על רקע מבצע החיסונים, החלו במשרד הבריאות בשבועות האחרונים להיערך לתוכנית הדרכון (התו) הירוק, תעודה רשמית למתחסנים, מחלימים מקורונה או בעלי תוצאה שלילית לקורונה ב־72 השעות האחרונות. לפי המתווה של משרד הבריאות, מי שיחזיק בדרכון יוכל לחזור לשגרת חיים כמעט נורמלית, לאחר פתיחת ענפי המשק השונים, כולל טיסות לחו"ל ללא צורך בבידוד, כניסה לאירועי תרבות ועוד. לעומת זאת, מי שלא יחזיק בדרכון הירוק - יימנעו ממנו הטבות ושירותים מסוימים.

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

אומנם התוכנית עדיין לא מיושמת, אך בפועל יש כבר גופים שהחלו באופן עצמאי ליישם את מדיניות הדרכון הירוק בקרב העובדים והציבור. בין הראשונים היה מנכ”ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ’ זאב רוטשטיין, שכבר בתחילת ינואר הודיע כי עובדי צוות שלא יתחסנו – לא יורשו להגיע לעבודה, ואף לא לשלוח את ילדיהם למסגרות המיועדות לילדי העובדים.

"לאור התחלואה הגוברת והיקף חולי הקורונה בבית החולים, החשד להתפשטות המוטציה הבריטית ומכאן גם הגידול בהיקף החולים בקרב הצוותים ומתוך דאגה לשלומם של המטופלים והעובדים, הוחלט על ידי הנהלת המרכז הרפואי כי רק עובדים שחוסנו, מחלימים מקורונה או משתתפים בניסוי של החיסון הישראלי, שהינם חיוניים, יוכלו להגיע לעבודה", מסרו מהנהלת המרכז הרפואי. "לדאבוננו, העובדים שאינם מחוסנים לא יוכלו לשלוח את ילדיהם למסגרות הפועלות עבור ילדי העובדים החיוניים של הדסה".

מבית החולים הדסה נמסר עוד כי נכון לכתיבת שורות אלו, בחודש שעבר מאז צאת ההנחיה התחסנו למעלה מ־80% עובדי המרכז, ולגבי ה־20% הנותרים ההנחיות נותרו בעינן.

זאב רוטשטיין (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
זאב רוטשטיין (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)


בימים האחרונים הוציאה הנהלת רשת מרכזי הקניות ביג מכתב מטעם המנכ"ל חי גאליס לעובדים, לספקים ולאורחי הרשת, שכותרתו: "רגולציית תו ירוק במשרדי ביג". לפי המכתב, החל מ־15 במרץ, אדם שלא יציג אישור שלפיו קיבל שני חיסונים - לא יוכל להיכנס למשרדי החברה בהרצליה. הדבר תקף לכלל העובדים, האורחים, הספקים וכו’. מכתב זה הצטרף להודעתו של יו”ר ביג, איתן בר זאב, בחודש שעבר שלפיה כל עובד שיסרב להתחסן – לא ייכנס למשרדי החברה.

"עמדתי הייתה ונשארה שבמקום שבו נפגש האינטרס הפרטי של שמירת זכויות הפרט מול האינטרס של שמירת בריאות הכלל - השני גובר”, אומר בר זאב כעת. "לכן אם עובד בחר מרצונו החופשי, למרות שהייתה לו האפשרות להתחסן, שלא לעשות זאת, לא אאפשר לו להיכנס למשרדים שבהם נמצאים יתר עובדי החברה. בנוסף, בהיבט של התמונה הרחבה, מרגע שהתאפשר לכל האוכלוסייה הבוגרת להתחסן ולקבל דרכון ירוק, הייתי מונע מכל אלו שבחרו שלא להתחסן כניסה לתחבורה ציבורית, מוסדות ציבור ותרבות, מרכזי קניות, חנויות, מסעדות, נמלי תעופה, מלונות ועוד. כמו במקרה הפרטי של משרדי החברה, גם במקרה הלאומי טובת בריאות הכלל גוברת על זכויות הפרט, ככל שקיימת התנגשות ביניהן. ובכל המקומות שציינתי לעיל אכן קיימת התנגשות כזו".

גם חברת מרום אפ.ג'י.פי לייצור דגלים, המחזיקה מפעלים בהרצליה, בכפר סבא ובראש העין, החליטה להפעיל את מדיניות הדרכון הירוק. "אני תקוע בין הפטיש לסדן", אומר מנכ"ל החברה אבי מרום מילברגר. "מצד אחד, אני לא יכול להכריח אף אחד ללכת ולהתחסן, אבל מצד שני יש לי הרבה עובדים שאומרים לי שאם יש מישהו שמגיע לעבודה והוא לא מחוסן – הם לא מעוניינים להגיע לעבוד במפעל. אותו דבר קורה גם במפעלים דומים לשלנו. זה קריטי, בייחוד כשזה קורה לקראת יום העצמאות, שזו התקופה הכי עמוסה אצלנו בשנה".

מתחמי ביג נפתחו בניגוד להנחיות (צילום: ביג)
מתחמי ביג נפתחו בניגוד להנחיות (צילום: ביג)


איך אתה פותר את הסוגיה?
"מצאנו פתרונות יצירתיים: כל העובדים שעובדים במפעל כרגע הם מחוסנים. יש כאלה שלא מעוניינים להתחסן, ואז או שאנחנו מעבירים את מכונת התפירה אליהם הביתה והם עובדים לבד, או שיש עובדת אחת שבאה בשעות הלילה, כשהמפעל סגור הרמטית ללא עובדים, מבצעת את העבודה לבד והולכת לפני שכולם מגיעים".

ולגבי לקוחות?
"הלקוחות מורשים להיכנס למפעל רק אם הם מחוסנים. מי שלא מחוסן – יקבל את התוצרת בחוץ או שאפגוש אותו מחוץ למפעל כך שלא יהיה בקרבת העובדים המחוסנים. אנחנו מקפידים גם בקרב המחוסנים על עטיית מסיכות, ריחוק, אלכוג'ל וכל מה שנדרש כדי לייצר סביבת עבודה בטוחה".

אתמול הודיע פורום ראשי המסחר בישראל כי יפעיל החל מחמישי הקרוב את המסחר, לרבות שווקים, מסעדות וקניונים, על פי התו הירוק. כלומר כניסה של עובדים ולקוחות תתאפשר במקרים הבאים: מתחת לגיל 60 - אחרי חיסון ראשון; מעל גיל 60 - אחרי חיסון שני או תעודת מחלים או בדיקת קורונה שלילית (בתוקף של 72 שעות) ולילדים מתחת לגיל 16. כמו כן, מספר בתי אבות ובתי דיור מוגן ברחבי הארץ שעמם שוחחתי סיפרו כי הם מתנים את הכניסה של אורחים חיצוניים לשטחיהם בחיסון או בבדיקת קורונה עדכנית.

מתוך כאב

מדיניות הדרכון הירוק הגיעה גם לעיריות עצמן, כשהראשונות ליישם אותה הן עיריית ראש העין, עיריית לוד ועיריית יבנה. בעיריית ראש העין יצאה הודעה המחייבת את עובדיה להתחסן או לעבור בדיקת קורונה אחת לשבועיים, אחרת לא יוכלו להגיע למשרד. “נגיף הקורונה הוא אירוע קטלני, ואנחנו לא יודעים מה יהיה מחר עם הדבר הזה, אפילו לממשלה קשה להחליט מה יהיה מחר”, אומר מנכ”ל עיריית ראש העין אילן הררי.

“אנחנו עיר עם 68 אלף תושבים. התחלואה במדינה ובעיר עולה. ראש העין מוקפת בערים אדומות, והעובדים שלא גרים בראש העין ומגיעים לעיר מערים אדומות - מפיצים את הנגיף. יש לי גם תחלואה בתוך העירייה, ובסוף אני חייב לתת שירות לתושבים שלי. בהערכות המצב האחרונות שעשינו החלטנו שמומלץ לעובדים להתחסן. באו חלק מהעובדים שאמרו, ואולי בצדק מבחינתם, שהם לא מחויבים להתחסן. אז אמרנו להם שילכו לבצע בדיקת קורונה אחת לשבועיים כדי לוודא שהם שליליים לנגיף. אם חלילה הם לא מעוניינים גם בזה, אז שיעבדו מהבית. אני דואג לא לפטר אף עובד ולא להוציא אף עובד לחל”ת, אבל אני חייב לשמור על העירייה ועל האנשים שלי, ואני לא מוכן שיהיו הידבקויות אצלי בעירייה”.

מתחם בדיקות קורונה בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מתחם בדיקות קורונה בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)


ומה אם לעובד אין הכלים לעבוד מהבית?
“אז אנחנו חושבים יחד איתו איך להגיע לפתרון. הכל בהיגיון ובהבנה”.

גם ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, הצהיר לאחרונה כי "עיריית לוד תגבש רשימה של סנקציות. מי שלא יתחסן - לא יוכל לקבל שירותים מהעירייה. ילדיו לא יוכלו להגיע למערכת החינוך, סייעות לא יוכלו לעבוד, לא מחוסנים לא יוכלו להגיע לשוק העירוני שייפתח ועוד דברים שנפרסם אותם. מי שלא התחסן או לא החלים מקורונה - לא יוכל לקבל שירותים".

"ראש העיר ביקש להדגיש את חשיבות החיסונים בתקופה זו שבה הנגיף ממשיך להכות בנו ללא רחם עם שיעור נדבקים גבוה בעיר לוד, ממוצע של 100 מאומתים ושני נפטרים ביום, אך עם 25% התחסנות בלבד, כשבמודיעין השכנה, למשל, חצו את 60% המתחסנים", מסבירים בדוברות העירייה.

"למרבה הצער, הוכח שככל שהמצב הסוציו־אקונומי נמוך יותר, כך גם פחות נשמעים להנחיות הבריאות, ובמקרה הזה לקריאות להתחסן. כשם שמעשנים מורחקים ממקומות ציבוריים, כי עשן הסיגריות מסוכן לבריאות האחרים, כשם שלפני כשנתיים אסר משרד הבריאות כניסת ילדים לא מחוסנים לחצבת לגן, או כשם שניתן לפעול כנגד כל פעולה המסכנת חיי אדם, כך גם הקורונה מציבה סכנה הרבה יותר גדולה ומיידית", הוסיפו.

"לפרט אין זכות לפגוע בכלל או לסכן את בריאותו. מי שאינו מתחסן מסכן לא רק את עצמו, אלא גם את כל הסובבים אותו, כי הנגיף הזה מאוד מידבק. במצב זה יש לעודד כל ישראלי להתחסן מפני הקורונה או לנקוט הגבלות כלפי מי שלא יתחסן, ככל שהחוק מתיר. הממשלה מגבשת את תנאי הדרכון הירוק על דרך החיוב, כך שמי שיתחסן יוכל למשל להיכנס להצגות תיאטרון. משמע, מי שלא יתחסן לא יוכל להיכנס. זה אותו דבר. אין כוונה להעניש או למנוע שירותים כגון מים ופינוי אשפה, אלא להרחיב את ההגבלות או את תנאי הדרכון הירוק, כך שמי שלא התחסן, וזכותו שלא להתחסן, לא יוכל להגיע לקבלת שירות פרונטלי, למשל במחלקת הארנונה, כדי שלא לסכן את העובדים או את התושבים האחרים. אותו תושב יוכל כמובן לקבל את כל השירותים בטלפון, במייל או באתר העירייה. כל מהלך, הסברתי או הרתעתי, אשר יכול להביא למיגור נגיף הקורונה בארץ בכלל ובלוד בפרט הוא מבורך. הדברים נאמרו מתוך כאב נוכח הנתונים הקשים, כדי להגביר את המודעות, לעודד התחסנות ולסייע לתושבי העיר לחזור לשגרה".

ומה לגבי עובדי עירייה שלא מעוניינים להתחסן?
"עובדים שלא יתחסנו או יסרבו לבצע בדיקת קורונה כל 24 שעות - יוכלו לעבוד מהבית”.

חיסונים לבני ה-16 ומעלה במתחם כיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)
חיסונים לבני ה-16 ומעלה במתחם כיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)


אתמול הודיע ראש עיריית יבנה צבי גוב ארי כי ידרוש בדיקות יומיות מכל עובדי העירייה שטרם התחסנו, וכן כי לא יאשר לעובדי הוראה שלא התחסנו לשוב לעבודתם. גוב ארי כתב במכתב שפרסם לצוותים החינוכיים בעיר כי "על הגננות והסייעות להבין כי סירובן להתחסן גורם לכך שילדי הגנים לא יזכו לחזור ללימודים".

לצד ההודעה של עירית לוד ויבנה בעניין עובדי הוראה, נראה כי יש כבר מי שנוקטים במדיניות הזו. ג', מורה למוזיקה בבית ספר יסודי במרכז הארץ, מספר כי "לפני יומיים צלצלו אליי מההנהלה ודרשו שאתחסן. אמרתי להם שאני לא מעוניין להתחסן כי זה לא נראה לי הגיוני לחייב אותי לפגוע בגוף שלי, אז נתנו לי אולטימטום של שבוע: או שאתחסן או שאני מפוטר".

מה אמרת?
“אני עוד בהלם ולא יודע מה לעשות בנידון, אבל שוחחתי עם חברים וקולגות ועוד מורים ומורות מהתחום, וגם להם אמרו משהו דומה. אני חושב לתבוע, אבל מצד שני אני חייב את העבודה. בכל אופן אני לא מתכוון להתחסן. לא בגלל האיומים לפחות".

אין צו

"במצב העניינים כיום, אין לאף מעסיק שום זכות לחייב את עובדיו להתחסן", מבהירה עו"ד נעמי לנדאו, מומחית לדיני עבודה, יו”ר בדימוס של האגודה הישראלית לחקר יחסי עבודה. “על פי סעיף 20 לפקודת בריאות העם, שר הבריאות ורק הוא רשאי לחייב את אזרחי המדינה להתחסן, לאחר שהכריז על מחלה מידבקת המסכנת את בריאות העם - מצב שלא הוכרז עד היום. יותר מכך, הוראת חובת ההתחסנות אינה עולה בקנה אחד עם הוראת סעיף 3 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, הקובעת ש’אין פוגעים בחייו, בגופו או בכבודו של אדם באשר הוא אדם’. גם אם יחליט שר הבריאות לפרסם הודעה ברשומות על חובת ההתחסנות, עדיין יהיה צורך לבחון הוראה זו בהתאם לסעיף 8 להוראת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, האוסרת על המדינה לפגוע בכבודו ובחירותו של אדם על גופו, אלא אם הדבר נועד לתכלית ראויה והפגיעה היא במידה שאינה עולה על הנדרש".

האם מעסיק יכול לבקש מהעובד לראות אם הוא התחסן או לא, כלומר דרכון ירוק?
"אף מעסיק או גוף כלשהו (ציבורי או פרטי) אינו רשאי לדעת אם עובד התחסן או לא. אלא אם כן, כאמור, ייצא צו בהוראת שר הבריאות המחייב חיסונים, שלא הוצא עד היום".