הדיון ביציאה מהסגר: ועדת הקורונה בכנסת בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון התכנסה הבוקר (שלישי) לדיון בו הוצגה אסטרטגיה ליציאה מהסגר ותוכנית לטיפול כולל במשבר, שחוברה על ידי מומחים, רופאות ורופאים בכירים, תוך התייחסות לכלל ההיבטים של המשבר והמאבק בהתפשטות הנגיף, יחד עם הצעות אופרטיביות לטווח המיידי. את התוכנית הציג את ראש הצוות, פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, ההסתדרות הרפואית. לקראת סיום הדיון המליצה הוועדה כי הממשלה תאמץ את התכנית.

ח״כ ד״ר יפעת שאשא ביטון, יו״ר ועדת הקורונה אמרה בפתח הדיון כי "אנחנו נתמקד היום בתכנית עצמה אבל לפני כן חשוב לי לומר משה לגבי התפיסה - הגיע הזמן שאנחנו נסתכל על הקורונה בצורה רחבה כעל משבר ולא רק כהתמודדות במניעת התפשטות הנגיף עצמו. אנחנו חייבים להסתכל על מספר המובטלים, כמה אנשים פשטו רגל, אלימות במשפחה. אנחנו מאבדים כאן דור שלם של ילדים - אותם ילדים שכבר תקופה לא מגיעים לבתי הספר בצורה סדירה. אנחנו יודעים שהנגיף יישאר כאן לפחות עוד שנה ואנחנו לא נסגור שנה אנשים בבתים. אנחנו רואים שהחברה שלנו התרסקה ואנחנו חיים לבנות שגרת חיים לצד הנגיף".

לדברי שאשא-ביטון, "האסטרטגיה היא של זהירות ולא של פחד - לראות איך אנחנו מתמודדים עם הנגיף ונזהרים ממנו, אבל לא מייצרים שגרת חיים של פחד. יש כאן חוק וכולנו חייבים לכבד אותו, אנחנו שומעים המון אנשים מתוך מצוקות גדולות מאיימים לשבור את הסדר. אנחנו איבדנו את אימון הציבור וכדי שנוכל למנוע את האנרכיה צריך לדבר עם הציבור בהיגיון, בשקיפות אמיתית ובגובה העיניים. לתת לרשויות מקומיות לנהל את המלחמה בנגיף. אנחנו צריכים אכיפה נכונה של מוקדי התקהלות שיכולים להפוך למוקדי התפרצות. לעשות את הדברים מתוך שיקול דעת ולא מתוך כוח. אנחנו מבקשים ממשרד הבריאות שייקחו בחשבון את הפרמטרים האלה בתכנית שיציגו".

"בסוף מספר הבדיקות זה לא תלוי במצב התחלואה אלא תלוי במדיניות הבדיקות", אמרה חברת הכנסת והוסיפה: "כל הזמן דיברו על אחוזים מתוך הבדיקות. אם נחכה ל-250 חולים ביום יש דברים שכנראה לא ייפתחו לעולם. אני לא מבינה למה לחכות כל כך כדי לפתוח בריכות אם כבר הוכחנו שאין סכנה בבריכות עצמן אלא בהתקהלות שמסביב. אפשר לטפל בהתקהלות".

לאחר מכן הציע פרופ' לוין יישום בטווח המידי: פתיחת מערכת החינוך בגני הילדים, ובתוך זמן קצר חידוש הלימודים בכיתות א-ד', ובנוסף הציע  לפתוח את העסקים קטנים תוך התאמותיהם לכללי התו הסגול וכן להסיר את כל מגבלות התנועה, קרי – ביטול איסור הריחוק מהבית ופתיחה מלאה של התנועה בכבישים ובדרכים. עוד הציע לוין, התרה ועידוד יציאה לטבע, התרת ספורט, חוגים באוויר הפתוח, שחייה תוך שמירה על ריחוק חברתי ואפשרות ל'טייק אווי' ממסעדות.

פרופ' איתמר גרוטו (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
פרופ' איתמר גרוטו (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

״אנחנו חייבים עקביות, אין שום הגיון - הפתרון של טייק אווי הוא לא פתרון רע אם עושים את זה כמו שצריך, צריך לעודד את זה, לאפשר את זה", אמר לוין לחברי הכנסת. "אי אפשר להבין איך זה לא נמצא בהגבלות. חוסר העקביות שוחק את האמון בהנחיות שכן צריך לקיים. חייבים לצמצם כל מגע אפשרי, אנחנו גורמים לאנשים להיכנס פנימה למקומות במקום לצאת החוצה. צריך להתמקד על אוכלוסיות בסיכון, צריך לדאוג להם ומתוך דאגה להם צריך לראות כיצד נותנים להם מענה ולא סוגרים אותם בבית. צריך לעזור להם לספק את הצרכים החיוניים שלהם תוך מזעור בחקירות האפידמיולוגית, צריך לתעדף את מציאת האוכלוסיות בסיכון. צריך תכנית. למה אנחנו לא עושים את תכנית מגן אבות ואמהות עבור אוכלוסיות נוספות בסיכון? צריך לראות לא רק כיצד מונעים הדבקה הקורונה, אלא כיצד מאפשרים חברה. גם לנפש יש חשיבות, גם לתרבות יש חשיבות".

בהמשך הציג המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, את המתווה שלו ליציאה מהסגר על פי שמונה שלבים: "בשלב הראשון המדיניות צריכה להיות כמה שיותר אחידה מבחינת הסיכון האפידמיולוגי ומבוססת על מדדי התחלואה. אנחנו לא מתקדמים כל עוד אנחנו לא עומדים במדדי התחלואה שהוגדרו לאותו שלב. יש להחיל את הרמזור מאוחר יותר. יש קריטריונים למקומות סגורים או פתוחים ולמצבים שבהם אי אפשר להיות עם מסיכה, אם זה חדר כושר או מסעדה לדוגמה".

הפרופ' המשיך: "בשלב השני כיתות א׳ עד ג׳, טיפולי קוסמטיקה, מספרות וכו׳, כל עוד הוא 0.8. השלב השלישי הוא החזרת המסחר, צימרים (לפני בתי מלון כי הסיכון נמוך יותר). השלב הרביעי הוא פתיחת המסעדות, בתי הקפה וחדרי הכושר ולאחר מכן בתי המלון והבריכות. השלב החמישי הוא להחזיר את כיתות י"ב, השלב השישי הוא החזרת התרבות, הפנאי והתערוכות, בשלב השביעי יוחזרו אולמות האירועים ובשלב השמיני מועדונים. בתחילת הסגר היינו על 200 רשויות ירוקות והיום אנחנו על 26".

ח"כ שאשא-ביטון המליצה כי הממשלה תאמץ את המתווה שהציג פרופ' לוין: ״אנחנו מבקשים מהממשלה לאמץ את התכנית שהציג פרופסור חגי לוין ונבקש גם התייחסות מפורטת ממשרד הבריאות לתכנית. אנחנו נחזור בסוף הדיון על הדברים שאנחנו מבקשים מהממשלה. זה רק הדיון הראשון, אנחנו מציגים את התפיסה שאנחנו חושבים שעל בסיסה צריך לנהל את המשבר הזה, ואל השאר נצלול בדיונים הבאים. אנחנו מתייחסים היום רק למה שאנחנו עושים באופן מיידי״.

בהמשך היום יתכנס גם קבינט הקורונה כדי לדון בהקלות הראשונות בסגר בהתאם לתמונת המצב והיקפי התחלואה. במוקד דיוני הקבינט צפוי לעמוד עניין הארכת תקנות שעת החירום. יש לציין כי הלילה בחצות צפויה לפוג הארכת תקנות שעת החירום משבוע שעבר, והקבינט יחליט אם להאריכן. 

בנוסף, צפוי קבינט הקורונה לדון על פתיחת מערכת החינוך ביום ראשון הקרוב. בימים האחרונים הצהיר פרופ' גרוטו, כי מיום ראשון הקרוב צפויים גני הילדים לשוב לפעילות. מנגד, אתמול הבהירה מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס בתדרוך לעיתונאים, כי כל החלטה על הקלה בהגבלות צפויה להתקבל על בסיס מדדי התחלואה בלבד. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ההתייעצות בנושא תכנית היציאה. צילום: לשכת ראש הממשלה