פרויקטור הקורונה, פרוספור נחמן אש הסביר היום (שלישי) בתום דיון הערכת המצב היומי במשרד הבריאות, כי "ישראל במצב חירום. יש עליה בתחלואה יחד עם תחושה בציבור שהקורונה הלכה. נתכנס לחשוב מה הצעדים המידיים שצריך לעשות כהמלצה לקבינט ובינתיים נמשיך את הצעדים האינטנסיביים סביב החקירות, הבדיקות והבידודים".

על רקע שיא נוסף של נדבקים בקורונה, התראיין היום לרדיו 103FM פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. במהלך הראיון התייחס הבכיר למצב של העולם מול נגיף הקורונה שנה לאחר ההתפרצות, האפשרות של סגר שלישי ומתי יגיע חיסון לקורונה לישראל.
 
על רקע התחלואה הגוברת בתקופה האחרונה, התייחס גרוטו גם לאפשרות של סגר שלישי: "לדעתי עדיין מוקדם לדבר על זה באופן חד משמעי. יש מצד אחד עלייה בתחלואה, מצד שני, אנחנו יודעים היום יותר טוב לזהות את המקורות שלה. את חלקם אנחנו יכולים לעצור יותר טוב, חלקם קצת פחות, ולכן, קשה מאוד להגיד לאן זה ילך. אני חושב שעכשיו זה מוקדם מדי לסגר בחנוכה, סוף דצמבר - תחילת ינואר, זה יכול להיות מועד. אבל אני מאוד מקווה שלא נגיע לשם".

פרופ' שמואל שפירא, מנהל המכון הביולוגי, בוועדה בכנסת. צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

היום לפני שנה פרצה המגפה, ומאז החיים ברחבי העולם ובארץ השתנו ללא היכר. גרוטו תיאר בראיון כיצד גילה על הנגיף. "היה לנו בתחילת ינואר, ממש בימים הראשונים של חודש ינואר, כנס בינלאומי על מוכנות למצבי חירום. תוך כדי הכנס, הדיווחים מתרבים, ואני מרים טלפון למנכ"ל ארגון הבריאות העולמי ושואל את דעתו בעניין. זה השלב שבו אני מבין שיש פה בעיה. הסינים עשו עבודה יפה בהסתרה שלהם בשלב הראשון, ודאי", סיפר גרוטו בראיון.

בהתייחסו לשאלה כמה אנחנו יודעים היום יותר מאשר ידענו לפני שנה על המחלה, אמר גרוטו: "אני חושב שאנחנו יודעים המון, ממש בקפיצת מדרגה עצומה. יחד עם זאת, יש הרבה דברים שאנחנו עדיין לא יודעים, בעיקר בתחום החסינות, האם הדבקה חד פעמית היא מחסנת, לכמה זמן, שאלות מהסוג הזה".

גרוטו התייחס בראיון לחיסון לקורונה ולתזמון הגעתו לישראל. "בהנחה שהכול יזרום חלק וגם תהליך הייצור יתחיל בצורה מסיבית, אני מאמין שנוכל לראות פה חיסונים ממש ברבעון הראשון של 2021 - ינואר, פברואר, זה בערך התאריך. אני מעריך אבל בכמויות קטנות, זה בטח לא יספיק לחיסון כל האוכלוסייה בישראל. כמה עשרות אלפים של חיסונים אני מעריך", אמר גרוטו.

"אין לנו הערכות מדויקות כמה ישראלים מוכנים להתחסן", אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. "אנחנו מתבססים על סקרים, אבל קשה לעשות סקר כשהחיסון עוד לא נמצא, וזו מן שאלה תיאורטית. קצת דומה אולי למי תצביע בבחירות כשאין עדיין בחירות באופק. אני מניח שהציבור לא ילך בהמוניו להתחסן. החיסון גם בהתחלה יהיה מיועד לקבוצות בסיכון גבוה, ושם אני מניח שתהיה היענות גבוהה, כי אנשים רוצים להגן על עצמה", ציין גרוטו. 

בכיר משרד הבריאות התייחס גם לשאלה האם יש צורך לוותר על פיתוח חיסון ישראלי, כאשר ברקי שי כמה חברות שנמצאות על סף שיווק של החיסון. "אני לא בטוח", אמר גרוטו, "כי בסוף, העובדה היא שגם בעולם מפתחים חיסונים שונים. זאת אומרת, אף אחד לא שם את כל הביצים בסל אחד וחשוב שיהיו לנו כמה אופציות. אם החיסון הישראלי יוכיח את עצמו, ובסוף יהיה הכי טוב, אז זה יהיה מצוין לכולם".