אחרי משא ומתן שכלל כמה שיחות של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בכירי חברת התרופות "פייזר", ישראל בדרך להסכם לרכישת החיסונים לקורונה. שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע אמש כי משרדו צפוי לחתום היום (שישי) עם "פייזר" על רכישת 8 מיליון מנות חיסון, שיספיקו ל-4 מיליוני אזרחים (על פי שתי מנות לאדם) שיבקשו להתחסן. 

במשרד הבריאות מסבירים כי מתן החיסונים יתאפשר רק בכפוף לאישור החיסון על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, ואישור משרד הבריאות הישראלי. החברה צפויה להגיש את הבקשה לאישור זה לקראת סוף נובמבר. תחילת האספקה תהיה בינואר 2021 וההמשך יגיע באספקה שוטפת במהלך שנת 2021. 

אדלשטיין התייחס להסכם הצפוי, ואמר: "רכישת החיסון היא בשורה ענקית לאזרחי ישראל. משרד הבריאות עושה כל מאמץ לרכש חיסונים שונים, כך שכל אזרחית ואזרח יוכלו להתחסן. אבל עד שזה יקרה אנחנו חייבים להקפיד על ההנחיות, חייבים להמשיך במתווה היציאה של משרד הבריאות מהסגר. אסור להיות שאננים".

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

כזכור, אמש אמר אדלשטיין בשיחה עם חדשות 13: "בתסריט האופטימי ביותר, אולי ב-2021 נראה סימנים לחיסונים. אין שום תסריט שזה יהיה בינואר פברואר". הוא הוסיף ושיבח את ניהול המשא ומתן מול החברות המפתחות את החיסונים, שנעשה בזהירות רבה לדבריו, ואמר: "אנחנו מדינה קטנה שמשחקת במגרש של ענקים, אסור לנו לסכן את הבריאות, אך גם לא לחשוף את המדינה לתביעות גדולות בעתיד".

אדלשטיין לא הסתיר כי החיסון לא יהיה מספיק לכלל האוכלוסייה: "משרד הבריאות יציג רשימה של סדרי עדיפויות, אך המטרה המובהקת היא להגיע למצב שבו כל אזרח יתחסן, אם ירצה בכך". הוא הוסיף: "אני מקווה שנתחיל לקבל ממנו, כשאחת החברות תגיע לקו הסיום. אני אופטימי, אבל זהיר, כי עד שלא יהיה אישור חתום של הרגולטורים במדינות השונות, זה לא נגמר". 

בעניין ההחלטה על העוצר הלילי, שטרם התגבשה באופן סופי גם לאחר הדיונים שהיו בנושא במהלך השעות האחרונות, אמר: "עוד לא הסתיימו הדיונים המקצועיים בנושא, נבוא עם עמדה מגובשת, אך זה נועד למנוע הפרות. שוחחתי עם נחמן אש (פרויקטור הקורונה החדש) והוא אמר שעושים כל מאמץ לקמט את ההשפעות של עוצר הלילה, אך צריך לראות מה יוצע". לדבריו, הוא הציע להגביר את הקנסות, ואף דרש מחברי קבינט הקורונה שהצעה זו תכנס לתקופה. "ההנחיות הן לא עונש, הן נועדו לשמור על בריאות הציבור", טען. 

כשנשאל על מערכת החינוך, השיב: "כולנו מבינים את ההשפעות השליליות של החופש הכל כך ארוך הזה. אך ההחלטה ליציאה מהסגר תקבע על פי מדדים, שכרגע אנחנו לא עומדים בהם. לכן לא אוכל לדון בהקלות נוספות. לכל פעולה כזו יש השפעה על התחלואה ועל מקדם ההדבקה".