מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' שוקי שמר שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן על הירידה הנמשכת ברמת התחלואה בישראל, ואמר: "ממה שאנחנו שומעים גם אצלכם בתקשורת, אנחנו בסך הכול צריך לראות שיש סימנים חיוביים, ההדבקה סך הכול קטנה אנחנו מגיעים למספרים של כאלפיים ליום יש ומקדם הדבקה יורד לסביבות ה-0.8-0.7 אחוז". הוא ציין ב-103FM כי "ההדבקה גם יורדת, וזה פתח לתקווה שבשבוע הבא יהיה אפשר לפתוח קודם כל את גני הילדים, יכול להיות שגם כיתות א-ג' ועסקים בהם אין קבלת קהל".

המשטרה אוכפת את הסגר (צילום: דוברות המשטרה)

לדבריו, אלה הדברים העקרוניים. "אני חושב שיש פתח לתקווה, אבל בסוף יש עליות ומורדות ואם אנחנו לא נדאג להיות עם מסכות, לשמור מרחק ולמנוע התקהלויות - לא נוכל לנצח את הנגיף הזה, ונלך שוב ושוב להגבלות", הדגיש, "ככה זה בכל העולם, אנחנו רואים עכשיו את אירופה מתמודדת עם גל שני ועם אותן הבעיות". 

אתה רואה את התמונות מהחתונה אתמול בגבעת זאב ואתה שומע איום מח"כ מרגי שאם יצאו מהסגר באותה שיטת רמזור של ערים אדומות ויסגרו ערים חרדיות תהיה הפגנה של הציבור החרדי. רואה קרן אור? איך יוצאים מהטרלול הזה של התחלואה?
"אני עצוב ומודאג מאוד, אבל אני מקווה ומניח שהשכל הישר יגבר בסופו של דבר במנהיגות הלאומית, במנהיגות המגזרית וגם אצל ראשי היישובים - כי אין לנו ברירה אחרת. אין לנו ארץ אחרת והנגיף לא מבחין בין אדם כזה או אחר מדת כזו או אחרת, עם אמונה כזו או אחרת, אין לנו ברירה. זה לא שאלה שיש הטפה או החמרה, יש תחלואה קשה, מחלה קשה, צריך לשמוע את החולים הקשים את המצבים הטרגיים של אנשים שאיבוד את יקיריהם. אנחנו יודעים שיש מקרי תחלואה ותמותה גם אצל אנשים צעירים, אז מה אנחנו רוצים? שהמצב הזה יימשך? אני משוכנע שבסופו של דבר השכל הישר יגבר, ותוכנית הרמזור תפעל. היא לא עונש, המדינה תצטרך להשקיע ולטפל באותם היישובים".

ראינו את הנתונים למרות שהיום יש עליה במספר המונשמים, פחות מ-2,000 מאובחנים ליום. מתחילים באסטרטגיית יציאה בים ראשון, זה הדבר הנכון?
"אני חושב שזו לא אסטרטגיה, כי אסטרטגיה זה משהו ארוך טווח, זה איך אנחנו צריכים להתנהג בשנה שנתיים הקרובות כי המחלה הזאת תלווה אותנו שנה שנתיים לפחות. מה שעושים זה מינימלי ביותר שאפשר להערכתי לעשות אותו בסגר לפני שבועיים - היתה סגירה של מקומות עבודה בהם יש אדם יחיד אני לא חושב שיש סיבה שנגר לא יכול לעבוד בנגריה גם כשיש סגר קשה. אני חושב שאין סיבה שמי ששומרים על הכללים לא יוכלו לעבוד, ושגילאי 0-6, בהם התחלואה נמוכה מאוד לא ילמדו. זה יאפשר לאנשים צעירים לצאת לעבודה, כי בלי זה אנחנו נכנסים למצב כלכלי קשה. אני לא רוצה לדבר בסיסמאות של מה זה מצב כלכלי קשה ברמה הלאומית, אנשים שלא יהיה להם כסף ללכת למכולת לקנות לחם וחלב".

זה קורה כבר עכשיו. כמי שמכיר את הפרופסור רוני גמזו, לפעמים עצוב לראות אותו. כאילו הפילו את כל התיק עליו.
"קודם כל אני חושב שהוא לא חוזר בו, הוא איש שצריך להעריץ אותו, מוכשר בצורה יוצאת דופן איש ללא חת באמת רואה בזה משימה שצריך כאן לטפל בעם ישראל בדרך הכי טובה ואני חושב שהוא לא נשבר ועל זה הוא ראוי לכל המחמאות".

עשו ממנו שק חבטות.
"אבל הוא כנראה חסין אש וחסין חבטות והוא ממשיך לטפל ביישובים וממשיך לטפל בנושא של תוכנית הרמזור ובנושא של הקמת המערך בכל צורותיו של חקירת וקטיעת שרשרת ההדבקה הוא שליח אמת של מערכת הבריאות אני מקווה מאוד שבראשון לנובמבר הוא לא יחזור לביה"ח איכילוב לא הרבה אנשים היו נשארים בתפקידו במצב בו הם כל כך מותקפים ואני חושב שצריך לברך אותו שהוא עושה עבודה טובה מאוד".

לאן אנחנו הולכים?
"אני אדם אופטימי. בסופו של דבר אנשים יתעשתו ויבינו שיש פה מחלה קשה ולא פשוטה. זה נגיף שאנחנו לא מכירים והחיסונים עדיין לא באופן. יש תמונות קשות וסיפורים סוחטי דמעות של אנשים צעירים ומבוגרים שהולכים לעולמם. יש פה הכחשה והדחקה אבל אני רואה את זה גם בסביבתי שיותר אנשים כן עוטים מסכות. רק אתמול נפגשתי עם יו"ר ועדת סל התרופות, והלכתי לראות את המקום שאנחנו נעמוד על קוצו של יוד בכל הכללים שלא נעבור על שום כלל ולו בסנטימטר אחד במספר האנשים. כך צריך לעשות ולהתנהג, ולא להגיד אני מורם מהעם ועושה מה שאני רוצה ויסלחו לי, או יתנו לי קנס של 5000 שקלים. עם ישראל צריך להבין שההתקהלויות האלה זה אבי כל חטאת, וצריך בשנה הקרובה לזכור שהחתונות האלה יהיו בפורום מצומצם. אין מה לעשות, אין לנו ברירה אחרת, כי בלי זה נגיע לתחלואה שלא נוכל להתגבר עליה".