מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' גבי ברבש, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM אודות הירידה המעודדת בנתוני התחלואה בקורונה שנרשמה בימים האחרונים, וכן לקראת פתיחת המשק ביום ראשון והחשש מהתקהלויות בפורים.

ביום ראשון ייפתחו הקניונים, המסחר, חלק ממערכת החינוך. זה מטריד אותך? שמעתי מומחים שאומרים שזה עלול להוביל לפגיעה בחיי אדם.
"אני לא יודע, אני לא מתבטא בביטויים של פגיעה בחיי אדם. באופן כללי, אני חושב שמדינת ישראל או ההנהגה שלה לוקחת הימור כשהיא בונה על החיסונים ויוצאת אפילו בהדרגה בנוכחות תחלואה, אנשים מאומתים, במספרים כאלה של 5,000 ויותר צעירים שמאיישים את המיטות של טיפול נמרץ, אז יש פה הימור. האם ננצח שהחיסון באמת יגן עלינו בצורה כזאת שלא נסבול כתוצאה מהפתיחה מהתחלואה שאולי תעלה, ואולי ווריאנטים חדשים שיתפתחו תוך כדי התחלואה? העתיד יגיד".

הממשלה לקחה הימור, אתה היית לוקח כזה הימור?
"זה מיותר לדבר מה הייתי עושה, כי אני לא במקום שעושים, ואני גם הייתי עושה אחרת ביציאה משני הסגרים הקודמים. השאיפה שלי תמיד הייתה להגיע לעשרות מקרים ושליטה על אש קטנה, כמעט כמו שעושים בניו זילנד ובאוסטרליה. יש לנו את כל היכולות לזה, ואנחנו לא שם ברמה של החלטות".

הייתה טעות?
"לקחו פה הימור, והסתמכו על החיסונים ופתחו בנוכחות תחלואה גבוהה, ברור שיש פה הימור".

האם זו טעות לקחת כזה הימור?
"כל אחד יעשה את החשבון לעצמו, לכל אחד יש שיקולים אחרים. תעסוקה, חינוך, ילדים יושבים בבית, אם הייתי בעמדה שקובעת הייתי אומר מה אני חושב, אבל זה מיותר להגיד אם זו טעות או לא".

איפה אנחנו תקועים במלחמה בקורונה? תן לי תמונת מצב.
"אני חושב שאנחנו לא תקועים, החיסונים באמת עושים עבודה מדהימה. אם אתה שואל איפה אנחנו תקועים - באיזשהו מקום בתפיסה הציבורית שהחיסון הוא חזות הכול, זה לא ככה. זה לא שבא החיסון ואנחנו יוצאים לדרור בדילוגים עליזים. אנחנו לא נוכל לצאת לדרור גם עם החיסונים ועם עוד מיליון או שניים שיתחסנו, בלי שהתחלואה בשטח תרד".

היא לא יורדת.
"אבל אולי היא תרד בעקבות החיסונים, זה ההימור. תסתכל מה קורה בעולם כרגע, ארה"ב, אנגליה, הודו, גרמניה, הרבה מאוד מדינות בעולם עוד לפני החיסונים מתחילות להראות ירידה גם במאומתים וגם בתמותה. אולי ההימור הזה יצליח לנו. אולי במקביל למה שקורה בעולם יקרה גם פה אותו דבר בלי קשר לחיסונים. אבל צריך לזכור דבר חשוב – הווירוס הזה לא הולך מפה, הוא נשאר ותמיד יהיו גם כאן וגם בעולם כיסי הדבקה שיחייבו התנהגות שונה וחיסונים".

כולל חיסון נוסף לשניים שקיבלנו?
"כנראה שכן. אני לא מתרגש מהתוצאות שמגיעות מניסויי מעבדה בהם בודקים פלזמה או דם של חולים או מחלימים מול הווירוס ובודקים איך הנוגדנים מנטרלים את זה. המחקרים האלה שיוצאים אחת ליומיים שלושה ואומרים שיש ירידה ביכולת של החיסון למוטציה הדרום אפריקנית או הבריטית, מערכת החיסון שלנו הרבה יותר חזקה מאשר אפשר לראות במחקרים האלה. אני חושב שאנחנו נצטרך כנראה עוד בוסטר שיעדכן את החיסון עם הדגם הדרום אפריקני. כנראה שלשם נגיע, מתישהו בעוד חצי שנה, וזה יהיה מנת חלקנו כמו השפעת". 

כל שנה נתחסן?
"אחת לכמה זמן, אני לא יודע אם כל שנה כי זה תלוי ברמת התחלואה, איך סוגרים את שדה התעופה, יש הרבה שאלות שחלקן תלויות בניהול שלנו, שבזה אנחנו לא האומה הכי מצטיינת".

פורים מתקרב כפי שאתה יודע, ושרים בליכוד תוקפים את המתווה שמתגבש. נתניהו נכנע לחרדים. איך צריך לנהוג בימי הפורים עם החרדים?
"חרדים, שכחנו מה היה פה בחודש האחרון? אין שליטה לממשלה בחרדים. הם עושים מה שהם חושבים לנכון. אגב, המציאות שם באמת לא נוראה כרגע. אנחנו רואים ירידה בתחלואה בקרב החרדים אפילו יותר מאשר במגזרים אחרים. אז צריך להסביר להם, ומי שמבין ואכפת לו יעשה את מה שצריך, ומי ששם ערכים אחרים קודם יעשה מה שהוא רוצה. הממשלה ממילא לא שולטת בהם, הם עושים מה שהם רוצים. לגבי כולנו אני הייתי נזהר ממסיבות פורים וממקומות בהם אנחנו יחד עם הרבה מאוד אנשים. אני מוטרד בעיקר מזה שהווריאנט הדרום אפריקני נשלט רק 50 אחוז בחיסון, החוזק חצי ואני מוטרד מזה שיש פה ווריאנט דרום אפריקני ואם ניתן לו את הכר של התחלואה במסיבות כאלה והוא מדביק מאוד כמו הזן הבריטי הוא ישתלט פה ויהיה לנו קשה להשתלט עליו אח"כ".

לא ללכת לקריאת מגילה?
"תלוי בתנאים, אם אנשים מחוסנים באים לשם בתו ירוק ואם המרחק נשמר אפשר ללכת, ואם לא – לא".