דו"ח אמ"ן שהתפרסם הערב (שבת) מזהיר כי הסרת המגבלות ותפוצתו הנרחבת של הווריאנט הבריטי צפויות להוביל בשבועות הקרובים לעלייה חדה בתחלואה, שכבר עתה גבוהה מאוד. בשל כך, נדרשות יותר מאי פעם אחריות אישית והקפדה מצד הציבור.

עוד צויין כי החיסון הינו הכלי היעיל ביותר להפחתת תחלואה קשה, אך ישנה אוכלוסייה רבה (גם בגילאי הסיכון), שאינה מחוסנת או אינה מחוסנת באופן מלא. אלו עלולים לחלות קשה ולמצער אף למות. בנוסף, התחלואה הנרחבת, עלולה לייצר עומס רב על מערכת האשפוז, המתוחה עד דק כבר עתה.

לאור זאת, ממליצים בראש ובראשונה למירב הציבור ללכת להתחסן. יתר על כן, מומלץ (גם עבור מחלימים ומתחסנים), להקפיד על הנחיות הריחוק החברתי, להימנע מהתקהלויות, לעטות מסכות תקניות, לשמור על בידוד גם בבית וללכת להיבדק בעת הצורך.

דו"ח אמ"ן בעקבות הסרת מגבלות הסגר by maariv on Scribd

הדו"ח מדגיש כי מניין המתים בחודש ינואר לבדו עמד על 1430 בני אדם, וזאת חרף מגבלות משמעותיות ונרחבות שהושתו על הציבור, בפרט בתחומי החינוך והמסחר. עם זאת, מגבלות אלו , לצד מבצע ההתחסנות הנרחב, ללא ספק הצילו חיים רבים, סייעו בבלימת התחלואה והתמותה ומנעו את נסיקתן למימדים שהיו עלולים לאתגר מאוד את מערכת הבריאות. אך בניגוד לסגרים קודמים, מגבלות אלו לא הובילו להורדה מספקת של התחלואה.

אחד הגורמים המרכזי ים לכך הוא הווריאנט הבריטי, אשר חדר לישראל מחו"ל, כנראה כבר בסוף חודש נובמבר האחרון ובמהרה הפך
לזן הדומיננטי, שאחראי כנראה ל%80-70 מהתחלואה הארצית כיום. זן זה מדבק יותר ב-50% ביחס לזנים מוקדמים יותר, ותפוצתו הנרחבת בישראל משפיעה מאוד ותוסיף להשפיע על דינמיקת המגפה בארץ. בשל כושר ההדבקה הגבוה, גברה מאוד ההדבקה בכלל האוכלוסייה ובכך גם בקרב הצעירים, ובפרט בקרב ילדים, ביחס למוכר בעבר.