מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על סערת בדיקות הקורונה לנכנסים בנתב"ג והסביר מה מנע מהממשלה לסגור את שדה התעופה: "לכאורה מדובר בהתנגשות עם חוקי יסוד וזה דורש חקיקה שלא היה לה סיכוי בכנסת. זה נמצא על השולחן מהקיץ, לפחות במעורבות שלי. אם אפשר היה לסגור את כל סגמנט התיירות היינו מונעים חלק גדול מהתחלואה".

ישראלים בנתב"ג יום לפני הסגר קרדיט אבשלום ששוני

מה מנע מהממשלה לסגור את נתב"ג?
"יש גם בעיות לאומיות, מדיניות וגם משפטיות. לא מובן מאליו שאפשר למנוע זכות תנועה מאזרח ישראלי. יש פה לכאורה טענה להתנגשות עם חוקי יסוד וזה דורש חקיקה ראשית שלא היה לה שום סיכוי בכנסת".

המבחן המוסרי פה הוא מאוד ברור. מצד אחד, אתה מאפשר לאותו ישראלי לחזור מהמלדיביים או מאיחוד האמירויות, ומצד שני אתה פוגע בישראלי בתל אביב או בבית"ר עילית או במודיעין שמשלם בחיים שלו.
"אני מסכים איתך, אני חשבתי לא פעם וגם אמרתי לא פעם שכפי שכל העולם המתוקן נוהג, אסור שבתקופה הזאת תהיה תיירות. אנחנו ביקשנו להדק לאורך כל הדרך, ואנחנו זוכרים את המשאים ומתנים בקבינט סביב עצירת היציאות מהארץ גם בסגר הקודם וגם בסגר הנוכחי - מאוד מאוד מורכב. עיקר התחלואה שהגיעה מחו"ל, בסבב השני ועכשיו, היא תחלואה שמגיעה כתוצאה מתיירות לא הכרחית".

מירב התחלואה הגיעה מאיחוד האמירויות.
"כרגע, ולפני כן הגיעה מטורקיה ולפני כן הגיעה מיוון. אם אפשר היה לסגור את כל סגמנט התיירות, בהתחלה ליוון, אחר כך לטורקיה ועכשיו לאיחוד האמירויות - היינו מונעים חלק גדול מהתחלואה. להערכתי כ-90% או יותר מהתחלואה הנכנסת לישראל".

עניין הבדיקות בנתב"ג - למה זה לא קורה?
"א', זה קורה ויש מערך מעבדות שמעורב".

כשאתה אומר, זה קורה, אתה מתכוון לזה שזה קיים, יש מעבדה, אבל בגדול, אתם לא מצליחים לחייב את כל הישראלים לעבור ולהיבדק בצורה סדורה.
"אני מניח שרשות האוכלוסין תוציא הנחיה שזר המבקש לעלות לטיסה לישראל חייב להציג בדיקה במועד עלייתו למטוס. לגבי ישראלים, אנחנו עוד מחכים לראות את הצד המשפטי נפתר".

באמת משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה, כמו ששר הבריאות טען, שם לכם ברקס בעניין הזה?
"אני עובד ציבור, אני לא הולך להיכנס להתנצחות הזו".

מי עצר את זה?
"בפירוש זה לא רעיון שפעם ראשונה צץ. עכשיו הוא עלה לגורמים המשפטיים ולמשרד המשפטים".

אבל היועץ המשפטי לממשלה מכחיש לחלוטין את העניין הזה.
"לכן אני לא מתכוון להיכנס לפינה הזו. אני לא יודע אם זה הגיע ליועץ עצמו, אבל בהחלט גורמים במשרד המשפטים הציעו את העניין".

אתה מדבר על הבדיקות?
"נכון, בדיקות החובה לכולם".

כמה זמן זה על השולחן אגב?
"לפחות במעורבות שלי, זה נמצא על השולחן מהקיץ".

נניח שאני חוזר לישראל ואתם מחייבים אותי לעבור בדיקה, איך היא מתבצעת? תוך כמה זמן מקבלים תשובה? איפה אני יושב עד שאני מקבל את התשובה?
"אדם יביא בדיקה מ-72 השעות שלפני המראתו, יציג אותה כתנאי לעלייה למטוס. אתה מגיע לנתב"ג, אם אתה רוצה להיפטר מחובת מלונית - למעט אותן 4 ארצות שמהן אתה חייב ללכת למלונית - אתה יכול לעבור בדיקה במקום, ואתה נוסע לפי הכללים לבידוד בביתך".

יש לכם הערכה, הבוקר במשרד הבריאות, מתי נהיה מאחורי המגפה הזו?
"במתאר האופטימי ביותר שאני יכול להעלות על הדעת, איפשהו ב-2022".

המוטציות מחלישות את רמת החיסון שלנו?
"לשמחתנו אין עדויות לכך. אם יום אחד תיווצר מוטציה כזאת, זה משחק חדש לגמרי".

ויש סיכוי שזה יקרה?
"סיכוי יש, לשמחתנו, עדיין זה לא קרה".

התסריט הזה שבו נשב כולנו בליל הסדר מסובים יחד עם הסבים, הסבתות, נראה לך קצת רחוק?
"נראה לי ישים. אם באופן טבעי נגיע למצב שבו כמעט כל אוכלוסיית הקשישים, ורוב אוכלוסיית הבוגרים מעל גיל 16 תהיה מחוסנת, יכול להיות שנוכל לשבת עם סבא וסבתא מחוסנים סביב השולחן".