סגן שר הבריאות, יואב קיש, שוחח הבוקר (שלישי) עם אראל סג"ל ורועי עידן ב-103FM אודות נתוני התחלואה בנגיף הקורונה בישראל.

קורונה - המשטרה איתרה נהגת מחויבת בידוד. צילום: דוברות המשטרה

תמונת מצב בבוקר שאחרי יום כיפור, איך אתם רואים את הדברים?
"זה מאוד קשה, כי יום כיפור באופן טבעי המגזר היהודי לא הלך לעשות בדיקות. התמונה היא לא ברורה, אנחנו מסתכלים על זה יותר באלמנט שבועי ואני מניח שהתוצאות של היום, מה שנגלה מחר יהיו קיצוניות לצד השני. אנחנו עדיין לא רואים את הירידה שרצינו לראות מהסגר, אני מניח שזה יגיע במידה והסגר אכן אפקטיבי, לקראת סוף השבוע ותחילת שבוע הבא, ובגלל השבת והחג, קשה מאוד להסתמך על מידע של בדיקות נמוכות וחלקיות".

הייתה טענה שראש השנה הביא לתוצאות מיידיות בבדיקות.
"אין דבר כזה במגפה הזאת. זה חלק מהטריקיות של האירוע, אתה חושב שאתה בסדר ואחרי שבועיים אתה מגלה שהמצב הוא גרוע. אנחנו באמצע מהלך חשוב שחייב להצליח, זה מאמץ של כולם להורדת התחלואה שהיא ברמות שאי אפשר להמשיך איתן, וזה דורש מכולנו מחירים. אני שמח שלפחות מדינת ישראל הבינה את זה והגיעה לצעד הזה, אולי באיחור".

מה זה באיחור? שמענו שהסגר הזה היה כמעט נבואה שמגשימה את עצמה.
"לא היה כזה תכנון מעולם. כשפרופ' גמזו קיבל את התפקיד, הייתה תקופה יציבה של כחודש והוא רצה להוביל מהלך להורדת התחלואה בלי סגר. אם זה היה מצליח, היינו מדברים אחרת. המהלך הזה לא צלח. אני חושב שמדינת ישראל לא הצליחה לייצר מהלך של מלחמה במגפה באופן דיפרנציאלי בתחלואה. כשלנו במגבלות הדיפרנציאליות האיזוריות. לחץ לוביסטי של כל מיני תעשיות מנע מצד אחד, ולחץ לוביסטי של מגזרים מנעו מגבלות מסוג אחר. בסוף הכל מדיע לכנסת, וכשאנו אומרים שצריך לסגור חדרי כושר ומסעדות ולא מצליחים ושצריך לסגור ערים אדומות, בדיעבד ברמת התחלואה שהייתה אסור היה לפתוח את מערכת החינוך. גם במגבלות כפי שתוכננה לפיתח ב-1 בספטמבר בדיעבד, הייתה טעות. המערך עובד כל הזמן, הוא פשוט לא מסוגל לעבוד בקצבים של המגפה".

ממשלה לא יכולה להיות בייביסיטר, אם אנשים לא שמים מסכות ולא נזהרים, אם יש חתונות ענק במגזר הערבי...
"אחד הדברים שמתסכלים הוא שצריך שניים לטנגו, כולם עשו טעויות בעניין הזה. סגרנו מאות אירועים, דוחות חולקו, ועדיין התופעה הייתה קיימת. בין הרצון שלנו שהדברים יקרו כמו שאנו רוצים לבין מה שקורה בפפועל לצערי קיים פער גדול הנובע בין היתר מההבנה של הציבור שבסוף ההנחיות האלו הן בשבילו, לשים מסכה זה כדי שכל אחד ישמור על עצמו ועל המשפחה שלו. ברגע שהציבור לא משתף פעולה בין אם זה חתונות פיראטיות או מסכה, בסוף אנחנו חייבים את שיתוף הציבור. אם אתה שואל אותי איפה טעינו, אחד בשחרור המוקדם ביציאה מהסגר הראשון היה שם הליך בוודאי עכשיו ייראה אחרת וכשלנו כולנו בין אם זה משרד הבריאות הממשלה מדינה כשלנו ביכולת להוביל מהלכים דיפרנציאליים".

"אני חייב לתת לכם את האמת מאחורי הסיפור של שרשראות ההדבקה, וכמה שקרים היו שם. כשנכנסתי למשרד היו 300 חוקרים שטיפלו בקטיעת השרשראות. הבנו שהאירוע מתגבר וגייסנו עוד אנשים לתפקיד. קטיעת שרשראות לא יכולה לעזור כשהכל פתוח. אנחנו צריכים את המערך הזה בשילוב של בדיקות, והוא עושה עבודה כל הזמן".

"וירוס שבשבועיים מכפיל את עצמו, אם לא תעצור את קצב ההכפלה אתה תיכשל כי אחרת המשמעות היא שכל שבועיים תצטרך להכפיל את כל מערכת הבריאות. נהיה חייבים לוותר פה על הפחד הגדול מזכויות אדם, ונצטרך לייצר מצב שכל מי שנכנס לחנות או למסעדה יש לו מערכת או אפליקציה שנוכל לדעת שהוא היה שם. האיכון יותר אפקטיבי מהחקירות".  

"עד שלא יהיה חיסון אנחנו נתונים להיות באקורדיון הזה. עכשיו צריך לבחור איזה אקורדיון רוצים. כשפותחים מהר את האקורדיון הכלכלה מרוויחה. מדינת ישראל הצליחה בפתיחה המהירה לאושש מהר יחסית את הכלכלה בהסתכלות הקולקטיבית. חיסונים אנחנו בלופ עם הרבה מאוד חברות מובילות, רה"מ על זה באופן אישי, זה קריטי כדי לקבל לפה את החיסונים בזמן. לגבי הבדיקות המהירות, אני מטפל בזה באופן אישי, נתחיל לפזר אותן בשלב הראשון לקופות החולים, ופעם ראשונה שפתחנו את זה גם לשוק הפרטי".