מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' חזי לוי, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על מצב התחלואה כמו גם העליה הדרמטית בנתוני התחלואה ובאחוז הבדיקות החיוביות. "נצטרך להדק את הסגר, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לזנק כך בתחלואה", אמר והדגיש את חשיבות סגירת מערכת החינוך: "אנו רואים עליה בשיעור ההדבקה, גם בקרב המורים. אחוז המאומתים מקרב הנדבקים ביניהם, הוא בין 6-7%". כמו כן, אישר פרופ' לוי את הייבוא של חיסון חברת מודרנה, שזכתה לאישור ה-FDA ארצה.

כמה אתה מוטרד הבוקר?
"אני מאוד מוטרד מהתחלואה הגבוהה, אחוז המאומתים גבוה, הנתונים הבוקר מצביעים על סביב ה-8,000. הדבר הזה בא לידי ביטוי גם בתחלואה גבוה כמובן מקרב המאומתים ובתחלואה גבוה בבתי החולים, חלקם מונשמים וגם בתמותה גבוהה. הדבר הזה ממש הולך ודוהר יותר אפילו מהגל השני".

העלייה זה בגלל המוטציה הבריטית?
"ללא ספק יש חיזוק של המוטציה הבריטית, היא נמצאת בארץ, אנחנו ריצפנו ומרצפים עוד ועוד דגימות חיוביות, משום כך אנחנו רואים בין השאר את העלייה הגבוה, לא רק אבל בין השאר".

גם בבתי הספר?
"אנחנו לא יודעים, אנחנו מזהים אותו מקרב בדיקות חיוביות. אני לא יכול לומר שזיהינו אותו בקרב בתי ספר. אנחנו יודעים שהיא נמצאת במדינת ישראל ולא מוציאים מכלל אפשרות שהיא נמצאת גם בקרב בתי הספר". 

נתוני התחלואה בבתי הספר בקרב התלמידים והמורים?
"אנחנו בסקירה של כל הנדבקים מוצאים הדבקה גבוהה, אני לא אומר שכולם נדבקו בבית הספר אבל אנחנו רואים את הגילאים עד גיל 20, אנחנו רואים עלייה בשיעור הדבקה. רואים גם הדבקה בקרב המורים, כשעשינו סקר של מורים מצאנו אחוז מאומתים מקרב הנבדקים בסדר גודל של 7-6 אחוז".

לסגור?
"אני חושב שצריך להדק את הסגר, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לזנק כך עם תחלואה גבוהה, עם עומס כזה".

אך אתה מחלק את זה במערכת החינוך? גנים? גיל הרך?
"העמדה שלנו כרגע היא לסגור את מערכת החינוך לפרק זמן קצר וכואב, כדי שזה יהיה אפקטיבי, אנחנו מדברים על כולה. כדי שיהיה אפקטיבי וכדי שנוכל אולי במשך זמן של כשבועיים להוריד תחלואה לממדים שנוכל שוב לפתוח".

קצר זה שבועיים.
"שבועיים בתנאי שהתחלואה תיתן לנו את האפשרות להשיב חלק מהשגרה למסלולה. במקביל נחסן".

מודרנה מודיעה שמשרד הבריאות אישר את החיסון והמשלוח הראשון צפוי להגיע בסוף ינואר?
"אני יכול לאשר שמשרד הבריאות אישר את הייבוא של מודרנה שזכתה לאישור ה-FDA, אנחנו אישרנו את הייבוא שלה. האישור הגיע אתמול".

חיסון לקורונה של מודרנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חיסון לקורונה של מודרנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מתי תקבלו?
"על זה אנחנו כרגע דנים עם החברה בינינו".

יכול להגיע עד סוף ינואר?
"זה יכול להגיע".

יהיה פער בין החיסונים שניתנים כרגע עד האספקה הבאה?
"אנחנו באמת פועלים ללא לאות יום ולילה כולל אתמול בלילה כדי לייבא לכאן את המשך סדרת החיסונים. יהיו חיסונים לכולם".

פייזר מודיעה שאחרי 21 יום החיסון פחות יעיל.
"אני חושב שיש דעות שבאות ליד ביטוי על ידי אנשים שיודעים היטב ושיש לי כבוד רב אליהם, המדיניות שלנו היא מתן שתי מנות, נקודה. כך הניסוי הזה אושר בפאזה השלישית על עשרות אלפי אנשים, כך אישרה ה-FDA והרשות האירופית. אנחנו סבורים שצריך לתת שתי מנות, אם יצטברו עדויות בעולם, אנחנו נדון בבוא העת".

לא תשנו את העמדה?
"אנחנו לא יכולים לכפר במירכאות בחיסרון בחיסונים על ידי הורדת האפקטיביות שלהם כפי שנראה היום על פי הניסויים והאישורים".

מוטציה דרום אפריקנית?
"אני מכיר את הדיווחים, ללא ספק זה מטריד. כפי שאנחנו יודעים כרגע, מוטציות תופענה כל הזמן כי זה טבעו של הנגיף".

החיסון יהיה יעיל?
"בודקים בימים ובשעות אלה, יש דיווחים מטרידים יחד עם דיווחים אחרים שסותרים את זה ואנחנו בודקים את זה. מוטציה שהיא כמו הבריטית מדביקה בקצב מהיר יותר, היא כנראה לא משנה את מהלך המחלה מבחינת אלימות אבל גורמת להדבקה רבה. באשר לחיסון כרגע אנחנו יודעים שהחיסון פועל נגדה והדברים בבדיקה".

אוהל החיסונים הגדול בכיכר רבין. לאור ההתנפלות על החיסונים צריך לסגור?
"אני חושב שצריך לחסן בכל מקום שניתן על פי ההתוויות. במקום בו החיסונים הם משאב לאומי וניתנים על פי הגיון מסוים כדי למנוע תחלואה בקרב אוכלוסיות מעוררות תחלואה – צריך לדבוק בכך". 

המבצע אתמול לחיסון המורים עלול לסכן את המנה השנייה?
"אין דבר כזה לא תהיה מנה שנייה כי החיסונים שנתנו גם לבית החולים וגם לקופות הוא מחושב למנה הראשונה. אנחנו לא נוגעים במלאי של המנה השנייה".

מה עשה ביה"ח איכילוב?
"משום שהחיסון הוא זמין לזמן מסוים כשהוא לא מוקפא יש מצב שנותרו להם מנות רבות שעלולות חלילה ללכת לפח".

חיסנו אלפי מורים, עשרות אלפי. איך זה יכול להיות?
"אנחנו לא מקבלים את זה ומבררים את זה, זה לא על פי התווית משרד הבריאות".

תעשו סנקציות?
"אנחנו מחלקים את המנות בחלוקה מחודשת על מנת להגיע לאותן אוכלוסיות שאנחנו רוצים לחסן, כנראה שלשם לא נחלק עוד מנות. איכילוב חיסנה חיסונים רבים ומבורכים על פי ההתוויות, אתמול אירע אירוע שהם חיסנו לא לפי ההנחיות והדבר נמצא בבדיקה. מנה שנייה בוודאי שניתן לטובת אלה שחוסנו במנה הראשונה. היה ונראה שהחיסונים הולכים למקום שאינם פי התוויה - הם לא יקבלו".