שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס הבוקר (שני) למצב התחלואה בקורונה וסיפר בריאיון לגל"צ כי בכוונתו לדרוש מחר בישיבת הממשלה את הארכת הסגר השלישי, לאור העלייה הנמשכת בנתוני התחלואה. הוא הוסיף כי יביא לישיבה הצעה נוספת לפיה מי שלא חייב לטוס מסיבות הומניטריות או דיפלומטיות - לא יטוס. 

שר הבריאות יולי אדלשטיין על הכניסה לסגר השלישי

בפתח דבריו התייחס אדלשטיין לנתוני התחלואה ואמר: "כל עוד שהאחוזים נמצאים איפה שהם נמצאים, מספר הבדיקות לפעמים יורד לפעמים עולה ולכן להסתכל על כמה חולים מדי יום לא נכון, כשאתה רואה בקביעות 8-9 אחוז מהנבדקים נמצאים מאומתים אז אנחנו במצב ממש קשה, ונתון נוסף שלא יכול לשקר בשום צורה זה החולים הקשים שגם שם אין שום ירידה ויש עומס רב על הצוותים הרפואיים".

מי אחראי על המספרים? מי שלא אפשר ללכת לסגר מלא לפני 5 שבועות?
"לפני 5 שבועות יכולנו להסתפק בהגבלות אבל זה גם לא כל כך ניתן, מזכיר לך שפתיחת מערכת החינוך התאפשרה בגלל ההחלטות חסרות האחריות של ועדת החינוך של הקורונה, התוצאה היא סגר מלא עכשיו שאולי אולי יתחיל לתת תוצאות בימים הקרובים אבל בינתיים המספרים אסטרונומיים".

בכמה צריך להאריך את הסגר לדעתך?
"לא יודע להגיד במדויק. אנחנו עושים הערכות כל יום אבל בהחלט נבוא עם דרישה להארכה, אסור להיות פופוליסטיים ולהגיד שרק נאריך את הסגר בכמה ימים, כי לא בטוח שכמה ימים יספיקו. זה בדיוק מה שהסברנו כשהגענו ל-R כזה גבוה שייקח זמן לרדת ממנו. אז רואים שה-R יורד משמעותית אבל לוקח זמן לרדת מ-9,000 נדבקים בכל יום".

גם שרים מהליכוד התנגדו להגבלות לפני 5 שבועות, שר האוצר ושר החינוך, חבריך למפלגה.
"אני שמונה חודשים מנהל את המשבר הזה והצלחתי לברוח מניהול פוליטי לכל אורך התקופה, אני לא רואה הבדל בין שר או חבר כנסת מהאופוזיציה. האחריות היא על כולם".

אז מה הסיפור עם נתב"ג שאין חובת בדיקה לנכנסים מחו"ל?
"כי מבחינה משפטית הייתה התנגדות לאורך תקופה לחיוב בדיקות ביקשנו זאת לפני כמה חודשים דווקא לא הייתה התנגדות פוליטית אלא קושי משפטי, עכשיו כשכבר הגענו לכל מיני מוטציות ובעיות נוספות נפתרה הבעיה הזו ונחייב סוף סוף בדיקה של כל החוזרים מחו"ל. אפשר לחייב בקלי קלות אזרח זר לעשות בדיקה, אנחנו יותר קיצוניים ופשוט לא מכניסים אזרחים זרים. מבין שלא נוח לשמוע את התשובה אבל זה קושי משפטי לא מדיני. אמרו שאי אפשר להעביר תקנות שאזרח ישראלי שחוזר ארצה יעבור בדיקה. אבל עכשיו הבנתי שזה נפתר, גם היועמ"ש וגם הגורמים המשפטיים במשרד התנגדו". 

אדלשטיין הוסיף כי "אני לא סברתי שצריך חוק שקובע שהדבר הראשון שאזרח שחוזר ממדינה אדומה עושה זה הולך ונבדק, לא ברור לי למה צריך חוק בשביל זה. גם עכשיו כשיהיה חוק וחובה קורא לכל אחד ואחת שהאחריות היא משותפת של כולנו, לא צריך חוק כדי ללכת להיבדק או להתחסן. לא כל דבר צריך לבוא עם שוטרים ואזיקים".

איך יכול להיות שאין אכיפה של הפרות נגיד במערכת החינוך החרדית?
"קורא לאכיפה ללא הבדל במגזר או חברה בו היא מתרחשת, יש לצערי הפרות אבל חייב לומר שבמצב של סגר יש שיתוף פעולה של רוב האזרחים ואכיפה יותר טובה ואני מרוצה מהמצב הנוכחי ומתחילים לראות תוצאות. תמיד אפשר לעשות יותר אבל לא יהיה אף פעם מצב שעל כל מי שמפר את התקנות נביא שוטר או פקח, צריך גם שכל ישר ואחריות אישית לצד הגברת האכיפה".

אבל יש ציבורים בישראל שמכריזים שלא אכפת להם והם מתנהלים רגיל. אתמול יצאת נגד רון חולדאי אבל לא זוכר שיצאת נגד מערכת החינוך החרדית ומה שקורה שם. 
"לצערי הרב גם בתקשורת החרדית זכיתי לקיתונות של השמצות, הלוואי וכולם היו נוהגים כמונו אנחנו צריכים להבין שהמחלה אצל כולם אי אפשר לומר שזה אצל החרדים או הערבים או תל אביב, שהיא אחת הערים המובילות כרגע, לצד המגזר החרדי. לא עוזר להפנות אצבע מאשימה לאחרים. שמנו בסגר וכתר לא מעט יישובים גם בחברה החרדית גם בערבית וגם ערים "רגילות" אם אפשר להתבטא כך שיש כל מיני אוכלוסיות. אי אפשר להתייחס רק לאכיפה".

גם בריאיון לכאן ב' התייחס אדלשטיין לסוגיית ההפרות במגזר החרדי ואמר: "אם אתה לא שומע על זה שאני נלחם בהפרת ההנחיות במגזר החרדי, יש לנו במשרד הבריאות בדיקות אוזניים מצוינות. ודאי שהתמונות של התקהלויות במגזר החרדי הן לא טובות, אבל אתה לא רואה בפייסבוק תמונות של מסיבות בציבור החילוני? יש בעיה במגזר החרדי כמו בשאר המגזרים. זה לא אני אומר, זה הנתונים אומרים. הלוואי שהיינו במצב שכל המדינה נשמעת להנחיות ורק במגזר החרדי מפרים. הייתי אומר לשוטרים 'לכו רק לשם'. הלוואי שזה היה המצב".

בהמשך, אדלשטיין התייחס לקריאתו של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בדבר כוונתו לפתוח את מוסדות התרבות למרות הסגר ותקף: "אמירה של פוליטיקאי קטן שמדשדש בסקרים ורוצה לקבל כותרת על חשבון בריאות הציבור. הוא מספיק שנים בעירייה כדי לדעת שאין לו שום סמכות לפתוח את התרבות. אם רב חרדי היה אומר דבר כזה היית מזדעזע. הוא נהיה לי סמכות רפואית?".

"בעוד עשרה ימים כנראה עוד נהיה בסגר ולא ייפתחו שום מוסדות תרבות. גם ביום שלמחרת הסגר הם לא ייפתחו", הבהיר השר. "יש הבדל בין שר האוצר או שר הבריאות שאומרים מתאריך זה וזה אפשר לפתוח חנויות, לבין עבריין שאומר 'אני פותח את החנות שלי' כשאסור. זה ההבדל. הוא מדבר שטויות".

על ההפרות של שרת התחבורה מירי רגב ולשכתה אמר אדלשטיין: "כעסתי עליה מאוד, קיבלתי ממנה התנצלות והעברתי לה מכתב שמבהיר שזה לא אמור לקרות. חבל שזה קרה".

נתניהו ואדלשטיין מקבלים את מנת החיסון השניה. צילום: ללא קרדיט

בתוך כך, הפרופ' נחמן אש, ממונה הקורונה, אמר בראיון לגל"צ: "בינתיים נאריך את הסגר בשבוע אחד, ונעקוב אחרי הנתונים כדי לראות אם נצטרך יותר. מקווה מאוד ששבוע יספיק".

על התחלואה בחברה החרדית אמר הפרויקטור אש: "מתקשה להבין איך המנהיגות לא עושה אחד ועוד אחד, ופשוט קוראת לאנשים להקפיד על ההנחיות".

היועמ"ש: "אין אמת בטענה שהיועמ"ש מנע התניית כניסה לארץ בבדיקת קורונה"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע: "בעקבות מספר פרסומים מסולפים, אנו מבהירים כי אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי פעם, בדרך כלשהי, התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית".

"הנושא עלה והתבקש לראשונה רק במהלך השבוע שעבר, ואנו מדגישים כי קיימת דרך משפטית מתאימה להסדיר את הסוגייה, וכך גם נמסר לגורמי המדיניות הנוגעים בדבר. גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיכו במתן פתרונות משפטיים על מנת לסייע לממשלה לממש את מדיניותה בגבולות הדין, כפי שנעשה עד כה, וצר לנו על הטעיית הציבור באמצעות אמירות לא נכונות בהקשר זה".