כמו בקרב כלל האוכלוסייה האזרחית, גם בצה"ל מתלבטים כיצד לנהוג בחיילים שיסרבו להתחסן נגד נגיף הקורונה. בימים האחרונים התקיימו דיונים בצבא בנושא בקרב גורמים לוגיסטיים, רפואיים ומשפטיים, ובימים הקרובים יתקיים דיון אצל סגן הרמטכ"ל האלוף איל זמיר, שבו צפויות להתקבל החלטות.

השאלה המרכזית שמונחת על שולחן הדיונים היא כיצד לנהוג בחיילים שאינם מעוניינים להתחסן. ככל הנראה, כפי שקורה בחיסוני השפעת, צה"ל לא יוכל לחייב חיילים להתחסן בכפייה, אבל מנגד יש מרחב של אפשרויות נוספות. הצבא יוכל לקבוע למשל שבשל צרכים מבצעיים מי שלא יתחסן לא יוכל להצטרף לפעילות מבצעית, בייחוד בקרב משרתים ביחידות לוחמות -  מצבא היבשה ועד לחיל האוויר ולחיל הים.

חיסון קורונה של פייזר. צילום: רויטרס

נוסף לכך, בצה"ל צפויים לקיים קמפיין פנימי בנושא שיסביר לחיילים את חשיבות החיסון, אך כאמור, בדומה לחיסוני השפעת, הסבירות שלא יהיה אפשר לפקוד על חיילים להתחסן כאשר לא ירצו בכך היא גבוהה.

נקודה נוספת שיש עליה מחלוקת כרגע בצה"ל קשורה לסדר העדיפויות, כלומר מי יחוסן ראשון. באופן טבעי ירצו בצה"ל להבטיח קודם כל את כשירות היחידות המבצעיות, אבל מנגד, גם בצבא יש אנשי קבע מבוגרים, אוכלוסיות בסיכון וכמובן גם צוותים רפואיים שבצה"ל ירצו לחסן כבר בשלב הראשון כדי למגנם. 

"למענכם" מבקשים להתחסן ראשונים מבין הארגונים

"אנחנו מבקשים להתחסן ראשונים", אמר יו"ר "למענכם" הרב יוסי ערבליך בפנייה לשר הבריאות יולי אדלשטיין, לקראת פתיחת מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה. בארגון רוצים לשמש דוגמה אישית למהססים להתחסן.

שר הבריאות אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
שר הבריאות אדלשטיין (צילום: פלאש 90)

מאז פרוץ מגיפת הקורונה נרתם ארגון "למענכם", המעניק בימי שגרה ייעוץ והכוונה רפואית וולונטרית, לסייע בהקלת העומס על המערכת הרפואית בשורת אופנים ובשיתוף פעולה עם מד"א ומינהל מחלקות הקורונה בבתי החולים. המוקדים הטלפוניים של הארגון סייעו מדי יום למאות פונים, ובשיתוף הדסק החרדי במשרד הבריאות קידם הארגון מגוון יוזמות.

"התרגשנו מאוד, עם רבים מאזרחי ישראל, לראות את האור בקצה המנהרה בעת נחיתתם של החיסונים בישראל", צוין בפניית הארגון לאדלשטיין, "רב הארגון צבי לאו, ראש המערך המקצועי ב'למענכם' ד"ר בני דוידזון, ועובדי הארגון ומתנדביו מבקשים להתחסן ראשונים מבין הארגונים בישראל, מתוך רצון ושאיפה לשמש דוגמה".

בהמשך המכתב כתב הרב ערבליך: "אנחנו בטוחים שבכך נשמש דוגמה לרבים שמהססים ומתלבטים בנוגע לחיסונים". לדבריו, ההיענות לבקשה להתחסן ראשונים תאפשר את המשך הפעילות הקריטית גם בימים אלו, על רקע העלייה בתחלואה בקורונה.