הדיון בוועדת החוקה בכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר, שנערך אתמול (ראשון) על מנת לדון בהחלטת הממשלה להאריך את תוקפה של ההכרזה על מצב החירום המיוחד בשל נגיף הקורונה, הסתיים ללא החלטות. "אם לא תהיה תכנית ברורה לא יהיה סגר על ערים אדומות", הדגיש יו"ר הוועדה בפתיחת הדיון, "לאלה שמדברים בסיסמאות - סגרים דיפרנציאלים, ערים אדומות. זה מצויין לומר אותן זה מצוין לחשוב על זה ואולי גם מצוין לעשות אותם". לדבריו, אם זה יגיע שוב באותה צורה, ואנו מכירים מהפעם הקודמת שאין שום תכנית לדבר הזה.

ח"כים מסיעות האופוזיציה עזבו את דיון ועדת החוקה לקראת סופו, במחאה על החלטת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר שלא להצביע היום על תקנות הסגר המחמירות. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הודיע כי הוועדה לא תצביע היום על התקנות ואמר כי חלק מחברי הוועדה ביקשו כי ההצבעה תיערך מחר. בתגובה לכך, חברי הכנסת עופר כסיף, אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), יואב סגלוביץ', קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם), אלי אבידר (ישראל ביתנו) נטשו את הדיון. 

ח"כ כסיף אמר לח"כ אשר: "אתה הופך את הוועדה לקרקס ולכלי שרת בידי הממשלה. אנחנו לא סטטיסטים". ח"כ אבידר אמר: "ההתנהלות כאן בוועדה והעובדה שאתה לא מביא להצבעה כאן היום היא עדות מוצקה למה היינו צריכים ללכת לבג"ץ. ההתנהלות שלא להתכנס בחמישי, משיכת זמן בדיון שכבר דנו בו, שלא נאמר בו דבר חדש והדחייה של ההצבעה למחר, אסור היה לעצור את המשק הישראלי ולזרוק מאות אלפי אנשים לאבטלה רק כדי שמישהו לא יפגין בבלפור".

"יש איזשהו פרמרטר? ולאחר מכן מה יהיה באותה עיר שתצטרך לעשות סגר יותר מהודק לא ברור לאף אחד", אמר ח"כ אשר, "הדבר הכי קל לשים כוחות מסביב לעיר, לסגור אותה ולהמשיך לאולפן הבאה - זה לא יהיה. אם לא תהיה תכנית מסודרת, אז איך זה עובד מבחינה כלכלית. איך אנשים יתפרנסו ולא יאבדו את מקום עבודתם? ואם לא יהיה פתרון ברור - איך אנשים יקבל טיפולים רפואיים מחוץ לעיר".

ח"כ יעקב אשר בדיון בוועדת החוקה על הארכת תוקף מצב החירום. צילום: דוברות הכנסת

בהמשך דבריו בתחילת הדיון תהה ח"כ אשר - "איך הופכים את זה שלא תהיה סטיגמה? אנשי המקצוע לא יכולים להדליק רק רמזורים. הם צריכים לתת תכנית פעולה אופרטיבית". הוא הסביר כי "איך יעבוד מצב בו ערים מסוימות במדינה זקוקות להידוק יותר מאחרות. איך אנשים חיים שם? איך תהיה האינטראקציה עם המדינה?" לדבריו, אם יהיו רק סיסמאות ומסיבות עיתונאים אז לא תהיה תוכנית. זה יותר מדי חשוב מאשר לדבר על זה סתם. 

ח"כ אשר הגיב גם להתפטרותו של ח"כ גדעון סער אתמול מהוועדה: "נטען שאין לוועדה אפשרות לשנות את התקנות. דווקא בניגוד לתקנות שמתקינה הממשלה בעתות שגרה, שוועדה בכנסת איננה יכולה לשנותן פורמלית, כאן יש לנו יכולת לאשר או לא לאשר סעיפים מסוימים מתוך התקנות וכן לקצוב בזמן. אנחנו מבהירים כשדברים לא נראים לנו ויש מו"מ לעתים מאחורי הקלעים או במהלך הדיון ודברים משתנים. אנחנו פועלים בשעת חירום, יש לנו כלים מסוימים ומוגבלים שצריך להיות מאוד זהירים בהם".

סגן שר הבריאות יואב קיש אמר במהלך הדיון: "יש לכם אחריות אישית מאוד גבוהה. אסור שייצא מכאן מסר כאילו הכל נגמר ואפשר לרוץ לשחרר הכל. אני מצפה מכל חברי הכנסת שנמצאים פה, אולי פעם אחת לא לחשוב איך משחררים אלא איך דואגים שהכול יתנהל באחריות ולא לחזור על טעויות העבר".

עוד אמר סגן השר: "אנו חייבים מהלך דיפרנציאלי, גם מגזרי וגם עסקי. המהלך הדיפרצניאלי ביציאה מחויב המציאות. אי אפשר לחשוב כל הזמן איך לצאת מהסגר בלי לחשוב על המשמעויות של הדברים, אם בימים הקרובים נראה עלייה בתחלואה, תדעו שלא נוכל לשחרר את ההגבלות. אני מקווה שביום ראשון נהיה עם 2000 נדבקים ואחוז מאומתים של 5 אחוז".

סגן שר הבריאות חשף בדיון הוועדה על הארכת מצב החירום המיוחד: "מקדמים מתווה לפתוח את אילת, להקפיץ אותה בשלבים. לייצר מתווה בדיקות מהירות עם ראש העיר", עוד אמר כי "המתווה עשוי לכלול אזורים נוספים חוץ מאילת. זה לא מתווה שיפתח מלונות בכל הארץ אלא יחייב כניסות ויציאות מפוקחות וסיבה כלכלית הגיונית, לא נעשה זאת בכל מקום מבודד. נעשה זאת רק כשנדע שנוכל לשמור על תחלואה ירוקה".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, שיבח בדיון בוועדה את הסגר: "בניגוד למי שמותח ביקורת על הסגר, אנחנו רואים שהוא משפיע על הירידה התחלואה, אי אפשר להסביר זאת בכל דרך אחרת". בנוסף, דיבר גרוטו על תכניות משרד הבריאות ליציאה מהסגר והבהיר כי עד שלא יתקבלו נתונים ברורים על כך שמקדם ההדבקה נשמר מתחת ל-1, לא נוכל להחליט על פתיחת המשק: "אין עדין שיפור מספיק יציב בתחלואה כדי שנוכל לומר שמצב החירום הסתיים ואפשר לתת הקלות אבל זה מעבר לפינה". פרופ' גרוטו הבהיר כי הוא צופה שבישיבת הקבינט הקרובה יוחלט כבר על הקלה, והוא צופה שהיא תתרחש "לא יאוחר מיום ראשון הבא, ה-18 לאוקטובר".

פרופ' גרוטו הבהיר כי ברגע שתוסר מגבלת התנועה ל-1,000 מטרים, יוסרו באופן טבעי מגבלות רבות כמו האיסור על הפעלת עסקים קטנים וגם תתאפשר עריכת חתונות תוך שמירה על מגבלות הצפיפות והמרחק. בנוסף, אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות כי הם מבינים שההדבקה בצימרים היא נמוכה באופן משמעותי מבמקומות אחרים, ולכן הם פועלים על מנת לאפשר את פתיחתם בהקדם.

ח"כ איילת שקד אמרה בדיון: "ביום ראשון בשבוע הבא ייפתחו המגזר הפרטי שלא מקבל קהל וגני ילדים. מסקנת משרדי הבריאות והאוצר מהסגר הקודם היתה שאם נגיע חלילה לסגר שני - המגזר הפרטי שאינו מקבל קהל וגני הילדים צריכים להישאר פתוחים". היא הוסיפה: "אל תהיו מקובעים, תחשבו מחוץ לקופסה. יש את נושא הצימרים – אני מבינה את נושא ההגבלות אבל צימרים זה מקום שבאים אליו קפסולה. משפחה לצימר. זה לא מלון או מקום גדול של התקהלות. תחשבו באופן יצירתי".

חברת הכנסת הוסיפה כי "אנשים צריכים להתאוורר ומשפחות להתפרנס. למה לא לאפשר לעוד כמה אלפי משפחות שמחזיקות צימרים להתפרנס בכבוד. יש ענפים שאין בהם התקהלות ואפשר לפתוח אותם ואין בה קבלת קהל". בהמשך התייחסה לאולמות האירועים והסבירה כי "יש הדבקות בחתונות, אך אנשים צריכים להתחתן. אם אדם עומד בהגבלה של עשרים איש במקום פתוח יכול להתחתן גם אם נוסע מאה קילומטר".

בהמשך הדיון הרימה ח"כ שקד את קולה ומתחה ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה, תוך דגש על סוגיית החתונות: "שמישהו יגדל ביצים ויאמר שלמרות התקנות לא תהיה אכיפה לגבי החתונות מעבר לקילומטר בהתקהלות של עד 20 אנשים. תפסיקו להתעלם מהמציאות, התקנות מטומטמות, הקואליציה המחורבנת היא שלכם תתקנו את התקנות. שבועיים אתם מגרבצים, ואף שר לא לוקח על עצמו לשנות את התקנות. האם מישהו מהממשלה הרעה הזו מסוגל לקחת משימה לשנות את התקנות? אם לא, אני מוכנה שכל זוג שירצה להתחתן, יעביר אליי את השוטר שיאכוף זאת".

המשנה ליועמ"ש עו"ד רז נזרי השיב לדרישתה: "המצב בו מותרת התקהלות של 20 איש אך בפועל אסור בגלל הגבלת הקילומטר לא הגיוני. מצד שני, לשון החוק הנוכחית לא מאפשרת זאת, לשון מפורשת. צריך לתקן זאת. נושא האי-אכיפה צריך להגיע לרמת היועמ"ש ונבחן את הדבר הזה. זה דבר עקום ולא הגיוני אך לגבי איך לשנותו, האם בחוק בתקנות או באי אכיפה נבחן היום".

סגר בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סגר בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו''ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, שמר על הקו אותו הוא מציג בתקופה האחרונה נגד מדיניות הסגר ואמר בדיון הוועדה: ''המדיניות הקשה הזאת של פגיעה כל כך קשה בחופש של האזרחים לא הוכיחה את עצמה. צריך לפתוח באופן מיידי עסקים קטנים שלא מקבלים קהל, מה מונע לבצע טייק אוויי? אני לא ראיתי בחוות הדעת הרפואיות את המחיר של כל הצעדים האלה. יש לייצר שגרת חיים המונעת מתוך זהירות ולא מתוך פחד".

ח"כ יואב סגלוביץ' אמר במהלך הדיון: "ביקשנו בשבוע שעבר לכנס את הוועדה כבר ביום חמישי מתוך חשש שמא הממשלה תחליט להאריך את המצב הזה והוועדה אינה התכנסה. לפני שמאשימים את חוק הקורונה הגדול, צריך לבדוק אם הוועדה עושה את עבודתה". הוא ציין כי "ב-6 באוקטובר הגיע הדוח לפיו החליטה הממשלה להאריך את מצב החירום המיוחד. המספרים בדוח אינם תואמים את מספרי משרד הבריאות עוד באותו השבוע. הנתונים שצריכים לקבוע את החלטתנו היום הם נתוני היום".

"נעשה פה הסדר פוליטי שהשווה בין עסקים קטנים להפגנות - העסקים הקטנים נשארו סגורים, ההפגנות נכנסו לאיסורים מופרכים וגם לאחר דיונים ארוכים לאפשר הפגנות בשיירות התקבלה החלטה ברביעי בחצות שלא", הסביר עוד, "ההחלטות שלנו צריכות לבחון אם החלטות הרשות המבצעת ענייניות ונכונות. אנחנו צריכים שלא לאשר את התקנות שיהיו בתוקף עד חצות ולהודיע לממשלה שאם לא יאפשרו דברים מסוימים התקנות יפוגו. רק כך תיפסק הפסאדה". ח''כ סגלוביץ' תקף את יו''ר הוועדה יעקב אשר: "אתה סתם דמגוג שלא מעוניין בפעילות תקינה של הוועדה, אתה עובד של הממשלה ואתה יו''ר ועדת קישוט''.

פעילות המשטרה כחלק מאכיפת הסגר. צילום: דוברות המשטרה

במקביל התכנסה גם ועדת הכלכלה ותקיים דיון בתקנות העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות בתקופת הסגר. הוועדה תדון בתקנות העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות בתקופת הסגר, שהוגשו מתוקף חוק הקורונה הגדול. כאמור, התקנות נכנסו לתוקף לפני כעשרה ימים, ולוועדה סמכות לדון בהן בדיעבד ואף לדרוש שיבוצעו בהן שינויים. התיקון המרכזי בתקנות נוגע לאיסור לטוס בתקופת הסגר, המוטל על כל מי שקנה כרטיס טיסה אחרי ה-25 בספטמבר.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי התייחס בראשית הישיבה להחזרת הכספים ללקוחות עבור טיסות שבוטלו בתקופת הקורונה, ואמר: "דחינו את ההחזרים ל-1 באוקטובר ואני מקבל פניות ותלונות רבות מאזרחים שחברות התעופה לא התחילו להשיב להם את הכספים. אני מודיע בפעם המי יודע כמה, ארכה נוספת לא תהייה". לדבריו, היה ניסיון לפנות מהממשלה לארכה נוספת, ואמרתי שלא יקום ולא יהיה.

"הבינו את הנחרצות שלי, וועדת הכלכלה לא תתכנס למתן דחייה נוספת", הדגיש, "הלקוחות לא יהיו חברת האשראי של חברות התעופה והמדינה. אם המדינה חושבת שחברות התעופה זקוקות לעוד אשראי שתעמיד אשראי מצידה. שמענו שהנפקת אל על הצליחה ואני חושב שזה נותן שוליים רחבים לחברה להתחיל לעבוד. אני קורא כאן קריאה חד משמעית לחברות התעופה לממש את החוק ולהחזיר את הכספים ללקוחות במידי".

בהמשך דבריו התייחס להגבלות על התעופה: "צריך לתת לחברות התעופה אופק ולכן צריך לפתוח את השמים במידה ובמשורה. לא ייתכן שחברות תעופה אחרות יכולות להביא נוסעים ואנחנו מגבילים את חברות התעופה הישראליות. צריך לתת להן אופק כלכלי לשרוד. המצב היום של חברות התעופה הוא קשה מאוד ולכן צריך לתת להן להתחיל לעבוד".