פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, שוחח הבוקר (שני) עם ענת דוידוב וגולן יוכפז בתכניתם ב-103FM על החודש הקשה שעבר על מערכת הבריאות, בו התמודדה עם למעלה אלף מתים בחודש, ופירט את הסיבות שהביאו לתחלואה הקשה והתמותה הגבוהה. בנוסף, התייחס ליציאה המתוכננת מהסגר והתריע: "למדנו שלהבטיח הבטחות במגפה הזאת זה לא נכון, נעקוב אחר הנתונים ונראה".

המשטרה אוכפת את הגבלות הסגר והנחיות הקורונה (צילום: דוברות המשטרה)

אלף מתים בחודש אחד, מה ההסבר?
"היה לנו חודש קשה. התחלואה עדיין בשיא. יש לנו מספר מאושפזים גבוה שנמצאים במצב קשה בבתי החולים ומספר הנפטרים גבוה בהתאם. עם זאת, הוא יורד בימים האחרונים, גם מספר המאומתים יורד באופן עקבי, מקדם ההדבקה ירד מתחת ל-1, שמסמן את נסיגת המחלה. אבל מספר החולים הקשה תמיד יפגר בכמה ימים, כך שאנחנו מצפים לירידה שתגיע. אנחנו חושבים מהיכן זה מגיע, ויש אפשרות שמוטציה הבריטית משפיעה. אנחנו יודעים מדיווחים בבריטניה מהימים האחרונים שיש שם הערכה שהמוטציה גורמת לתחלואה קשה יותר ב-30 אחוז בערך".

בניגוד למה שאמרתם עד כה.
"נכון. זה מידע חדש, ונוסיף לכך את העומס על בתי החולים שמקשה על הטיפול בחולים. זה גם תורם כנראה".

המוטציה הבריטית גרמה לחוסר היכולת להשתלט?
"יש שני דברים - ההדבקה גבוהה יותר וזה גרם לעלייה מהירה במספר המאומתים ולירידה היותר איטית עכשיו. הדבר השני זה חומרת המחלה, ופה אני רק יכול להעריך שזה תרם לכך שמספר החולים קשה יורד יותר לאט".

צעירים חולים יותר בגל הזה בגלל המוטציה הבריטית?
"אנחנו רואים עלייה בשיעור החולים בגילאי 17-0. כלומר, גם ילדים קטנים וגם ילדים גדולים יותר חולים בשכיחות גבוהה יותר מאשר ראינו בגלים בקודמים. קשה לומר באשר לחומרת המחלה, שמענו על כמה מקרים של ילדים מאושפזים בטיפול נמרץ במצב קשה, אבל אנחנו מעריכים שבצורה מהותית אין פה מחלה קשה יותר אצל ילדים. נצטרך לעקוב אחרי זה".

כמה ישראלים שנדבקו בימים האחרונים חטפו את המוטציה הבריטית?
"אנחנו מעריכים שבין 50-40 אחוז מהמקרים המאומתים מדי יום זו המוטציה הבריטית. אנחנו לא יכולים לדעת במדויק, אבל לפי בדיקות שנעשו ולפי התקדמות המגפה, כך נראה לנו".

אילו היינו סוגרים בזמן את נתב"ג היכולת של ישראל להשתלט על המוטציה הייתה יותר טובה?
"נודע לנו על המוטציה הבריטית יחסית מאוחר. הדיווח מבריטניה וארגון הבריאות העולמי שהתקבל עם מעטה חשאיות היה מאוחר. נקטנו מיד בצעדים. אני חושב ומעריך שהכניסה של המוטציה לישראל הייתה קודם לכן. מיד באותה שבת נקבע שמי שחוזר מבריטניה עובר בדיקות ומהר מאוד הכנסנו אותם למלונית. הטיפול בכניסה של המחלה למדינה יכול להיות פשוט מאוד בבדיקות וכניסה לבידוד".

זה לא קורה.
"נכון, נכון".

חלק מהישראלים שהתבקשו ללכת למלוניות וסירבו שילמו כופר ונסעו הביתה.
"שילמו קנס, אבל אתם צודקים לגמרי. הבעיה הגדולה שלנו היא חוסר מימוש ההנחיות הפשוטות כמו לשמור על בידוד. בעקבות זה אתה מגיע בסוף לצעדים קשים של סגירת שדה התעופה – חבל שזה כך. המוטציות שמאיימות בכניסה למדינת ישראל, אלה שנכנסו ואלה שאנחנו חוששים שייכנסו, מחזירות אותנו אחורה מבחינת הטיפול במחלה וגורמות לכך שיהיו צעדים – סגרים יותר ארוכים, סגירת שדה התעופה".

הסגר השלישי יוארך עוד?
"אני מקווה מאוד שלא, אנחנו בוחנים את הנתונים מדי יום. מה שמדאיג אותנו במיוחד זה העומס על בתי החולים והעובדה שמספר החולים קשה לא יורד". 

אין הבטחה שנצא מהסגר כפי המתוכנן בימים הקרובים?
"למדנו שלהבטיח הבטחות במגפה הזאת זה לא נכון, אנחנו נעקוב אחר הנתונים ונראה. הרצון שלנו זה לפתוח את הסגר. אנחנו נראה באיזה מידה אפשר לעשות זאת בהתאם לרמת התחלואה. חשוב להמשיך את מבצע החיסונים במהירות גדולה ולהגיע לחיסון מקסימלי של האוכלוסייה כמה שיותר מהר. להערכתנו, החיסונים יעצרו את מרבית המוטציות. אנחנו יודעים את זה בסבירות מאוד גבוהה לגבי המוטציה הבריטית. לגבי המוטציה הדרום אפריקאית אין לנו תוצאות ברורות, זה עדיין בבדיקה אצלנו ובעולם. צריך לזכור שאין אפס או אחד. זה לא שהוא עמיד לגמרי או רגיש לגמרי, יכול להיות שהחיסון יעבוד חלקית ויש לזה משמעות בעצירת המוטציות. אני מקווה שנדע יותר בימים הקרובים".

מוטציה מקליפורניה?
"נכון, אנחנו עדיין לא יודעים מה משמעיות המוטציה הזאת, היא נפוצה בקליפורניה והתפשטה אצל מרבית האוכלוסייה שם. היא לא פרצה משם לשום מקום אחר בארה"ב למיטב ידיעתי, גם אצלנו מצאנו מספר מועט של מקרים. אני מקווה שהוא לא יגיע הנה". 

וריאנט ישראלי?
"אם יתפתח וריאנט הוא לא יתפתח כתוצאה מהחיסון, אבל וריאנטים מתפתחים כל הזמן ויכול בהחלט להתפתח גם פה. אנחנו עוקבים, אבל בינתיים אין עדות לכך. כשתהיה עדות, נצטרך לראות איך אנחנו עוצרים אותו. כרגע אין דבר כזה.

העניינים יצאו משליטה.
"ההתמודדות לאורך כל הדרך הייתה לא פשוטה עם המגפה. אנחנו יכולים לזכור מהיום הראשון שהיו אתגרים גדולים, המורכבות של ההתמודדות נעשית יותר ויותר מורכבת וגדולה ככל שעובר הזמן. למרות החיסונים, אנחנו רואים את המוטציות, ולמרות שיש לנו ניסיון בהתמודדות, זה מפתיע אותנו כל פעם מחדש. עם זאת, אנחנו עושים את הדברים הנכונים כדי להתמודד עם המחלה". 

איך משתלטים על המגזר החרדי? חוששים מט"ו בשבט.
"אני מקווה שההנהגה החרדית מבינה את חומרת המצב, גם בתוך המגזר, התחלואה והתמותה גבוהות. אנחנו רואים את מודעות האבל, ההלוויות הרבות. הם צריכים להבין את המשמעות של הדבקה הרבה בקרב ילדים והם צריכים להוביל את ההתנהלות של המגזר לא מול האוכלוסייה. אני חושב שמרבית האוכלוסייה החרדית כן מקפידה על ההנחיות. גם המשטרה עושה מאמצים גדולים לאכוף את החוק ואני מקווה שהשילוב של ההנהגה אחראית יחד עם אכיפה שתתמודד עם ההפרות יובילו להורדת התחלואה. הנתונים בירידה גם במגזר החרדי".

יש נתונים עדכניים?
"מספר המאומתים אתמול עמד על 4,868, יחסית ליום ראשון שעבר זו ירידה קלה. מגמת הירידה נמשכת אבל איטית".