מנכ"ל קופת חולים כללית, פרופ' אהוד דודסון, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על נתוני התחלואה ומבצע החיסונים והדגיש: "מי שחוסן פעם אחת – עדין לא חסין מפני הנגיף". כמו כן התריע כי "מערכת הבריאות מאוד עמוסה, אנחנו מתקרבים לשיא, בגל השני השיא היה באזור 900-800 חולים ואנחנו מאוד קרובים לשם, וזה בא על חשבון הרווחה במחלקות".

גם אתה עייף?
"לא, אנחנו מלאי אנרגיה. אנחנו נמצאים בעיצומו של מבצע אדיר שצריך להוציא את עם ישראל מהסיוט הזה של שנה ואני חושב שזה נותן לכולנו המון אנרגיות. אנחנו מבצעים היום כ-70 אלף חיסונים ביממה, זה מספרים מדהימים. כשתכננו חשבנו שנחסן כ-40 אלף והנה אנחנו ב-70 אלף, ולקראת הסופ"ש הזה נסיים כמעט את כל קבוצת התיעדוף שמשרד הבריאות הכריז עליה - בני 60 ומעלה. בכללית כ-850 אלף איש בקבוצה הזאת בכל רחבי הארץ".

כמה נעלבת מהניסיון של המערכת הפוליטית לגרוף את הקרדיט, כמעט לא להזכיר את הקופות?
"האמת לא מעניין אותי, אני חושב שאנחנו אנשי בריאות, עוסקים בבריאות הציבור במשך כל הקריירה שלנו. קרדיט זה דבר אחד ומילה טובה זה דבר אחר, אנחנו עוסקים הרבה מאוד בלעודד, לתת את הפירגון בעיקר את הכלים לעבודה, אני חושב שהפעילות הזאת שהיא רב סקטוריאלית ולרוחב כל השדרה של עובדי הבריאות נשענת בראש ובראשונה על כתפיהן של האחיות והאחים".

אם לא קופות החולים לא היינו עומדים במעמסה הזאת בהצלחה הזאת.
"הקרדיט מגיע בעקבות עשייה, ופחות מעניין אותי מי לוקח את הקרדיטים. אני חושב שהעשייה נראית והצדק בסוף מנצח ופתאום כולם גילו את קופות החולים. אני די משוכנע, זה די ברור היום שפייזר, ובעקבותיה מודרנה, באות לישראל דווקא בגלל קיומן של קופות החולים, מערכת קהילתית מאוד מסודרת שנוסדה בעצם על ידי כללית לפני 100 שנה. כי אנחנו מביאים ניסיון על מיליון אנשים".

מי שמתחסן צריך לדאוג שהוא בגדר מעבדת ניסוי?
"ממש לא, כמעט ההפך. הנתונים שלנו כמעט יותר טובים מהנתונים שהיו בניסויים של פייזר, שהיו על 40 אלף איש. עברו בדיוק שבועיים, הנתונים שלנו זהים לנתונים של פייזר, שזה אומר שלעת הזאת, שיעור החיסון מאוד נמוך. גם מי שחוסן בעת הזאת עדיין איננו חסין. זה עומד על אחוזים מאוד קטנים, זה קופץ מאוד יפה, בעוד שבוע כנראה יכול להגיע כבר ל-50 אחוז יעילות בשלושה שבועות, אחרי החיסון הראשון, אבל אז צריך להחזיק מעמד עוד זמן לא רב כדי להגיע ל-95 אחוזים".

סוג של בדיקה שחברות התרופות הבינו אותה ולכן הלכו על ישראל? מוסכם שישראל צריכה להעביר נתונים בצורה מסודרת? דוחות לחברות?
"אינני יודע לענות משום שאני לא חלק מהמשא ומתן, אנחנו תמיד מעבירים נתונים למשרד הבריאות על פי חוק, כרגולטור זכותו לקבל כל נתון אדמיניסטרטיבי מקופ"ח. לכל אזרח מישראל יש תיק רפואי ממוחשב לפחות 25 שנה אחורה. אפשר לומר שעד עכשיו לא היה מקרה שניתן להוכיח מוות או אפילו תופעת לוואי משמעותית ממש כתוצאה מהחיסונים".

עד כמה המערכת על סף קריסה?
"המערכת מאוד עמוסה, על סף קריסה זה ביטוי שהולך רחוק מדי. אין דבר שבמערכת הבריאות אי אפשר לקלוט חולים, כללית מנהלת 14 בתי חולים משלה, כ-30 אחוז ממערך האשפוז בישראל באחריותנו, בתי החולים חלקם מאוד עמוסים, ככלל פתוחים בבתי החולים בין שתיים לשלוש מחלקות".

זה השיא?
"זה מתקרב, אנחנו מתקרבים לשיא, בגל השני השיא היה באזור 900-800 חולים ואנחנו מאוד קרובים לשם. אני מעריך שיש למערכת עוד אפשרות לקלוט עוד חולים בעוד עשרות אחוזים".

זה בא על חשבון משהו?
"ברור, הרווחה במחלקות ויכולת מתן תשומת לב וודאי יורדת".

מתחם חיסוני קורונה בבית החולים איכילוב, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
מתחם חיסוני קורונה בבית החולים איכילוב, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

מה לגבי מה שקרה באיכילוב?
"אני לא אוהב את זה, זה לא היה צריך להיות כך. בסוף אנחנו משתדלים להקפיד על ההנחיות כי זה הבסיס למהלך תקין, מעל גיל 60 ומי שמתחת רק בשורת מחלות כרוניות קשות שהוגדרו כמו מושתלים או מדוכאי חיסון ורק באלה צריך לטפל. באיכילוב הייתה, או בכיכר ריבן הייתה חריגה מהעניין הזה ואני לא אוהב את זה".

עוזר או מיותר?
"מכיוון שבסך הכול אנחנו עושים מבצע מקיף ומהיר, כל מי שיש לו הרשאה מקצועית לחסן שיחסן, כל עוד המערכת בשליטה. לכן הייתי בעד שחוץ מאיתנו, אם בתי חולים יכולים לקחת חלק במבצע אני חשבתי שזה נכון ומבורך ובלבד שהם עומדים בהנחיות. שם כנראה הייתה תקלה מסוימת".

קיבלתם מסמך? הוראה להיערך לקליטת החיסונים?
"התשובה היא עדיין לא, מעבר לעובדה שנצטרך לשמור שכל מחוסן שקיבל חיסון מחברה מסוימת יקבל גם את השני, כל שאר ההיערכות זהה לגמרי".