העיתונאי הבכיר נדב איל שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM על מצב הקורונה בארץ ובעולם, ועל התקווה בשל אישור החיסון של פייזר בבריטניה. לדבריו, בשלב הנוכחי החיסון בבריטניה יהיה רחוק מלשנות את התמונה, בשל "הודעתם חסרת האחריות שמשפחות יוכלו לבלות יחד בחג המולד". בנוגע לאפשרות של סגר שלישי בחנוכה בישראל אמר איל: "אף אחד לא רוצה להיכנס לסגר והגבלות רגע לפני החיסון וכשיש לנו מערכת בחירות על הראש".

בריטניה אישרה את חיסון חברת פייזר לקורונה. זה לא מסוכן?
"אני לא מכיר את כל הנתונים, בעיניי זו החלטה סבירה בהתחשב במה שאנחנו יודעים".

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

החלטה אמיצה.
"מנהל התרופות האמריקני עומד לאשר את התרופה של 'פייזר'. מה ההבדל בין אישור ה-FDA לבריטים? שהם מדינה עצמאית, גם ישראל יכולה לאשר זו החלטה ריבונית לכל מדינה, ההחלטה התקבלה עוד לפני שההחלטות האחרות התקבלו. הם הראשונים. האם זה ישפיע באופן עמוק על מצב המגפה בבריטניה? התשובה היא לא".

למה לא?
"משום שהמספרים הם כאלה שזה לא מספיק, זה פשוט לא המספרים שיכולים לשנות כרגע את המצב. יש להם 17 אלף נדבקים ליום, הם יצליחו להציל ככה חיים וזה אולי הכי חשוב אבל אם מסתכלים על עונת החורף שמתרחשת עכשיו, על חג המולד שהבריטים הודיעו בחוסר אחריות שמשפחות יכולות לבלות בחג המולד ביחד כולל אנשים מבוגרים, לצעד הזה יהיה הרבה יותר קורבנות מאשר האנשים שהם יצילו באמצעות החיסון, אבל כל העולם הולך לשם. אני מצפה שתוך ימים אולי שבועיים-שלושה האמריקנים יאשרו את החיסון של פייזר ויצאו לדרך".

קח אותנו לישראל, האם בחנוכה נהיה בעוצר לילי? יהיה סגר?
"נסיבות התחלואה בישראל הן שיש עלייה ומצד שני אין בסיס שיכול לממתן את העלייה וזו הבעיה. העלייה באזורים מאוד מסוימים, בייחוד בציבור הערבי וקצת אצל הציבור החרדי, לא הרבה. היא לא מפושטת במדינה. אנחנו נכנסים למצב מורכב ומעט מסוכן. יש לנו מערכת בחירות והתחלה של התפרצות, אני מצטט את נחמן אש פרויקטור הקורנה – 'אנחנו נמצאים בתחילתו של גל שלישי' וזה מצב ששיקולים פוליטיים ושיקולים מקצועיים מתערבבים האחד בשני. בחנוכה אם משפחות יתכנסו בצורה בין-דורית בחללים סגורים אנחנו נראה אחרי זה עלייה בתחלואה".

אז כנראה שהשיקולים לא בדיוק מקצועיים.
"שיקול מקצועי הוא גם כמה אתה יכול לומר לציבור תעשו כך וכך ולצפות שהוא יענה. זה לגיטימי להגיד שיש גזירות שהציבור לא יכול לעמוד בהם. אפשר היה לומר לאנשים תנסו להימנע מיותר הדלקת נרות או שתיים במשותף עם אנשים שאינם המשפחה הגרעינית, ממש שגרה באותו משק בית. צריך למנן כי אין מה לעשות, אנחנו חיים בסיטואציה הזאת הרבה זמן. יש מקומות בבריטניה שאומרים שאי אפשר לבטל את חג המולד, זה בלתי אפשרי. אצל הנוצרים יש מעט חגים יחסית, מעט מקומות של התכנסות משפחתית המונית כמו שיש אצלנו בראש השנה, בפסח ובחנוכה. לבטל את זה עבורם זה ממש אסון אז צריך להיות פה שיקול דעת אבל בגדול רואים עלייה בתחלואה ובמקדם ההדבקה, כל אדם מדביק בממוצע יותר מאדם אחד. אף אחד לא רוצה שרגע לפני החיסון נכנס לסגרים והגבלות, ויש לנו מערכת בחירות על הראש, והשאלה היא האם הממשלה תדע להתעלות מעל השיקולים שלה ולקבל החלטות נכונות".

מה דעתך באשר למכון הביולוגי שלנו?
"אני לא מבין את הפרויקט במכון הביולוגי וזה אחרי שדיברתי עם הרבה מומחים לעניין, אני לא מבין מה הטעם בגדול. הם אומרים שיהיה להם חיסון בקיץ, אחרי שיעברו את השלב השלישי, הקליני, זה יהיה מאוד מפתיע, זה יהיה לוח זמנים שלא היה גם בלוח הזמנים הקצר שהיה בעולם, אם הוא יהיה בקיץ, אנחנו מתכוונים לחסן בצורה מאוד משמעותית בסוף החורף ובתחילת האביב להיות במצב של למעלה ממאות אלפי ישראלים יהיו מחוסנים, אז לא ברור לי".

אגו, אין הסבר אחר.
"אולי הם חושבים שזה מאוד חשוב, אבל זה הולך לעלות הרבה כסף".