משרד הבריאות עדכן הבוקר (רביעי) את נתוני הקורונה העדכניים בישראל. לפי הנתונים החדשים, אתמול אובחנו 6,062 חולים חדשים, ב-7.8% בדיקות קורונה שהתגלו כחיוביות, מתוך 80,928 בדיקות שנעשו אתמול.

בתוך כך, מנתונים שהוצגו בדו"ח שמשרד הבריאות פרסם, עלה כי מקדם ההדבקה (R) ירד וכעת עומד על 0.93. בחברה החרדית, מקדם ההדבקה הוא 0.85, בחברה הערבית המקדם נמצא על 1.04 ובחברה הכללית המקדם עומד על 1.01.

מקדם ההדבקה הכללי (צילום: משרד הבריאות)
מקדם ההדבקה הכללי (צילום: משרד הבריאות)

מקדם הדבקה לפי מגזר (צילום: משרד הבריאות)
מקדם הדבקה לפי מגזר (צילום: משרד הבריאות)

כעת ישנם 70,444 חולים פעילים במדינה, מתוכם 1,606 מאושפזים בבתי החולים. מספר החולים קשה ממשיך לעמוד על יותר מאלף חולים, כאשר לפי הנתונים ישנם 1,020 חולים במצב קשה, ביניהם 317 מורדמים ומונשמים. מספר הנפטרים ממשיך לטפס גם הוא ועומד כעת על 5,233 בני אדם מאז פרוץ המגפה בשנה שעברה.

שר החינוך יואב גלנט על פתיחת מערכת החינוך. צילום: ועידת בשבע 2030- מתחם 'דיזיין סיטי' במישור אדומים

כאמור, אחוז הבדיקות החיוביות אתמול עמד על 7.8%, ירידה משמעותית מהיממה שקדמה לו, אז אחוז הבדיקות החיוביות עמד על 8.9%. הנתון החדש מראה כי לראשונה מאז ה-16 בינואר, אחוז הבדיקות החיוביות ירד מ-8%. 

בנוסף, לפי הנתונים, מספר המתחסנים בישראל ממשיך לעלות מדי יום וכעת עומד על 3,607,920 בני אדם שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת נגד הקורונה. מתוכם, 2,223,906 בני אדם קיבלו גם את מנת החיסון השנייה. שר הבריאות יולי אדלשטיין חזר הבוקר על הקריאה לאנשים ללכת להתחסן: "תפסיקו להתייחס לפייק ניוז, תלכו להתחסן".

בתוך כך, סגן שר הבריאות, חה"כ יואב קיש, התראיין הבוקר בכאן ב' והתייחס לביקורת על מתווה החינוך שעליו סיכם קבינט הקורונה: "אנחנו לא קוראים לילדים 'מפיצי מחלות'. את המחיר שאנחנו משלמים בחינוך ילדינו כולנו מבינים, אבל מצד שני יש לנו אחריות. התקהלות יוצרת הדבקות, בין אם זה בית ספר, חתונה או כל דבר אחר. אף אחד לא סימן את הילדים כבעייתיים. אנחנו עובדים בצורה זהירה, פתחנו ביישובים ירוקים, צהובים וכתומים בהירים. אפשרנו לכל הארץ להיפגש בחוץ כ-10 ילדים במעין מהלך שמנסה לעזור להם" 

לבסוף, קיש שלל את הדיווחים שפורסמו אמש על הוראתו של הרב קנייבסקי לפתוח את מערכת החינוך החרדית: "אני לא מכיר שום אולטימטום של קנייבסקי. המהלך שאנחנו עושים עכשיו בתחום החינוך נועד לתת מענה ראשוני לשפר את חייהם, על אף שמדובר בלקיחת סיכון. ממשלת ישראל שומרת על בריאות הילדים, וכמו שהשר גלנט אמר, אנחנו באמצע האירוע והוא עוד לא נגמר".

ראש הממשלה נתניהו בביקור בזרזיר, קרדיט: יותם רונן

ראש מטה הקורונה על הירידה בתחלואה: "השיפורים קטנים אבל המגמות טובות"

ראש מטה הקורונה 'מגן ישראל' תומר לוטן שוחח עם ינון מגל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM על מצב התחלואה בקורונה בישראל ועל הירידה הקלה שנרשמה במספר החולים הקשים: "הבוקר המצב הוא באמת טוב יותר מהמצב שהיינו בו בשלושה-ארבעה שבועות האחרונים, השיפורים קטנים אבל המגמות טובות". 

מה זה מגן ישראל?
"בחודש יולי הממשלה מינתה פרויקטור לאומי לקורונה, הפרופ' רוני גמזו, אח"כ התחלף לפרופ' נחמן אש. הכניסה של הפרויקטור לוותה בהקמת מטה לאומי שיושב בתוך משלט משרד הבריאות והוא נקרא מגן ישראל. אחראי על גיבוש המדיניות והובלת הצעדים העיקריים במאבק במגיפה".

שרון אלרעי פרייס היא במגן ישראל או במשרד הבריאות?
"שרון היא אשת משרד הבריאות, היא בכירה במערכת הבריאות ומנהלת את שירות בריאות הציבור. זה תפקיד מאוד בכיר במשרד הבריאות שקובע את הסטנדרטים הרפואיים בכול מיני נושאים, בין היתר בנושאים הקשורים לקורונה. מגן ישראל הוא גוף אופרציה וגיבוש מדינות שעובד בצמוד למשרד הבריאות".

מצבנו משתפר?
"הבוקר המצב הוא באמת טוב יותר מהמצב שהיינו בו ב-4-3 שבועות האחרונים. השיפורים קטנים אבל המגמות טובות. מספר המאומתים הממוצע, התקרבנו ל-6,000 אחרי שבועות ארוכים שהיינו על כ-7,000 לראשונה אנחנו באזור ה-1,000 חולים קשים בבתי החולים שזה מספר גבוה, אך וודאי יותר טוב מהמספרים שהיינו בהם במהלך החודש וחצי האחרון. זה אולי אפקט לחיסונים, קשה להגיד במאה אחוז, צריך להמשיך לעקוב".

פרופ' חזי לוי תומך בחובת התחסנות למורים?
"הנושא עלה אתמול בממשלה והוא נושא מאוד מורכב גם מבחינה דמוקרטית ותעסוקתית. אנחנו מאוד רוצים שבתי הספר והמורים, וודאי כל מי שעובד בעבודה שפוגשת ציבור רב, יהיה מחוסן ומחפשים את הדרכים לעודד את זה בצורה הכי טובה. חיסוני חובה הוא נושא מורכב מחינה חוקתית ומשפטית וקיים במעט מאוד מקומות בעולם, במרבית הדמוקרטיות זה לא קיים. הנושא הועבר לבחינה של היועמ"ש, הבענו את עמדתנו הבריאותית שזה דבר שיכול להועיל מבחינת המאבק במגפה וברגע שנבין מה האפשרויות נוכל לגבש עמדה סופית".

מה מספר המתחסנים?
"תלוי איזה שכבת גיל, בשכבות הגבוהות מעל 60 אנחנו בשיעורי התחסנות מאוד גבוהים, בגילאי ה־50 + עברנו את 80 אחוז המתחסנים ובגילאי ה־60+ את ה־85 אחוז. זה מצוין. בשכבות הנמוכות יותר רואים שיעורי התחסנות נמוכים יותר של 40 אחוז אבל אלה קבוצות שהתחילו להתחסן מאוחר יותר, אז המספרים צפויים עוד לעלות. זה נכון שאנחנו רואים האטה מסוימת בקצב, ביחס למה שראינו לפני חודש. הקבוצות המבוגרות יותר התחסנו במהירות גבוהה יותר ולצעירות יותר לוקח יותר זמן".

נושא התחסנות זה נושא פסיכולוגי. האם עובדים במובן הזה?
"מזה שבועות ארוכים נעזרים בהרבה מאוד עבודת למידת אוכלוסייה גם באמצעות סקרי עומק, נעזרים בפסיכולוגיה חברתית".

יש ממצאים? למה אנשים לא רוצים להתחסן?
"יש נתח לא קטן של אנשים שמפקפקי חיסונים, לא מתנגדים אבל קצת חוששים כי הם מוזנים ממידע שגורם להם לחשוש, פוגשים כל מיני פיסות מידע שגורמות להם לחשוב פעמיים על החיסון דברים שקשורים למשל לתופעות לוואי. יש קבוצות עם התנגדות יותר עמוקה, למשל אנשים שלא מאמינים למדינה, לא מאמינים בריבון".

מה היקף הקבוצה?
"מוקדי התנגדות ההקשה שמפיצים פייק ניוז ומקימים קבוצות חברתיות, קמים ונופלים כפטריות אחרי הגשם. הקמנו מטה מאוד יעיל במאבק בדפים האלה, עם משרד הבריאות, המשטרה, משרד המשפטים ומצליחים להוריד חלק מהפרסומים אבל זה קצת כמו לרדוף אחרי רוחות רפאים. סוגר אחד – קופץ אחר. אני חושב שהקושי הוא באמת העדין שאנחנו נמצאים בו, עידן של הרבה הזנה מהרשתות החברתיות וזה קשה מאוד להתמודד עם זה".

מאלה שהתחסנו, הגרף יורד בחולים הקשים והנפטרים. פחות מ-50 הגרף עולה.
"יש שתי מגמות שקורות באותו זמן. מצד אחד ככל שיש יותר מחוסנים אנחנו רואים פחות מהם בצורה משמעותית בתחלואה הקשה. במקביל, הנוכחות של הווריאנט הבריטי שהתחיל לפני חודשיים והפך למאוד מפושט ודומיננטי בכל החברה ישראלית, ההשפעה על הגילאים הצעירים משמעותית, זה מדבק יותר ולצד הירידה המבורכת והמשמעותית בכמות החולים הקשים והמבוגרים כתוצאה מהחיסון אנחנו רואים שיעורים גדולים יותר של אנשים צעירים שמגיעים למצב של תחלואה קשה, חיבור למכונות לב-ריאה, ראינו קפיצה אדירה בזה. אחרי כל מה שאמרנו, בסוף יש לנו ביד כלי בלתי רגיל, מאוד אפקטיבי ומאוד יעיל וזמין. לרוץ להתחסן, זה הדבר הכי בטוח והכי חזק כנגד המגפה הזאת".