הסגר השני גורם להתרחבות ולהעמקה של שולי העוני, וכעת מתבהרת חומרת המצב. בארגון לקט ישראל, שהעביר ערב ראש השנה סלי מזון למאות אלפי משפחות ברחבי הארץ, מדווחים כי משבר הקורונה הביא לתוספת של 145 אלף נפשות שנכנסו למצב של אי־ביטחון תזונתי שלא היו בו בעבר.

נוסף לכך, המשבר גרם להחמרת והעמקת אי־הביטחון התזונתי בקרב כ־1,870 איש, שהיו חלק ממעגל העוני עוד לפני מרץ 2020. להערכת אנשי הארגון, שווי פער אי־הביטחון התזונתי, שעמד על 3.2 מיליארד שקל בטרם המשבר, יגדל בכ־420 מיליון שקל.

נתונים נוספים שהגיעו לידי הארגון מצביעים על כך שמפרוץ המשבר חלה ירידה של 10% בתרומות לעמותות, ירידה שוות ערך ליותר מ־5 מיליון שקל. על פי נתוני הלמ"ס, מצבם הכלכלי של 45% מהישראלים הוחמר בעקבות משבר הקורונה, והדרישה לסיוע במזון הולכת וגדלה.

לשכת התעסוקה בימי הקורונה (צילום: יוסי זמיר פלאש  90)
לשכת התעסוקה בימי הקורונה (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

"ארגוני הסיוע ממומנים לרוב מכספי פילנתרופיה. עם התפשטות נגיף הקורונה תרומות המזון המבושל פסקו באחת, במקביל לכך שאוכלוסיית הנזקקים נאלצה להפסיק לפקוד את חדרי האוכל בבתי התמחוי, בשל הנחיות משרד הבריאות ובשל החשש לצאת מבתיהם ולהיחשף לנגיף", מסביר מנכ"ל לקט ישראל גידי כרוך.

"מנגד, תרומת התוצרת החקלאית עלתה באופן משמעותי, שכן חקלאים שהיו אמורים למכור את תוצרתם לבתי מלון, מסעדות ושוקי מזון נותרו ללא יכולת למכור אותה. במקביל, מתנדבים רבים שעל עבודתם הסתמך הארגון ביטלו את הגעתם".

קורונה - היערכות המשטרה לסגר, ארכיון. צילום: דוברות המשטרה

"את כל אלה ליוותה עלייה חדה בדרישת הציבור לסיוע, שמגיעה מרשויות מקומיות ומגורמים פרטיים", מוסיף כרוך. "הארגון התאים באופן מיידי את עבודתו למציאות החדשה, וחילקנו יותר מ־1.1 מיליון ארוחות מבושלות - 50% יותר מהתקופה המקבילה אשתקד".