדו?".

ההפגנות בבלפור?
"זה באוויר הפתוח, מבחינה רפואית אני מדבר".

חתונות במגזר הערבי?
"התקהלות מכל סוג שהיא, אם זה הפגנה, מסיבה, או חתונה הם כר פורה להעברת הנגיף למדביקי העל ולכולם".

קורונה בישראל - אנשים הולכים ברחוב עם מסכה (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל - אנשים הולכים ברחוב עם מסכה (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: מרק ישראל סלם)

להפסיק את ההפגנות?
"הסגר יעשה את זה ממילא אני מניח".

בסגר הקודם היה מותר.
"אני מדבר רק מבחינה רפואית, כדי לנסות למנוע את ההדבקה במהלך ההפגנות צריך לבודד את האנשים אחד מהשני למעלה משני מטר, ולהקפיד על עטיית מסיכות".

לדעתך, צריך להפסיק או לא?
"אני לא רוצה להביע דעה. לא אכנס לפוליטיקה גם אם ינון מגל יקפוץ עד השמיים. התקהלות פחות משני מטר, ללא מסכות ושמירה על היגיינה עלולה להביא להאצה של קצב ההדבקה, נקודה. מכל סוג שהוא, זה יכול להיות בית כנסת, חתונה, הפגנה. אם שומרים על הכללים של ריחוק של שני מטר, היגיינה ומסכות, מקטינים קצת את האפקט של ההתקהלות, אבל כמובן שאם אנחנו רוצים להגיע לתוצאות יותר מהירות אז כל ההתקהלויות עצמן הן צרה צרורה".

לסיום?
"לפני הסגר צריך לערוך בדיקות כדי לא להפוך להיות הדבקה ביתית, מקור להתקהלות נוספת בבית, כל אלה שעונים לפרופיל של אנשים פעילים עם הרבה מגעים והרבה קילומטראז' ביום - תלכו להיבדק מיוזמתכם, אל תחכו שהממשלה תקטע את שרשראות ההדבקה, בואו נעשה את זה אנחנו ונוכיח. 

יכול להיות שזה יבלבל אותנו בתוצאות תוך כדי סגר, קטיעת שרשראות ההדבקה, ונהיה יותר מדי מאושרים שהורדנו את כמות הנדבקים אבל זה לא שלילי, זה חיובי. שהציבור ישמע אותנו יתגייס ויהיה איתנו ככוח לוחם. לכו להיבדק".