מאז החל מבצע החיסונים בישראל, חוסנו אומנם יותר מ־1.2 מיליון בני אדם, אך נראה כי בשבוע הקרוב המבצע המרשים צפוי לדעוך בשל מחסור בחיסונים. השבוע חוסנו בממוצע כ־130 אלף בני אדם ליום, לעומת ממוצע יומי של יותר מ־150 אלף בשבוע שעבר. הירידה נבעה, בין השאר, בשל סגירת חלק ממתחמי החיסונים בבתי החולים.

כזכור, בתחילת השבוע הודיע בית החולים הדסה בירושלים על סגירת מתחמי החיסון שפעלו בתחומו, וזאת בשל הפסקת ניפוק החיסונים לצוותי בית החולים. "הדסה מביעה דאגה לצוותים שעדיין לא הספיקו להתחסן", נכתב. גם בתל השומר יצאו בהודעה דומה, וזאת לאחר שחיסנו בקצב של 24 שעות ביממה.

עמדה לחיסון קורונה בתל אביב. ללא קרדיט

"אנחנו מנצחים במרוץ החיסונים, אבל לצערי מפסידים בקרב מול המוטציה", אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין, "העלייה בתחלואה צריכה להדאיג כל נבחר ציבור, שצריך לזכור שהמחויבות הראשונה שלו היא בריאות הציבור".

אלא שבפועל המציאות שונה. גורמים במשרד הבריאות מביעים חשש מכך שישראל לא תקבל מיליוני חיסונים נוספים בקרוב, כפי שתוכנן. "אפשר להיות אופטימיים ולהאמין שמיליוני חיסונים ינחתו בנתב"ג בקרוב, אבל לצערי זה לא התרחיש הריאלי כרגע", אומרת בכירה במשרד. גורם אחר מסביר: "אנחנו נמצאים במשא ומתן מתמשך עם החברות, אבל העובדה שאנחנו המדינה המובילה בעולם בנושא נמצאת גם בעוכרנו. מדינות רבות מקנאות במצב של ישראל ועושות הכל כדי לקבל חיסונים, כולל לחיצה על החברות לעצור את מתן החיסונים בארץ".

כמו כן, עולה חשש מכך שמוטציות חדשות יתפתחו בקרוב, ושהחיסון לא יעמוד בפניהן. "אפשר לומר בביטחון די גבוה שיהיו עוד מוטציות. זה אופי הווירוסים", הסביר אתמול פרופ' ערן סגל בראיון לרדיו 103FM. "יכול מאוד להיות שלא בתקופה הקרובה, אבל מתישהו יצטרכו לעדכן את החיסון – ומבחינה טכנולוגית, כנראה שניתן יהיה לעשות את זה".