המשנה למנכ''ל משרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו, שוחח עם ניסים משעל וענת דוידוב ב-103FM ודיבר על מצבה של מדינת ישראל לאחר הכניסה לסגר השלישי. "ניאלץ לסבול מתחלואה במשך זמן לא קצר עד שהחיסונים יתחילו לעבוד", הסביר המשנה למנכ''ל. בנוסף, גרוטו הסביר מה עומד מאחורי הריב המתוקשר עם שר החינוך יואב גלנט: "זה לא נגדי, כולנו בעד התלמידים וצמצום התחלואה. טוב היה אם היינו סוגרים את בתי הספר".

יש סגר בישראל?
"חלק גדול מהפעילויות במקומות שיש בהם הדבקה נעצרו, נכון שזה משהו לא מלא".

שר הבריאות יולי אדלשטיין על הכניסה לסגר השלישי

אתה עושה צחוק? היית ברחוב? אין שום סגר כדאי שתדעו.
"יש ירידה משמעותית בתנועה, יותר אנשים עובדים מהבית, זה מצתמצם, נכון שזה לא מה שהיינו רוצים, אבל אני מקווה שזה גם יעשה משהו".

יש אי אמון של הציבור בכם ובממשלה באופן מוחלט והכל פתוח חוץ מהקניונים. אתם מנופפים בסגר.
"אנו חושבים שצריך לעשות בשלב זה משהו קצר ותכליתי, לצערי זה לא מה שקורה וכנראה ניאלץ לסבול מתחלואה במשך זמן לא קצר עד שהחיסונים יתחילו לעבוד".

רק מאתמול המספר חצה את ה-4,500 ואני כן רוצה לחזור לחיסונים. האם יש בעיה איתם? כי מתחיל להסתמן דיבור על מחסור בחיסונים, ומי שיתחסן בפעם הראשונה לא יוכל אולי לקבל אותו אחרי 21 ימים וזה יוצר בעיה.
"הנחינו את הקופות לשמור גם את המנה השנייה לאותם אנשים, עניין התיעדוף מאוד קריטי. אנו רוצים לחסן קודם כל את קבוצות הסיכון, כי זה יאפשר לנו לפעול יותר בקלות גם בהיבט המגבלות, הקושי הוא לפעמים להקפיד שזה מתבצע, מדי פעם יש חריגות".

יש מחסור בחיסונים?
"ברור שאין לנו מספיק חיסונים לחסן את כל האוכלוסייה כרגע ולכן צריך לעשות תיעדוף. אם נשמור על התיעדוף אז לא יהיה מחסור".

גם ביישובים אדומים וכתומים בגלל חוסר בהירות, התלמידים ימשיכו ללכת לבתי הספר, אין משמעת. שר החינוך היה רוצה לראות את כולם בבתי הספר והוא מכנה אותך פקיד, כן או לא פקידים, אתם עושים עבודה מאוד טובה. איך אתה מתייחס לניסיון שלו להעליב אתכם? מה הוא רוצה ממך?
"זה לא משהו נגדי דווקא, כולנו ביחד בעד התלמידים וצמצום התחלואה. גם אם ההדבקה לא גדולה בבתי הספר היא קיימת, אך יותר גרוע מזה, זה יוצא מבתי הספר הביתה ומדביק ובסוף מגיע גם לאנשים מבוגרים יותר".

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

על מה אתם מתווכחים?
"הטענה היא כביכול שבתי הספר אינם מהווים מוקדי הדבקה. אני מסכים שהם אינם מוקד הדבקה גדול מאוד, אך נדבקים תלמידים שלא נמצאים בקבוצת סיכון. יחד עם זאת, לא יודעים על כל אלה שנדבקים, הם הולכים הביתה ומדביקים הלאה ועל זה הדיון. בתי הספר לא מתחילים את התחלואה וכשיש תחלואה נמוכה אפשר ללמד, אבל כשהתחלואה מתפשטת, בתי הספר מהווים זרז שמאיץ את ההדבקה ומפיץ אותו למקומות נוספים. טוב היה אם במשך הסגר היינו סוגרים את בתי הספר, לפחות בכיתות הגבוהות כפי שביקשנו".

אתה ומשרד הבריאות הייתם רוצה לראות את כל מערכת החינוך סגורה?
"לא, מכיתה ה'-י', ולהמשיך לימודים בזום, אנו מודעים לאילוצים ומתחשבים בהם. הקבינט קיבל את ההחלטה אבל הכנסת החליטה אחרת, זה המצב הדמוקרטי במדינת ישראל".

זה פשוט חלם במלוא הדרו, חגיגה ואנחנו תחת הכותרת ''נלחמים בתחלואה''. בוועדת החינוך אין לכם מילה.
"ההרכב הפוליטי שלה אחר ולכן זה המצב. אנו נמצאים במצב פוליטי מסובך שבו אין בדיוק קואליציה מתפקדת, אז קשה גם להעביר החלטות. יש הרבה החלטות שהתקבלו בצורה עניינית וטובה".



מה קורה במגזר החרדי? יש שם זינוק מפתיע בתחלואה.
"רואים את הזינוק למעלה משבוע, שבועיים ולכן זו אחת הסיבות שחשבנו לעשות את הצעדים היותר מגבילים. הבעיה שם היא משולבת, יכול להיות שהגיעה לשם המוטציה שיותר מדבקת, אנו בודקים את זה וזה ייקח זמן. אנו יודעים שגם שומרים פחות על ההנחיות כי החיסון הגיע וחושבים שהעסק נגמר. זה השלב הכי קריטי לשמור על ההנחיות כדי שלא נצטרך להגיע למאות חולים בבתי החולים".

אתה לא מתוסכל מזה שאף אחד לא מקשיבים לכם?
"בעניין החיסון מקשיבים לנו ואנשים נענים לחיסון ומבינים את הצורך. יש פה בעיה של אמון אך רואים את התופעה הזו בכל העולם".