התרגשות רבה שררה אתמול במרפאת שירותי בריאות כללית ברחוב רוטשילד בפתח תקווה, עם פתיחת מבצע החיסונים לבני 60 ומעלה ואוכלוסיות בסיכון. "אנחנו עושים היסטוריה", אמרה מנהלת הסיעוד במחוז דן־פתח תקווה רוית סריאל־ענקי, על רקע המתחסנים שנכנסים כמו בסרט נע לשמונה העמדות שהוכנו באולם מיוחד. "יש כאן התרגשות משותפת של הצוות והמתחסנים. כולנו ציפינו ליום הזה כבר מחודש מרץ - והוא הגיע".

החיסונים מגיעים לביה"ח ברזילי. צילום: דוברות ברזילי

בכניסה לאולם עמד סדרן, שחילק מספרים לאלה שהגיעו. בזה אחר זה נכנסו המתחסנים, רובם מבוגרים שנראו נרגשים כאילו זכו בפיס. "היה בן 70 שכשקיבל את הזריקה החל לבכות מהתרגשות. החיים התהפכו מאז תחילת מגיפת הקורונה וקיימת תחושה של תחילת הסוף של המגיפה", סיפרה עוד סריאל־ענקי. האחים והאחיות עבדו במיומנות רבה, ולאחר תשאול קצר הגיע הרגע המיוחל שעליו חלמו המתחסנים חודשים ארוכים. "אנחנו חלק ממשהו גדול וזו הרגשה נהדרת", סיפר אח שתגבר את הצוות.

אישה כבת 75, שהמתינה להתחסן, סיפרה: "ציפיתי לרגע הזה. בעוד שלושה שבועות אגיע לחיסון השני ואז ארגיש שאני אדם חופשי".
במהלך היום הגיעו גם ידוענים להתחסן, בהם ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, כוכב העבר של הכדורגל הישראלי מוטל'ה שפיגלר והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו. "אני מברך על ההיענות הגבוהה בקרב התושבים המבוגרים שהגיעו להתחסן. התחושה היא של יום חג, ואני רואה הירתמות אדירה מכל קצוות הציבוריות הישראלית", ציין גרוטו. "ככל שההיענות תהיה יותר גדולה, כך נוכל לבצע את המבצע יותר מהר ונוכל כולנו לחזור לשגרה".

על פי הערכות ראשוניות, כ־10,000 אנשי צוות רפואי התחסנו נגד הקורונה כבר ביומו הראשון של מבצע החיסונים "לתת כתף". בימים הקרובים מתחייבים במשרד הבריאות כי נראה עלייה בקצב ההתחסנות עם תחילת החיסונים בקופות החולים עבור בני 60 ומעלה וכן אוכלוסיות בסיכון. שר הבריאות יולי אדלשטיין בירך על הנתונים ואמר: "קופות החולים עומדות במשימה. ההיערכות של הקופות הביאה ל־10,000 מחוסנים מקרב הצוותים הרפואיים רק ביום הראשון. בינתיים יש כ־200 אלף זימוני תורים נוספים. בימים הקרובים נגביר את הקצב. אני קורא לכל מי שמעל גיל 60 - לכו להתחסן, זאת הדרך היחידה להילחם בקורונה". 

מנכ״ל משרד הבריאות פרופ׳ חזי לוי הצטרף לדברים ואמר: ״אני שמח לבשר שביום הראשון של מבצע ׳לתת כתף׳ ישנה היענות גדולה של הצוותים הרפואיים בכל הארץ, והחל מיום ראשון בשעות הצהריים הורגש הלחץ של הציבור להגיע להתחסן. אנו נחסן את כולם ואין מה לדאוג. המבצע מתקדם תוך כדי תנועה עם הגעת החיסון ויש אווירה שמתקרבים לסיום, אך אסור להיכנס לשאננות ולכן חשוב להמשיך ולהקפיד על ההנחיות״.

בתוך כך, בשיחה שהתקיימה בין מנכ"לי קופות החולים למנכ"ל משרד הבריאות טענו הקופות כי "הביקוש עולה על ההיצע". "אנחנו לא יכולים לזמן אנשים בלי שיהיו לנו חיסונים לתת להם. כל אדם במשרד אומר מספר אחר ובפועל מקבלים רק חלק.  "אני מבין את החשש של המנכ"ל ושל השר מחיסונים מיותרים שיופשרו, אבל לא יכול להיות שבעוד שאנשים רוצים להתחסן וצוותים רוצים לחסן – לא יהיו לנו חיסונים להעניק להם", אמר בכיר באחת מקופות החולים.

בתגובה הבטיחו אנשי משרד הבריאות כי לא יהיה מחסור בחיסונים וכי כמויות השינוע יגדלו בהתאם לביקוש. כבר השבוע ייפתחו 60 נקודו - הרבה מעבר למה שתוכנן. מנכ"ל המשרד לוי אמר למנכ"לי הקופות: "אם נראה שאנחנו במלאי לוגיסטי מופחת ניתן הערת אזהרה. עד אז - תזמינו ותקבלו".