פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על העלייה הנמשכת בתחלואה בכלל, ובתחלואה הקשה בפרט. בראשית דבריו, הגיב סגל למחקר של קופת החולים 'כללית', לפיו, החיסון מפני קורונה מפחית הדבקה בנגיף, ואמר: "אני אופטימי. אם נסתכל על הנתונים, כפי שפורסמו, נראה שהחיסון עובד כמו שחשבנו שהוא עובד". הוא הוסיף ב-103FM כי "יש גם נתונים חדשים שם שלא היו לנו על 'פייזר', שהוא (החיסון) מוריד הדבקות. צריך יהיה לראות באמת בכמה אחוזים, אבל נראה שזה מוריד בעשרות אחוזים".

חיסון קורונה של פייזר. צילום: רויטרס

אתה יכול לנסות להסביר לנו את המנגנון של המחקר הזה? מה בדיוק הוא בדק ומה הוא גילה?
"ממה שראיתי הוא בדק בעצם את הכמות של הנדבקים מבין אלו שהתחסנו, לעומת אלה שלא התחסנו, וראה ירידה של עשרות אחוזים בפרק זמן של כשבועיים לאחר קבלת החיסון. צריך לזכור שבניסוי של 'פייזר', הם בדקו את הירידה בתחלואה קשה, הם לא בדקו את הנושא של ההדבקות. גם משרד הבריאות פרסם איזשהם נתונים ראשוניים על ירידה בתחלואה קשה. צריך לראות בדיוק מה משמעות הנתונים, כי אנחנו יודעים שהיו הרבה פחות אנשים שנכנסו לאשפוז קשה, שבועיים לאחר קבלת החיסון".

כמה אתה רואה את זה בגרפים?
"אנחנו עוד לא רואים ירידה מאוד גדולה, אבל גם לא ציפינו לראות עד עכשיו, בגלל שנכון להיום, אנחנו כשבועיים, אחרי שבערך 20% מקבוצת הסיכון של גילאי 60 ומעלה קיבלו את המנה הראשונה, ולכן, ממש בימים הקרובים, אנחנו מצפים לראות את ההשפעה של זה".

כלומר, הנחיתה הזאת בגרף אמורה לקרות ממש, היום (רביעי) מחר או מחרתיים?
"נכון, וזה ממש בימים האלה. בגלל זה אנחנו הערכנו, עוד בשבוע שעבר, שאנחנו נראה, ללא קשר להידוק הסגר, את הבלימה בתחלואה הקשה בימים הקרובים".

כמה זמן אתה חושב שצריך להמשיך עם הסגר ההדוק הזה?
"לצד כל האופטימיות הזאת, אנחנו רואים שהמספרים גם בשיא. אתמול התקרבנו לעשרת אלפים מאומתים ביום, שיא במספר החולים הקשים ליום - קרוב ל-150, ושיא במספר החולים הקשים בבתי החולים. אבל, שוב, אנחנו רוצים קודם כל לראות את הבלימה בתחלואה הקשה, אחריה, אנחנו מקווים שתבוא גם בלימה במאומתים".

שוטרים אוכפים סגר בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
שוטרים אוכפים סגר בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

כרגע משרד הבריאות דורש להאריך את הסגר.
"אני חושב שעוד מוקדם לומר, אבל לפי התרחישים והתסריטים שאנחנו מריצים, בהינתן שיש כאן את הזן הבריטי, אני חושב שגם אנחנו מעריכים שנצטרך להאריך את הסגר לפחות בשבוע אחד. הסיבה העיקרית זו ההתמודדות עם הזן הבריטי".

אבל הזן הבריטי לא הולך להיעלם מכאן, למה רק שבוע מספיק? למה לא יותר?
"נכון, אבל כרגע יש לנו התפרצות שהיא מאוד גדולה. כלומר, מספר האנשים שמדביקים אחד את השני בקצב שהוא משמעותית יותר גבוה מקודם - הוא עכשיו מאוד גדול. וקצב גדילה מעריכי בזן שכנראה מדביק יותר, זה משהו שמאוד קשה להתמודד איתו".

זה קורה בנתונים כלל ארציים או נגיד בחברה החרדית או במגזר הערבי?
"להערכתנו זה כבר קורה בנתונים כלל ארציים, הרבה יותר במגזר החרדי. שם ההערכה היא שבערך 50% מהנשאים הם כבר עם הזן הבריטי, ובחברה הכללית פחות".  

אתמול (ג') שמענו על לפחות מקרה אחד של הידבקות בנגיף הדרום אפריקאי, כמה זה מטריד אתכם? מה אתם יודעים עליו הבוקר?
"אנחנו עוד לא יודעים הרבה. כנראה שהוא גם נמצא בישראל. עד כמה הוא מפושט? אנחנו לא יודעים. ההערכה היא שפחות. מה שמטריד בזן הדרום אפריקני זה שעוד אין ודאות לגבי עד כמה החיסון יהיה אפקטיבי לאחת המוטציות שלו. ככל הנראה הוא יהיה אפקטיבי, יכול להיות שתהיה פגיעה ביעילות. מוקדם עוד לומר וצריך להמתין".