פרופ' רן בליצר, ראש מכון המחקר של קופת חולים כללית וחבר בצוות בקבינט המומחים המייעץ לפרויקטור הקורונה, התראיין הבוקר (חמישי) בכאן ב'. פרופ' בליצר התייחס תחילה לפרסום המחקר הייחודי שקבע כי החיסון לקורונה מביא להפחתה של 94% בסיכוי לחלות בקורונה ואמר: "העובדה שאנחנו מפרסמים את המחקר הזה בכתב העת היוקרתי הזה שכמעט ולא מפרסם מחקרים מהסוג הזה היא חריגה ואומרת הרבה. זה המחקר הראשון בעולם שמראה נתוני הצלחה כאלה".

בליצר התייחס לתכניות השונות לחזרה לשגרה, כפי שפרסם אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר: "אנחנו עושים כל מאמץ לאפשר לאנשים שהתחסנו להחזיר את החיים לנורמליות, אבל צריך לזכור שהפחתה של הסיכון היא לא העלמה של הסיכון. אתה מבין שאנחנו רואים שינוי בדפוסי הגילים במחלקות ובטיפולים הנמרצים. כשהסיכון יורד, צריכים להידבק יותר אנשים כדי שאותו מספר של חולים קשים יופיע לנו. על אותו מספר חולים קשה אנחנו צריכים לראות עכשיו 4,000 נדבקים ולא 1,000 כבעבר. רובם הגדול של החולים קשה לא התחסנו".

פרופ' בליצר התייחס לאפשרות של התפרצות מחודשת של התחלואה: "מחצית מהאוכלוסייה עוד לא התחסנה, אפילו שרוב האוכלוסייה שכן בסיכון כן התחסנה. 40% מאלה שהתחסנו אינם מוגנים באופן מלא עדיין. אם יהיה עכשיו גל משמעותי של התפשטות התחלואה אנחנו נראה עוד הרבה מקרים של תחלואה קשה. נכנסנו לסגר האחרון כאשר רק 10% מהמקרים היו מהזן הבריטי ויצאנו איתו עם 90% מהמקרים של הזן הבריטי. אין לנו ניסיון עדיין עם חיים תחת הזן הבריטי וצריך להיזהר עם זה. אני חושב שאנחנו רואים כאן את השפעתו הייחודית של הזן הבריטי ואנחנו לא מבינים את זה עד הסוף".

עוד אמר בעניין: "עם זאת, המחלה כבר לא מתפשטת כשה-R נמוך מ-1. הממצאים האחרונים מטרידים ומעידים על כך שאולי אנחנו יכולים לחזור למצב של התפשטות. הזן הבריטי עושה את מה שהוא עושה בכל רחבי העולם. אם ה-R יעלה מעל 1 יצטרכו לשבת ולקבל החלטות מחודשות. מצד אחד ישנם המתווים של התו הירוק, שהסיכון בהם הוא באמת נמוך יותר, וצריך לשאול את השאלה איפה קורות ההדבקות: במקומות הפועלים לפי מתווה התו הירוק או במקומות אחרים?".

כאשר נשאל על הפרסומים על העברת מנות חיסון למדינות זרות אמר פרופ' בליצר: "לא התייעצו איתי, אני לא חושב שזו שאלה התלויה במומחיות קלינית. ברמה המקצועית אני מסכים שאולי היה מקום להעביר קודם חיסונים לשכנינו הפלסטינים, וההיגיון הבסיסי האפידמיולוגי אומר שהם צריכים להיות מחוסנים כדי שאנחנו נהיה מוגנים. יחד עם זאת אני לא מתעסק בכלל בנושא הפוליטי ואני לא מביע את דעתי בנוגע לסדר העדיפויות של מתן החיסונים".