בשווי מיליוני שקלים: בג"ץ ידון היום (חמישי) בעתירה שהגיש עדאלה (המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל), הדורש להורות ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבטל חיובי קנסות, בהסתמך על תקנות לשעת חירום שהופעלו בתחילת משבר הקורונה, וכן להחזיר את אלה ששולמו.

בעתירה נטען כי יותר מ־70 אלף קנסות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שחולקו בחודשים מרץ־יוני, ניתנו בהיעדר סמכות ויצרו עבירות פליליות חדשות באופן לא חוקי. כן נטען כי התקנות לא היו ברורות וכי הובילו גם לאכיפה סלקטיבית.

קורונה בישראל: דוחות על אי עטיית מסכות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: דוחות על אי עטיית מסכות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו״ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה, נטען כי הקנסות ניתנו בחוסר סמכות, משום שקביעת עבירות פליליות יכולה להיעשות אך ורק באמצעות חקיקה או אישור התקנות באחת מוועדות הכנסת.

עו״ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה הוסיפה: ״היעדר פיקוח של הכנסת הוביל למצב של שרירות באכיפה ואי־בהירות מתי הפרה של מגבלות הקורונה מהווה עבירה ומתי לא. וזאת במיוחד כאשר רבים מהקנסות ניתנו בגין התנהגות טבעית ויומיומית שקשה לתחום אותה במישור הפלילי. לא רק שלשון התקנות אינו נהירה, אלא שגם לא היו הנחיות ברורות כיצד לאכוף את הפרתן.

"התוצאה היא שלגורמי האכיפה ניתן שיקול דעת גורף לפעול לפי ראות עינם, ואלפי אנשים עומדים בהליך פלילי ומנהלי, כאשר למעשה התקנות לא עונות על התנאים הבסיסים ביותר, שלפיהם החוק צריך להיות ברור. לכן הפללת אלפי אנשים בדרך זו הינה בעייתית ביותר מבחינת זכויות האזרח".