"תנו לנו לעבור את החגים": על רקע העלייה המדאיגה בהיקף התחלואה, ח"כ משה אבוטבול ממפלגת ש"ס התראיין היום (רביעי) בתכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, והתייחס לאיסור על התקהלות במהלך קיום תפילות בניגוד ליחס שמקבלות ההפגנות. "אני בעד ההפגנות - אבל יש פה קורונה. שיפגינו עד כלות הנשמה והנשימה, אבל שיאפשרו קצת סדר ומשמעת. מה יהיה הצעד הצעד הבא? אנשים שירצו להתכנס בשביל שמחת בית השואבה יקראו לזה הפגנה נגד ביבי? או שאוכפים או שלא", אמר אבוטבול. 

 איפה זה עומד כרגע? סוגרים או לא סוגרים? מחכים להחלטת הצוות המקצועי?
"יש היום ישיבת ממשלה בכדי לעגן את כל השיחות והמפגשים שהיו ולקבל החלטה".

האמירה של דרעי בעינה עומדת? אם סוגרים את בתי הכנסת ומשאירים את ההפגנות אתם לא נשארים בממשלה? 
"קודם כל זו אמירה מושכלת. הוא לא בא ונותן צעד חד צדדי, הוא גם מציע שאם אנחנו באים ואומרים שאסור אז אסור לכולם, ואם מותר אז מותר לכולם. הנטייה היא יותר לאסור, ואנחנו גם בעד לאסור". 

לאסור כליל? גם לא תפילה בחוץ?
"לגביי תפילה בחוץ כמעט אף אחד לא בא ואומר שיש עם זה בעייתיות". 

אז מה הבעיה עם ההפגנה? זה אותו הדבר.
"כן, אבל בהפגנה ישנה הצמדות, והדרכים להגיע לשם, וכל הסעודות שמסביב, גורמות לדעתנו גם להידבקות".

אלפים בהפגנה בבלפור (צילום: הדגלים השחורים)

זו אותה הפרופורציה בין המקום לכמות האנשים.
"מגיל קטן כששואלים ילד מה זה כיפור הוא יודע שזו תפילה כל היום בבית הכנסת. אנשים מבינים שבזמן תפילות יום כיפור מגיעים לבתי הכנסת כל המי ומי שכל השנה לא דרכו בבית המדרש ובבית הכנסת. אי אפשר לבוא ולהגיד להם 'לא. סוגרים את זה לגמרי ועכשיו לא יהיה כלום'. לעומת זאת בכל מה שקשור להפגנות כבר הבנו, שמענו, מצינו, הבנו מה אתם רוצים. כל כך ברור לנו שאתם לא רוצים את ביבי וזה בסדר. די כבר, הבנו, לא צריך לחזור על זה כבר, זה חוזר על עצמו. שיעשו הפוגה מסוימת, זה ייתן לנו כלים להסביר לציבור את הצורך בשמירה על ההנחיות".

אפשר להישאר בבית בשקט ולצום ולא לבוא ולהתקהל.
"יש גם נטיות סביב הנושא הזה, ומי שיחליט זה רבני ישראל, גדולי ישראל. הם שיחליטו איך לעשות ומה לעשות ואולי יחליטו שמבוגרים בבית והצעירים. אולי יחליטו שהמבוגרים יהיו בבית והצעירים יצאו החוצה. קטונתי מלקבל החלטות רוחניות והלכתיות כאלה. דבר אחד בטוח - ההפגנות בבלפור, ברחוב הזה שכבר כל העולם מכיר אותו, יוצאות לאנשים מהאף וגורמות לחוסר משמעת. אני הייתי מחנך בעברי, וכשאנחנו היינו רואים כשילד אחד בכיתה עושה מה שהוא רוצה ואף אחד לא מעיר לו והוא פרה קדושה זה הורס את המשמעת של כל שאר הילדים. הם פשוט לא מבינים את זה, היועץ המשפטי והתקשורת שלא מגבה את ההבנה". 

אם אתה אומר שההפגנות יוצאות מהאף אז זה לא שייך לתפילות.
"תמשיכו את ההפגנות, אבל יש פה קורונה. אני בעד הפגנות, אדרבה שיפגינו עד כלות הנשמה והנשימה, אז שיאפשרו עכשיו קצת סדר ומשמעת". 

קורונה - מחיצות בין מתפללים בבית כנסת במאה שערים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה - מחיצות בין מתפללים בבית כנסת במאה שערים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

את החושב שהיועמ"ש עושה יד אחת עם המפגנים נגד נתניהו? 
"אני לא יודע, אבל זה שהוא כאדם דתי לא מבין למה זה גורם זה נותן לי לחשוד שיש לו מניעים נוספים". 

גם אתה חושב שהוא נגוע במניעים בלתי עניינים?
"אני רוצה לראות אותו נגוע בעניינים עניינים, ושבאותה קנאות ומסירות נפש שיש לו לגביי ההפגנות הוא יעשה את זה גם בתחומים אחרים כמו למשל, תפילות ומקוואות". 

הוא צריך לאזן בין כל האינטרסים.
"אתה רואה פה איזון? כולם מתפוצצים מהאכיפה הבררנית שלו". 

יש חשיבות אדירה לקיום הערך הכי חשוב בדמוקרטיה בכלל, ובטח בדמוקרטיה הישראלית, והיא הזכות להפגין. צריך להבין את הדברים האלה ואסור לעשות סימטריה בין הדברים.
"עושים את זה במשך חודשים. די. צריכים לאפשר לנו רק משמעות. תן לנו לעבור את החגים".

אולי מישהו עושה בכם משחק פוליטי. אולי זה ראש הממשלה נתניהו?
"לא. קודם כל זה לא מפריע לו והוא אפילו בז להפגנות האלה. מה יהיה הצעד הבא? בשמחת בית השואבה אנשים ירצו להתכנס ולקרוא לזה הפגנה נגד ביבי, הקפות שניות? הפגנה נגד ביבי. אין לזה סוף. אז או שאנחנו אוכפים את זה או שלא".