משרד הבריאות הודיע הבוקר (רביעי) כי אתמול אובחנו 7,919 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה. בסך הכל בוצעו כ-85 אלף בדיקות ושיעורן החיובי עומד על 9.3%. בבתי החולים מאושפזים 1,789 חולי קורונה, 1,074 מהם במצב קשה ו-292 מונשמים. פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש שוחח היום (רביעי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM על האפשרות שהסגר יוארך בשל התחלואה שממשיכה לעלות, ועל השפעת החיסונים עליה. הוא העריך כי הסגר יימשך עד ליום ראשון, ועדכן באסטרטגיית היציאה.

אחוז המאומתים עומד על תשעה אחוזים, מספר המאומתים מתקרב ל-10,000 אבל מספר החולים יורד.
"זה סימן טוב, אבל אנחנו מצפים שהירידה תהיה יותר מהירה. אנחנו גם מסתכלים על מספר החולים הקשים החדשים. יש מגמת ירידה אבל מאוד איטית".

איך זה יכול להיות? התחסנו מאות אלפים בחיסון שני+שבוע, אתמול נתניהו אמר שרוב הנפטרים והחולים קשה מעל גיל 50, אז למה אין ירידה?
"החיסונים נמצאים בשלב ההתחלתי של ההשפעה שלהם. זה נכון שקצב ההתחסנות מאוד גבוה ואנחנו מקווים לשני מיליון אנשים שקיבלו את שתי המנות ועובר שבוע, אבל עדיין הפוטנציאל לתחלואה קיים ולכן זה יורד לאט. אנחנו ציפינו שזה ירד יותר מהר. ההבדל הוא קרוב לוודאי המוטציה הבריטית שגם מתפשטת מהר יותר וגם גורמת למחלה יותר קשה בשיעור מסוים וגם יותר צעירים".

מתחת גיל 40 באזור ה-80% מדאיג אותך? הווירוס הזה משתנה לנגד עינינו? הוא מסוגל לעקוף את החיסון או להוריד את יעילותו.
"המוטציות שמתרחשות בווירוסים בכלל ובווירוס הזה בהחלט משנות את ההתנהגות שלו. יש שלוש התנהגויות שאנחנו עוקבים אחריהן – הדבקה יותר מהירה, מחלה יותר קשה והשפעה על החיסון. בכל אחד מהדברים האלה יכולים להיות לאורך הדרך שינויים, חלקם כבר קרו לגבי ההדבקה, כנראה גם לגבי החומרה. אנחנו עוקבים אחרי ההשפעה על החיסון. כרגע אין לנו ממצאים חד משמעים. אנחנו מעריכים שהחיסון טוב וודאי כלפי המוטציה הבריטית. זה בהחלט חלק מהמשחק שהופך את העניינים להרבה יותר מורכבים ככל שמתקדמים עם המגפה".

אפשר לצאת מהסגר בראשון.
"שאלה טובה מאוד, אני חושב שבתחומים מסוימים אפשר לבטל, וחלק הרבה יותר מורכב. מה שמדאיג יותר זה מערכת החינוך ומה אפשר לפתוח בה. המוטציה מדביקה יותר צעירים, כך שזו ההתלבטות הגדולה ביציאה הזאת".

יום ראשון ולא שישי?
"נכון".

בשישי אי אפשר לפתוח?
"אני חושב שזו תהיה טעות לפתוח ביום שישי, גם מבחינת הרצון להרוויח עוד יומיים של עוד אנשים שההתחסנות שלהם תהיה מושלמת. ככל שנרוויח עוד כמה ימים זה יהיה יותר טוב. יש פה מורכבות גם מול הציבור, אנשים רוצים לצאת כבר מהסיטואציה הזאת".

כולם בחוץ, נו באמת.
"חלק מהדברים שאנחנו יודעים הם שלמרות שההנחיות קובעות הדברים קורים ויש הרבה תחומים שסגורים הרבה מאוד זמן".

מצד אחד אתה אומר אי אפשר לפתוח.
"אני אומר שאפשר לפתוח מאוד בזהירות, זה לא יציאה מהסגר שהכל נפתח, אפשר לפתוח עבודה ללא קבלת קהל, אולי אחד-על-אחד כדוגמת ספר וקוסמטיקאית, לא הרבה יותר מזה בשלב הזה".

הנסיעה של נתניהו לאמירויות, הוא אמר שייסע רק לשלוש שעות. מבחינת דוגמה אישית היית ממליץ על זה?
"יש פה שיקול מורכב שאני לא בקיא בו ולא יודע פרטים על חשיבות הביקור. וודאי שיש דברים חשובים שצריך לקיים אותם, אני חושב שהוא מודע היטב למצב ולחשיבות הדוגמה האישית, אני לא יודע לעשות את השיקול במקומו".

חסרה הבנה בציבור באשר למרחק ולהיגיינה.
"יכול להיות שאתה צודק וחלק מהדברים אנחנו מקבלים כמובנים מאליהם כי אנחנו מכירים מתחילת המגפה וצריך לחדש ולחזק את ההסברה בדברים הבסיסיים של לשמור על עצמנו. המוטציה הזאת מאתגרת את כל אמצעי ההגנה שלנו ואנחנו צריכים להדגיש את העניין של הקפדה על מסכה, על הריחוק, על הבידוד. אנחנו מכירים את הפרות הבידוד בתוך הבית, בוודאי כשאתה מאומת לא לחשוף את שאר בני הבית. ככל שהמגפה נמשכת זו התנהגות שהופכת יותר ויותר קשה לנו וצריך לדבר על זה יותר. אנחנו נעשה את המאמץ הזה. זה כנראה לא מחלחל מספיק לאנשים".

הקורונה פה כדי להישאר, גם אם נראה את העסק יורד ונשטיח את העקומה, אתה לא רואה את הקיץ הקרוב עם טיסות המוניות.
"כנראה שלא. אני רוצה להדגיש את חשיבות ההתחסנות, לרוץ להתחסן. אני קורא בעיקר לאוכלוסייה בסיכון אבל גם לכל השאר להתחסן".

מה עם אלה שחלו?
"מי שחלה כרגע מבחינת המדיניות לא צריך להתחסן. אנחנו מעוניינים לתת את החיסונים כרגע לאנשים שלא חלו כי מי שחלה מוגן, יש חיסוניות טבעית לכמה חודשים".