כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, שוחח עם ענת דוידוב בתכניתה 'איפה הכסף' ב-103FM. שאמה הכהן התייחס למצוקת מערכת החינוך בצל המגפה, והבהיר כי מי שדורש לפתוח כרגע את מערכת החינוך "פשוט לא מבין על מה הוא מדבר". בנוסף התייחס למהומות בבני ברק השכנה בימים האחרונים ואמר: "אנחנו נמצאים ערב בחירות ומי יקבל החלטות? ראש ממשלה שיש לו סכין פלילי לצוואר ואקדח פוליטי לרקה?".

בוא נדבר על צוותי ההוראה - כמה מהם התחסנו?
"תראי, צריך לקחת בחשבון שרמת גן היא לא דוגמה. ברמת גן אנחנו עשינו מבצע חיסונים מיוחד כבר לפני שלושה שבועות. אנחנו חיסנו כמויות אדירות של צוותי חינוך, אבל אני לא בטוח שצוותי החינוך בארץ מחוסנים באופן שמבטיח לנו פתיחת מערכת חינוך בטוחה. מתחילת המשבר אני חוזר ואומר שכל עיר צריכה לבצע את ההחלטות שלה על פי היכולות שלה, ועל פי הנתונים שלה. אצלנו, בריאות הילדים זה לפני הכל".

אוטובוס הוצת על ידי מפגינים בבני ברק. (צילום: מוטי אונא תיעוד מבצעי מד״א)

עוד אמר שאמה הכהן: "לפני שסגרנו את מערכת החינוך ברמת גן וקיבלנו ביקורת רבה על כך, חשוב לזכור שאנחנו זיהינו לפני כולם את בואו של הגל השלישי של הקורונה שהיה האלים ביותר כלפי ילדים. הגל הזה פגע בצורה מהירה, ואנחנו ראינו שכל עוד מערכת החינוך הייתה פתוחה ילדים בגילאי 0 עד 9 היוו 16 אחוז מהתחלואה בעיר. גילאי 10 עד 19 היוו רק 10 אחוז מהתחלואה בעיר. מהרגע שסגרנו את מערכת החינוך ועברו שבועיים הנתונים התהפכו. כלומר, ההדבקה נעשית בתוך מערכת החינוך ואי אפשר לטעון אחרת. כל מי שמנסה לערער את הנתונים ולהגיד לציבור שמערכת החינוך הייתה בטוחה פשוט לא מבין על מה הוא מדבר". 

כלומר, אי אפשר לפתוח?
"בהחלט. יש בעיה. העניין החיובי הוא שאנחנו שמים לב שהחיסונים מתחילים לעשות את העבודה בכל מה שקשור לאוכלוסיית ה־60 פלוס. אוטוטו אנחנו נראה פחות ופחות חולים קשים, וזה יעניק מרחב ביטחון לגורמים הרלוונטיים. הווירוס הזה מתוחכם הרבה יותר ממה שחשבנו, ואנחנו מחכים ורוצים לראות מה יהיה בעוד שבוע. לכן, אני לא רוצה להתחייב היום - אנחנו עוקבים אחרי הנתונים כל הזמן. אני באופן אישי נכנס למערכת של פיקוד העורף כל שעה ומתעדכן על המצב בעיר. למרות שאין שינויים דרמטיים ככה אתה שם אצבע על הדופק וחי את המגפה בעיר שלך. אני לא יודע מה קורה בישראל, אבל הצוות שלי ואני יכולים להגיד בדיוק מהם התרחישים ברמת גן. כרגע, המצב באמת לא ברור ולכן אני לא רוצה להגיד כלום". 

רוצה לשאול אותך לסיום, כאיש פוליטי שנמצא במפלגתו של גדעון סער: כשאתה מסתכל על העיר השכנה שלך, על בני ברק, מה אתה היית עושה אחרת? 
"תראי, כשמזניחים משהו אז הטיפול בו מתחיל להיות בעייתי. כלומר, בגל הראשון, כשרמת גן עמדה על הרגליים האחוריות ודרשה שהוראות הסגר יהיו מכובדות ויהיה חשוב לאכוף אותן אז היה מי שתקף אותנו וביקר אותנו ואמר שאנחנו קיצוניים מדי. יש בעיה במגזרים מסוימים וביישובים מסוימים, והתחלואה שם לא מגיעה מאיזושהי בעיה בחוסן של בני האדם לנגיף, אלא מזלזול בהוראות הממשלה ובאחריות הציבורית. המדינה תהיה חייבת לקחת אחריות על הדבר הזה, אבל הבעיה היא שאנחנו נמצאים ערב בחירות ומי יקבל החלטות? ראש ממשלה שיש לו סכין פלילי לצוואר ואקדח פוליטי לרקה? אי אפשר לקבל החלטות שהן מוטות פוליטית לחלוטין".

ראש עיריית רמת גן המשיך: "זה מה שאנחנו רואים עכשיו, זה מה שמגיע, מדליקים אוטובוסים, משתוללים ברחובות, תוקפים באלימות אפילו את ראש העיר עצמו, וזה כבר לא נוער שוליים, אז שלא יספרו לנו סיפורים. משהו שם הדרדר לקיצוניות, ושמחתי לשמוע שכבוד הרב קנייבסקי קרא נגד הפורעים, עצם זה שקריאה כזו יצא מהבית שלו זו האמירה הנכונה. בשורה התחתונה מדובר בנורות אדומות מהבהבות ודברים שהזנחנו לא רק אצל המגזר החרדי, אלא גם אצל המגזר הערבי. אין שם משילות במאה אחוז, וככה לא מנהלים מדינה".