ברקע סגירתו של נמל התעופה בן גוריון והאפשרות כי הסגר על ישראל יוארך, התייחס המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM לעומס הרב שבו נמצאים בתי החולים בעקבות מספר חולי הקורונה, וניסה למצוא פתרונות לצמצום התחלואה ביום שאחרי הסגר ופתיחת נתב"ג: "צריך לראות אם מוצאים חלופות טובות לבידוד, למשל באמצעות מעקב אלקטרוני". 

מגל: אין מקומות בבתי חולים, המערכת בקריסה?
"קריסה זו לא מילה נכונה אבל בהחלט עומס בלתי רגיל במחלקות הקורונה, אין ספק. כרגע אנחנו במספר אמנם גבוה יחסית של חולים קשים, אבל כל יום מתקבלים חדשים ותמורתם משתחררים חלק ולצערנו חלק נפטרים. גם אם המערכת לא עוברת את התפוסה שלה, ההחלפה הזאת של החולים הקשים היא לא משהו שקל להתמודד איתו לצוותים".

כספית: אם היית יודע שנהיה עם 2.4 מיליון מתחסנים...
"צריך לצבור מספיק מתחסנים כדי להשפיע. התחסנו אמנם בקצב מהיר אבל מדובר באוכלוסייה בקבוצת סיכון שיש לה פוטנציאל לייצר את החולים הקשים ובזה אנחנו לא רואים עדיין ירידה".

מגל: לאן זה הולך? רואים ירידה?
"התמונה לא פשוטה לאף אחד, גם לא לנו. אנחנו רואים מצד אחד התייצבות במספר המאומתים ואפשר לייחס את זה לסגר. יכול להיות שבלי סגר היינו במספרים יותר גבוהים, כנ"ל לגבי מספר החולים הקשים". 

כספית: יש לנו מרוץ בין המוטציות לחיסונים?
"מוטציות אחרות לא נכנסו והעמיקו אבל המוטציה הבריטית מהווה אתגר משמעותי בכל העולם וקצת משנה את כללי המשחק".

מגל: לא אמורה להיות השפעה? מתי תהיה השפעה?
"עדיין לא. נתקלתי במצבים שאנשים חשבו שאחרי מנה אחת אפשר לחגוג או פחות לשמור על הכללים ואולי נדבקו יותר. אני מאמין שהחיסונים צריכים לתת את האפקט שלהם. אני חושב שבמהלך השבוע הקרוב, אולי הבא".

מגל: ליברמן טען שיש מידע חשוב שמשרד הבריאות מסתיר מהציבור.
"אנחנו יודעים שיכול להיות שמחוסנים מיליון איש ואם יש רגישות ל-95% עדיין יהיו 5,000 אנשים שיחלו, כי החיסון לא יהיה ב-100% אז זה לא משנה שום דבר על התמונה".

מגל: מסתירים?
"אנחנו לא מסתירים שום נתונים מהציבור. אנחנו מוציאים דו"ח אחת לשבוע על ההתקדמות של החיסון, תופעות הלוואי, יש נתונים שקופות החולים פרסמו".

כספית: מה צריך לעשות אדם שלא התחסן וכנראה לא יתחסן בשבועות הקרובים. כשאתה מדבר על מוטציה הרבה יותר מדבקת וכנראה יותר קטלנית, רואים את הגיל הולך ויורד. הסיפור של המסכות, אולי לעטות שתיים?
"לא חושב שצריך שתי מסכות אבל מסכה אחת כמו שצריך על הפנים והאף".

כספית: תמליצו להאריך את הסגר? סגירת נתב"ג חיונית כדי להפסיק את ייבוא המוטציות?
"אני חושב שנכון להמשיך את הסגר לפחות עד שנתחיל לראות מגמת ירידה לפחות בחולים הקשים החדשים, וזה עוד לא משהו שאנחנו רואים. יש התייצבות אבל אין ירידה. לגבי נתב"ג, אני חושב שכמובן אי אפשר לסגור את נתב"ג לנצח אבל אנחנו נמצאים בנקודה בה חשוב לחסן כמה שיותר אנשים לפני שפותחים עוד פעם, וצריך לראות אם מוצאים חלופות טובות לבידוד, למשל באמצעות מעקב אלקטרוני". 

כספית: "אני חושב שלא הצלחנו להגיע למצב בו בכל המקומות אוכפים וזה לא רק בעדה החרדית אלא בכל המקומות כולל המגזר הכללי שעושה מסיבות. אבל בסופו של דבר רוב האנשים כן שומרים על ההנחיות, בואו נקפיד כולנו על המסכות".

כספית: התפטרת אבל, לא?
"אני נשאר עד סוף פברואר, לא מעבר לזה".

כספית: צריך להיפרד.
"יש עוד חודש".

כספית: מה הרגשת כשראית כתבה על הסבים והסבתות שחוזרים לפגוש את הנכדים אחרי החיסון השני? זה בסדר?
"אני חושב שאחרי שני חיסונים ושבוע לאחר המנה השנייה אפשר להיות יותר חופשיים".

כספית: ראש הממשלה מתכוון לנסוע לדובאי ואולי לבחריין, הוא יצטרך בידוד שבועיים?
"אני מעדיף לא להיכנס לדיון הזה".