בצל העלייה בתחלואה: פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן עלה היום (רביעי) לשידור בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחס לנתונים המדאיגים שהתקבלו היום בנוגע להיקף התחלואה . "אין הפתעות – כרגע הכל מתנהל על פי התחזיות. דברים כבר קורים, זה לא קשור לפעולות שנקטנו עכשיו", הרגיע סגל. 

תן לנו תמונת מצב - עד כמה אנחנו בברוך?
"בינתיים, אין הפתעות וזה מתנהג לפי התחזית. לפני שבוע חזינו שיהיו 660 חולים קשה, ואנחנו היום עם 668. זה היה מפחיד לחזות כזו עלייה, אבל היא קרתה כי היא במספרים. צריך לומר שהמשך הגידול זה דבר שנכתב במספרים, זאת אומרת שזה כבר קרה וזה בלי קשה לפעולות שעכשיו ינקטו. לכן, אנחנו חוזים שבתוך טווח של שבוע ייתכן ונגיע גם ל־800 חולים חדשים בבתי החולים. צריך לזכור שזה בו זמנית אנחנו כל הזמן מדברים על 600 ואפילו 700 חולים קשים שיהיו כל יום, ו־20 אחוז מהם נפטרים, בסופו של דבר, תוך שבועיים. תעשו את החשבון, זה אומר שלמעלה מ־600 נפטרים חדשים צפויים בחודש הקרוב". 

המודל שלך יודע להגיד מה סגר מהסוג הזה, שבינתיים עוד לא הודק, יכול לעשות מבחינת שיפור?
"למען האמת אף אחד לא יודע בדיוק לצפות מה יהיה. זה מאוד תלוי אם יהיו או לא יהיו התקהלויות בבתי כנסת ובמקומות אחרים, ואת זה אף אחד לא יודע לצפות. מה שאנחנו יכולים לעשות זה לנתח תרחישים. עכשיו, כבר היה סגר ראשון, ואמרנו בואו ננתח תרחיש שבעינינו הוא סופר אופטימי, אבל כולנו מבינים שזה לא יקרה, ובו האפקט של הסגר השני יהיה כמו הראשון. מה קרה בסגר הראשון? הייתה עלייה ממאה מאומתים לשש מאות, זה היה השיא. אחרי שבועיים חתכנו בחצי, ואז לקחו עוד שבועיים עד שירדנו למאה חמישים. לפי תרחיש כזה שהוא כנראה סופר אופטימי אנחנו צופים שנגיע לתשעה מאות חולים קשה בבתי החולים". 

תוך כמה זמן?
"שבועיים שלושה. אחרי העלייה במאומתים אנחנו רואים את החולים קשה בערך שבוע אחרי". 

הפגנות בנתב''ג נגד נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

אתה בעד להחמיר את הסגר ושאנשים ישבו בבית? 
"מה שהכי חשוב זה למנוע התקהלויות ולעטות מסיכות במקומות סגורים. אם היינו מקפידים על זה לא היינו מגיעים לאן שהגענו, לא היינו צריכים סגר וגם לא היינו צריכים להחמיר אותו. זה ברור שאיפה שיש התקהלויות יהיו גם הידבקויות, אבל מכל המחקרים שנעשו בארה"ב סביב כל ההפגנות שהיו שם גילו שההפגנות לא היו המנוע והמצת". 

אתמול ברבש אמר שיש כבר מחקר ראשון שמצביע שיש כן הדבקות בהפגנות, אבל אני לא יודע באיזה שיעור. המודל שלך מבוסס על שאלונים בכל רחבי הארץ נכון?
"עכשיו אנחנו בעיקר מנתחים את הפרופיל של המאומתים. גם אם תיקח 20 אלף מפגינים במדינה שהתחלואה בה עומדת על חצי אחוז חולה קורונה, זאת אומרת שאתה מדבר על בסביבות 100 או 200 חולים שמסתובבים בה, עם או בלי מסיכות. זה בטל בשישים לעומת המאומתים שיש לנו בכל יום. למרות שאגיד שאני משוכנע שהפגנה כזו שקוראת פעם אחת בשבוע היא לא מנוע של ההידבקויות, אבל הנראות של זה לא טובה. גם בעבודה, בטח שמשרדית, כשאנשים מקפידים ועובדים עם מסיכות כשהם בפגישות אין סיבה שזה לא ימשך". 

מה עם הופעות התרבות תחת כיפת השמיים?
"זה שוב חוזר לזה שההופעות לא יהיו מנוע של הדבקה, אבל יש פה עניין של נראות. תחת כיפת השמיים הסיכוי לאירועי הפצה יורדים בצורה משמעותית".