יו"ר האופוזיציה חבר הכנסת יאיר לפיד שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על ההתפתחויות האחרונות במערכת הפוליטית והשיב לשאלה "למה נתניהו רואה בך יריב יותר פשוט מבחינתו מאשר סער או בנט". הוא הסביר: "אני המפלגה השנייה בגודלה ותמיד המאבק הוא בין השלטון למפלגה השנייה בגודלה. נתניהו בקמפיינים הוא תמיד עובד פשוט, אני מקשיב לזה, אני יכול לפרט שקר שקר אבל בשביל מה? בזה אתה מתעסק?".

לפיד הוסיף ב-103FM: "בישיבת הצעקות המפורסמת לנתניהו נפלט, הוא אמר הרוגים, יש בזה משהו. ההבדל בין הרוגים למתים הוא שהרוגים הם מתים שלא לצורך, ואתה מתעסק בלעשות סרטונים?".

קמפיין הליכוד נגד יאיר לפיד

אתה רומז להתייחסות צינית של נתניהו למתים?
"אני לא יודע אם זה ציני, זה ממשלה שהורגת, אנשים מתים בגלל הרשלנות שלהם, החולשה שלהם, הכניעה שלהם לסחטנות, אלפי אנשים מתים שלא לצורך. קפריסין אותו מזג אוויר, רק ממשלה שעוסקת בניסיון אמיתי למנוע את מותם של אנשים ולא מצלצלים לנכד של הרב קנייבסקי כדי לקבל הוראות, מגדילים את המחלקות הרפואיות כמו בכל מקום, הממשלה הזאת הורגת ישראלים".

רה"מ מנהל את זה פוליטית?
"וודאי, בהחלט. אנחנו רואים את התוצאות איך זה מתנהל כל יום מתים פה, ראיתי שכתב מישהו 'אוטובוס שלם מלא אנשים שמתים', כל יום. הם מתעסקים בלהוציא עליי סרטונים, נו באמת. גם אפשר היה לפתוח את מערכת החינוך, להפחית דרמטית את המתים, רק על נתב"ג היה צריך לשלוח את הממשלה הזאת ורה"מ הביתה".

אציע לך תשובה, אולי קל לו להיאבק בך כקרב של ימין-שמאל. מאשר לעשות את זה מול סער?
"אני לא יודע לענות על זה, אני יודע שנתניהו בקמפיינים תמיד הולך על היריב המרכזי שלו. זה שהוא בכלל עסוק בזה, נכון שבחירות אבל החלופה פה זה לא אני או נתניהו אלא אם תהיה ממשלה נורמלית שתעסוק במשבר כי אנחנו עוד לא גירדנו את המשבר הכלכלי. אני כבר פעם אחת חילצתי את מדינת ישראל ממשבר כלכלי שנתניהו הכניס אותנו אליו".

שר האוצר הגרוע ביותר לדברי נתניהו.
"זה הדרך שלהם כשהם לא יודעים מה לעשות, הם קוראים לאנשים בשמות". 

למה זו לא ביקורת לגיטימית?
"אין מאחורי זה עובדות, אני חילצתי את מדינת ישראל ממשבר כלכלי שעד התקופה האחרונה לא היה כמוהו. אם יש אדם שיש לו רקורד שיכול לחלץ את המשק מהמשבר הנוכחי זה אני".

את הקרדיט רה"מ לקח על עצמו כי הוא היה בעניין.
"כמו שעכשיו עם 5171 מתים הוא מסתובב ברחבי מדינת ישראל ואומר הצלחה כבירה. אין הצלחה כבירה עם 5171 הרוגים".

הפערים בינך לנתניהו בהתאמה לראשות הממשלה גדולים על פי הסקרים
"הוא ראש הממשלה כבר 15 שנה, באופן טבעי אנשים תמיד יגידו ראשון את מי שהוא כרגע ראש הממשלה".

אבל הפער בין סער לנתניהו קטן יותר.
"אני מניח שזה קשור להיותם אנשי ימין. בסוף, בחירות במדינת ישראל השיטה השלטונית שלנו זה במפלגות מי שיש לו יותר מנדטים או יכול להרכיב קואליציה. אנחנו נראה מה יהיה בבחירות ואז נחליט. אותי מעניין שתהיה ממשלה שתעבוד בשביל, כרגע הממשלה לא עובדת לא בשביל אנשים שיש להם ילדים בגן ובטח לא בשביל אנשים שמחזיקים את המדינה בחיים, אנשים שעובדים, שמשלמים מיסים, שהולכים לצבא, ששולחים את ילדיהם לצבא, הממשלה הפסיקה לעבוד בשבילם אז צריך ממשלה שתעבוד בשבילם ועל הדרך תשמור על ביהמ"ש העליון ושלא נהרוס סיכוי לשלום אי פעם".

עמדות די מתונות ביחס לחרדים וודאי ביחס לעבר.
"אני לא יודע אם זה נכון. החרדים, זו הקבוצה עם התחלואה הכי גבוהה בישראל ועם התמותה הכי גבוהה בישראל ואני אמרתי לעצמי הכי קל בעולם לרדת עליהם ולקבל מנדטים אבל אנשים מתים וכשאנשים מתים אתה לא רוצה לרדת עליהם, ההנהגה והממשלה עושות להם עוול".

הממשלה עושה להם עוול?
"בטח, בטח בזה שהיא לא אוכפת עליהם את החוק".

לא מאפשרים לה.
"מה זה לא מאפשרים לה? אז שלא תהיה ממשלה. כל מי ששומע אותנו יודע עליי ועל החרדים דבר אחד, אותי לא יסחטו אף אדם בעולם לא יגיד לי אתה תתנהג אחרת ממה שטוב לאינטרס הלאומי כי אתה מפחד על הקואליציה אז אני יכול להרשות לעצמי להגיד לציבור אנחנו צריכים לטפל בזה. ללוויות צריך לשלוח מכת"זיות ולפזר אותם כי במדינת ישראל צריך לאכוף את החוק".

אתה מכניס?
"אני אומר למשטרה אתם תפזרו כמו שפיזרתם הפגנות בבלפור".

השוטרים אומרים זה ייגמר בדם.
"אין דבר כזה, במדינת חוק אין עולם שבו המשטרה אומרת אני פה לא הולכת לאכוף את החוק זה סופה של ישראל כמדינת חוק".

הלווית הרב חיים מאיר וואזנר בבני ברק (צילום: איתן אלחדז, TPS)
הלווית הרב חיים מאיר וואזנר בבני ברק (צילום: איתן אלחדז, TPS)

המחיר הוא בדם.
"המחיר יותר גבוה אם לא עושים את זה, למה התחלואה במגזר החרדי והתמותה הכי גבוהה?".

לו הדילמה הייתה מונחת לפתחך?
"לא היינו מגיעים לזה".

איך? זה מה שאומרים הקצינים.
"הסיבה זה מפני שהחרדים מסתכלים על הממשלה ואומרים היא לא תאכוף עלינו את החוק הם מפחדים מאיתנו, נתניהו מפחד מאיתנו, הם יודעים שלא יאכפו. אם היו שוללים את התקציבים מכל תלמוד תורה פתוח ואם היו מפזרים את ההפגנה הראשונה בתקיפות לא היינו מגיעים לזה ואם לט היינו רואים את רה"מ מצלצל לבקש רשות לעשות סגר מהרב קנייבסקי לא היינו מגיעים לזה הבעיה היא שהוא נכנע להם בכל דבר".

הרב גפני אמר לשרקי 'אנחנו כנראה הולכים עם נתניהו, בכל מקרה אחרי תוצאות החבירות נראה מה אפשרויות אם לא יהיה שינוי דרמטי נמליץ עליו כנראה, אני אומר את זה בהסתייגות'. רואה אפשרות לישיבה משותפת?
"אני לא רוצה לפסול אף אחד הסיכויים מאוד קטנים ולא בא לי על כל הספקולציות האלה".

יש דיבור עם המפלגות החרדיות?
"אני מדבר איתם כל הזמן, הם יושבים איתי בכנסת. אין לי בעיה לעבוד איתם, גם להם אין בעיה לעבוד איתי. 

ועם הבלוק של איווט?
"ברור שכן".

מה זה אומר?
"אנשים מדברים ביניהם ואומרים 'אם יהיה'. כל האנשים, אני, גדעון, בנט, איווט אנשים שמדברים ביניהם כי אנחנו באותו מקצוע כולנו אנשים מנוסים וכשנראה את תוצאות הבחירות ננהל את השיחה החשובה. אנחנו יודעים לעבוד ביחד".

בנט ילך איתכם עם נתניהו?
"אני לא יודע להגיד, החשש הוא שהוא ילך עם נתניהו, זה הופך אותו ללשון מאזניים. מאוד ברורה התעקשות שלו לא להתחייב שלא ילך עם נתניהו אז יש כל מיני מפלגות שאתה אומר אני לא סומך עליהם. אם יש משהו שהשנה האחרונה לימדה אותי- אני סומך רק על יש עתיד".

על סער או ליברמן?
"סומך על חבריי ביש עתיד ועל עצמי כי אנחנו הוכחנו. ליברמן גם הוכיח לזכותו ייאמר, סער לא ראינו".

אביגדור ליברמן בדיון בוועדה (צילום: יניב נדב)
אביגדור ליברמן בדיון בוועדה (צילום: יניב נדב)

בשום סיטואציה לא תצטרף לממשלת נתניהו
"ברור שלא.".

גם במחיר של בחירות חמישיות.
"אני לא אכנס מתחת לנתניהו כי אסור שהוא יהיה ראש ממשלת ישראל ואם אתה רוצה לדעת למה תסתכל על מצבה של המדינה בחודש האחרון, ביממה האחרונה, על 5171 מתים שאלפים מהם שלא לצורך בגלל הדרך בה הוא מנהל את המאבק".

אם אתה לא נכנס יהיו בחירות חמישיות.
"אם כחול לבן לא היו נכנסים לממשלה לא היו בחירות רביעיות היינו מקימים ממשלה טובה, היה חוק נגד זה שרה"מ עם כתבי אישום יכהן כראש ממשלה. כל האגדה שאם לא היו נכנסים לא הייתה ממשלה זה פשוט לא נכון. כשאנחנו מבטחים משהו אנחנו מקיימים אותו נקודה, זהו".

בשנה הבאה בחירות לראשות יש עתיד.
"תהיה ועידה, אני לא יודע למה זה הפך לכותרת. תהיה ועידה ראשונה אני אעמוד לבחירה כיו"ר, אני חושב שסיכויי סבירים".

יהיו פריימריז? אנשים יוכלו להתמודד?
"אני עוד לא יודע היינו בתהליך מאוד אינטנסיבי להחליט על מבנה הועידה".

זה אשרור של יו"ר המפלגה?
"אני מניח שאנשים יבואו להתמודד מולי".

זה שרצה להתמודד מולך קודם, שלח שחוגג היום יום הולדת.
"מזל טוב".