שר הביטחון והמשפטים בני גנץ שוחח היום (שני) עם היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט בנושא האפשרות להתניית עליית נוסעים לטיסה לישראל בבדיקת קורונה לפני עלייתם למטוס. הממשלה צפויה לאשר זאת בישיבתה מחר.

היועמ"ש הדגיש בפני השר גנץ, כי נושא זה הובא לבחינתנו רק בשבוע שעבר, וכי ככלל, הדבר אפשרי בכפוף לתקנות שיאושרו בממשלה ובכנסת. היועץ הבהיר כי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיך לסייע בגיבוש התקנות לאישור הממשלה, וגנץ אמר ליועץ כי ידרוש את העלאתן לאישור מיידי.

גנץ אמר: "הניסיון להתנגח ביועץ המשפטי לממשלה הוא מיותר, מזיק ומונע משיקולים פוליטיים. אוודא כי בישיבת הממשלה יאושרו התקנות, בסיוע מלא של משרד המשפטים. זהו תנאי לקיום הדיון על המשך הסגר".

קודם לכן, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע הבוקר כי: "בעקבות מספר פרסומים מסולפים, אנו מבהירים כי אין כל אמת בטענה כאילו הייעוץ המשפטי לממשלה מנע אי פעם, בדרך כלשהי, התניית כניסה לארץ מחו"ל בהצגת בדיקת קורונה שלילית".

אכיפת הסגר השלישי, מחסומי הקורונה בלילה (צילום: דוברות המשטרה)

"הנושא עלה והתבקש לראשונה רק במהלך השבוע שעבר, ואנו מדגישים כי קיימת דרך משפטית מתאימה להסדיר את הסוגייה, וכך גם נמסר לגורמי המדיניות הנוגעים בדבר. גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיכו במתן פתרונות משפטיים על מנת לסייע לממשלה לממש את מדיניותה בגבולות הדין, כפי שנעשה עד כה, וצר לנו על הטעיית הציבור באמצעות אמירות לא נכונות בהקשר זה", הוסיף היועמ"ש.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התייחס לנושא בראיון בגל"צ, ואמר: "זו דרישה שלנו כבר זמן רב, הנושא עלה על הפרק כבר לפני כארבעה חודשים. זה נעצר מכל מיני סיבות מצד גורמים משפטיים".

ממונה הקורונה, הפרופ' נחמן אש, אישר בראיון לגל"צ את גרסת היועמ"ש, לפיה הנושא עלה לראשונה לא מזמן: "דרשנו את זה לאחרונה. רק בשבוע שעבר פנינן בעניין הזה ליועמ"ש. זה בתהליך השבוע ואני מקווה שזה יצא לפועל".

מנגד, שרת התחבורה, מירי רגב, האשימה את מנדלבליט בדחייה: ״בהמשך לדבריו של שר הבריאות יולי אדלשטיין וכשרת התחבורה וחברת קבינט הקורונה, אין ספק שמשרדי הבריאות והתחבורה ביקשו חובת בדיקות בנמל התעופה אשר נמנעה על ידי גורמי הייעוץ המשפטי. כידוע, כחלק מאותה חשיבות שראיתי לביצוע הבדיקות, פעלתי להקמה בזמן שיא מכניסתי לתפקיד, מעבדת קורונה בנתב"ג שתאפשר את הבדיקות הנדרשות. 

לצערנו לאורך כל הדרך גורמי הייעוץ המשפטי אמרו שאין לנו את הסמכות, לחייב את האזרחים לבצע את הבדיקות מה שאילץ אותנו לייצר פתרונות אחרים. אני שמחה שסוף סוף נמצא פתרון משפטי לביצוע הבדיקות, משום שזהו הדבר היחידי שהיה חסר בנוסף להיערכות של נתב״ג על פי התוו הסגול והמעבדה, זאת על מנת לאפשר את מתווה הכניסה והיציאה מהארץ דרך נתב"ג, בצורה מיטבית״.

שר הבריאות יולי אדלשטיין על הכניסה לסגר השלישי

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, נשאל בראיון לגל"צ על העניין והשיב: "כי מבחינה משפטית הייתה התנגדות לאורך תקופה לחיוב בדיקות ביקשנו זאת לפני כמה חודשים דווקא לא הייתה התנגדות פוליטית אלא קושי משפטי, עכשיו כשכבר הגענו לכל מיני מוטציות ובעיות נוספות נפתרה הבעיה הזו ונחייב סוף סוף בדיקה של כל החוזרים מחו"ל.

"אפשר לחייב בקלי קלות אזרח זר לעשות בדיקה, אנחנו יותר קיצוניים ופשוט לא מכניסים אזרחים זרים. מבין שלא נוח לשמוע את התשובה אבל זה קושי משפטי לא מדיני. אמרו שאי אפשר להעביר תקנות שאזרח ישראלי שחוזר ארצה יעבור בדיקה. אבל עכשיו הבנתי שזה נפתר, גם היועמ"ש וגם הגורמים המשפטיים במשרד התנגדו".

בהמשך נמסר מלשכת שר הבריאות: "לצערנו, על אף דרישותיהם של שר הבריאות ושל שרת התחבורה לחייב גם ישראלים בהצגת בדיקה שלילית לקורונה כתנאי לכניסה לארץ, נמסר כי יש קשיים משפטיים. אנחנו שמחים על ההבנה של היועץ המשפטי לממשלה בצורך למצוא פתרון כדי לא לייבא לישראל עוד מוטציות".

ישראלים בנתב"ג יום לפני הסגר קרדיט אבשלום ששוני

ועדת הכלכלה אישרה: רשות שדות התעופה תוכל לבדוק אם הנכנסים לנתב"ג עומדים בתקנות הסגר

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב מרגי אישרה היום תיקונים לתקנות העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות בתקופת הקורונה, שנועדו לתת לרשות שדות התעופה (רש"ת) סמכויות לסייע באכיפת הסגר ואיסור היציאה לטיסות. מדובר בהוראות הדומות להוראת שהיו בתוקף בסגר השני בחגים, התיקונים נכנסו לתוקף כבר ביום חמישי האחרון, ונכון לעכשיו יהיו בתוקף עד חמישי הקרוב ה-21 בינואר 2021.

היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, הסבירה את התיקונים ואמרה כי במסגרת הסגר הנוכחי צומצם ההיתר ליציאה מהבית למטרת טיסה. לכן מבקש התיקון הנוכחי לתת לעובדי רשות שדות התעופה (רש"ת) סמכויות לדרוש מהמגיעים לכניסה לנתב"ג אישור על כך שרכשו כרטיס טיסה לפני ה-7 בינואר, או אישור מנכ"ל משרד התחבורה, או הצהרה שהטיסה היא למטרה חיונית או דרכון זר או דיפלומטי.

עם זאת, לפי התקנות עובדי רש"ת יוכלו אך ורק להודיע לנוסעים ללא אישורים שאסור להם להיכנס לטרמינל אך לא לאסור כניסתם בפועל, שכן רק שוטר מוסמך למנוע את הכניסה.

היו"ר מרגי הקשה ושאל מדוע צריך את אישור הוועדה, אם הוועדה דנה בעבר בתקנות המסדירות את הנעשה בנתב"ג, אך בפועל נראות תמונות של "הפקרות מוחלטת". עו"ד שחר השיבה: "נעשה מאמץ רב להתנהל לפי התקנות, יש תופעה של התקהלויות ואלימות שקשה להתגבר עליהן משום שאנשים לוקחים לעצמם חירות". היו"ר מרגי אמר בתגובה: "אם יודעים שאי אפשר להפעיל את השדה כמו שהממשלה והכנסת אישור – אז לא מפעילים".

כמו כן ביקש היו"ר מרגי התייחסויות באשר לבדיקות בנתב"ג. נציגת משרד הבריאות, עו"ד טל פוקס, השיבה כי כל הנכנסים לישראל חייבים בבידוד במלונית, ואם יסכימו ויבצעו בדיקה אחת בשדה ושנייה לאחר תשעה ימים – יוכלו להשתחרר לבידוד בית. לדבריה, יש אכיפה מוגבלת על החוזרים מחו"ל והשבים מזמביה, דרום אפריקה, ברזיל ואיחוד האמירויות מחויבים בבידוד במלונית, ללא אפשרות לבידוד בית.

ח"כ בועז טופורבסקי אמר כי הנעשה בנתב"ג זה מחדל לאומי שאפשר היה למנוע אותו. "כשיש חיסונים אז זה באחריות ראש הממשלה, אבל כשיש מחדל מאשימים אחרים. 4,000 איש כבר מתו והמספר ממשיך לעלות ואת המחדל הזה צריך לחקור", אמר. ח"כ משה טור פז הוסיף כי חייבים לסגור את שער הכניסה לישראל ולהגביר אכיפה. ח"כ יבגני סובה קרא להקים, מיד אחרי הבחירות, ועדת חקירה ממלכתית. ח"כ מטי יוגב אמרה כי צריך פעולה משותפת של חברי הכנסת.

יו"ר איגוד הטייסים, קברניט מידן בר, אמר כי הדיבור על מחדל לא מקדם אותנו, וקרא לנהוג כמו במדינות רבות אחרות בעולם שמחייבות בביצוע בדיקה לפני הכניסה אליהן. מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, אמר כי התקנות הן המעט שניתן לעשות היום בכדי לצמצם את התנועה האווירית לישראל ואת היציאות הלא חיוניות לחו"ל. הוא הוסיף כי השבוע צפויה לצאת הנחיה לפיה זרים שירצו להיכנס לישראל יחויבו להציג בדיקת קורונה שלילית 72 שעות לפני העלייה למטוס, וכי ראש הממשלה הנחה לבחון כיצד להחיל זאת על נוסעים ישראלים.

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, התייחס גם הוא לנושא הבדיקות ואמר כי לפי חוק אי אפשר לחייב אדם בבדיקה פולשנית, לכן הוחלט שמי שמתנגד לבדיקה ישלח לבידוד במלונית. עם זאת, חובת בדיקה לישראלים לפני הטיסה מחייבת התייחסות משפטים לשאלות רבות, בהן האם ניתן למנוע מישראלים להיכנס למדינה, מי יטפל בחולים שנשארו בחו"ל או בתיירים שאין להם כסף להמשיך את השהייה מחוץ לישראל? ועוד.

היו"ר מרגי קרא לרת"א ורש"ת שלא להמתין עד שתתקבל החלטה או עד שהאוכלוסייה תתחסן, ולהכין כבר עכשיו תכנית הפעלה. בתום הדיון אישרה הוועדה את התקנות כאשר בעדן הצביעו היו"ר מרגי, ח"כ אסנת מארק, ח"כ מטי יוגב וח"כ משה טור פז, בעוד שח"כ יבגני סובה בחר שלא להשתתף בהצבעה.