בדרך לפתיחה נוספת של מערכת החינוך? ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (ראשון) על החזרתה המדורגת של מערכת החינוך בימים הקרובים בערים הירוקות והצהובות, גם בכיתות ז'-י', וכן הודיע על הארכת שנת הלימודים עד לסוף חודש יולי. 

"יש לי הצהרה לגבי החינוך כחלק מתוכנית היציאה שלנו מהקורונה שאתם מכירים אותה היטב", אמר נתניהו. "הפתיחה המודרגת של הלימודים תתבצע בימים הקרובים בערים הצהובות והירוקות גם בכיתות ז'-י'. בנוסף יש צורך להשלים את פערי הלימוד שנצברו השנה ולכן אני ושר החינוך הבאנו מתווה עקרוני להארכת הלימודים לחודש יולי".

שר החינוך יואב גלנט אמר: "ההתפרצות של הקורונה שינתה סדרי עולם גם בישראל וגם במערכת החינוך. הסגרים הממושכים יצרו פערים ואותם אנחנו מצווים לסגור. עבורי, תלמידי ישראל הם הדבר החשוב ביותר ואני משוכנע ב-100 אחוזים שאני מייצג כל משפחה בישראל מכל מגזר ומקום".

"זאת הייתה שנה מורכבת מאוד. מזה חודשים אחדים מנכ"ל משרד החינוך ביחד עם צוות אנשי המשרד המסורים וגורמים נוספים עוסקים בהנחייתי בבניית תמונת המצב על מנת לסגור את הפערים. היום אנחנו מכריזים על החלק הראשון מתוך תוכנית בת ארבעה חלקים, שכולם מיועדים על מנת לסגור את הפערים - חודש יולי כולו יהיה במתכונת לימודים מלאים".

מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי אמר למעריב כי "נגייס סטודנטים ותומכי הוראה אם לא יענו מספיק מורים לתכנית. בימים הקרובים נשב עם משרד הבריאות על תכנית, ונבין מה יקרה בשנת הלימודים הבאה".

התלמידים כועסים, ביקורת בכחול לבן

מועצת התלמידים והנוער הארצית הגיבה גם היא להתפתחויות בזעם: "כבר כמעט שנה אנחנו תקועים במקום והפתרון לדעתכם הוא להאריך את השנה הזאת עוד? הנזק כבר נעשה, שעת תיקון מזמן עברה. במקום פתרונות לעתיד בוחרים מקבלי ההחלטות להיאחז בשנה הזאת בציפורניים ובכך הם מאפשרים לתלמידים רבים להחליק מבין אצבעותיהם אל בין הכיסאות. זאת אינה הדרך".

שר הביטחון בני גנץ מסר בתגובה: "חודשים שאנחנו דוחפים את השלמת ימי לימודים ובסוף נעשה מהלך שהוא קמפיין בחירות בלי שום וכלום מאחוריו. נתניהו, אתה משחק משחק ציני בילדי ישראל. נדרוש ונביא תוכנית אמיתית, מתוקצבת ומתואמת ולא עוד פייק תוכנית מאולתרת ומביכה".

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

"כאמור, אנחנו מביאים תוכנית עקרונית בת ארבעה שלבים ובשנה הזאת יש שניים - סמסטר ראשון מאפריל עד יולי וסמסטר שני ביולי. את התוכנית המלאה נפרסם בשבועות הקרובים, אבל הצורך להיות מוכנים לחודש יולי הקרוב יחד עם המורים והשותפים לדרך מחייב אותנו להביא את הדברים כבר עכשיו".

גלנט הוסיף כי "התוכנית תהיה זמינה לילדי החגים, ולתלמידי א-י"א. בחודש יולי עיקר המאמץ ירוכז בסגירת הפערים, במיומנויות העיקריות הנדרשות לילדים, מתמטיקה, אנגלית, שפה ומדעים, לצד דגש מיוחד לצמצום הפערים הרגשיים. תנועות הנוער יהיו שותפות לזה יחד איתנו. אשר למורים - כל מורה שיסכים להירתם יקבל שכר נוסף בגין חודש יולי. הנושא יעלה לפי החלטת רה"מ לישיבת ממשלה ונפעל בהתאם".

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר: "כשראש הממשלה ושר החינוך דיברו איתי על היוזמה הזאת, מיד נעניתי כשר אוצר בהמשך לשני דברים שעשינו מהרגע שנכנסתי לתפקיד - תקצוב מערכת החינוך ב-4.2 מיליארד שקלים ותקצוב של למעלה מ-20 מיליארד שח למערכת הבריאות. תפקידי מעבר לצורך ללוות את פתיחת העסקים ואני שמח שאנחנו נמצאים בשלב מתקדם זה לוודא שאנחנו נערכים לשלב הבא".

כ"ץ הוסיף: "התחיל קשר בין צוות משרד האוצר למשרד החינוך והם ישבו על הדברים כדי לגבש אותם. חלק מבוסס על מה שהיה בשנים קודמות וחלק זה תוספות משמעותיות שצריך להוסיף ולממן ולכן אני פועל כדי לאפשר לרה"מ לבוא מצוייד לתוכנית חינוך ומימון. אני מקווה ומשוכנע שכל חלקי הממשלה יתמכו בה כמו שאנחנו רואים כאן, התלכדות שלא קשורה למפה הפוליטית. זו הנקודה המרכזית שחייבים לקבל החלטות לטובת האוכלוסייה במדינת ישראל בלי קשר לפוליטיקה וזה מה שאנחנו עושים כאן".

שר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: צילום מסך)
שר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: צילום מסך)

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס: "השלטון המקומי שם בראש סדר העדיפויות את חינוך הילדים לאורך כל הדרך. ניסינו לייצר את המתווה הבטוח תחת הנחיו הממשלה ומשרד הבריאות. אני שמח על אימוץ מתווה החזרת הלימודים בערים ירוקות וצהובות ואני רוצה לברך את רה"מ והשרים על ההחלטה להאריך את הלימודים. אנחנו נהיה שם כדי לסייע, כי הדבר החשוב ביותר הוא להביא לכך שהתלמידים יקבלו את ההשלמה הנדרשת וחשוב להביא תוכנית מסוג זה כדי לייצר להם ולהורים רגיעה. חינוך זה לא פריבילגיה".

יו"ר ארגון המורים רן ארז: "בחינוך העל יסודי, בכיתות ז' עד י"ב, המורים עבדו באופן רציף מ-1 בספטמבר ועד היום. לא התבטלו ועבדו קשה, יותר משנה רגילה, ולכן שנת הלימודים בחינוך על יסודי תסתיים ב-20 ביוני. נמשיך בבחינות בגרות אחרי ואני קורא לכל המורים להירתם ולעבוד ביולי על מנת לסגור פערים אם יש כאלה. ברור שהעבודה הזאת תהיה עבודה שלא כופים אותה, עבודה התנדבותית בתשלום ומי שלא ירצה להירתם לא יקבל שום עונש ושום דבר. נעשה את העבודה שצריך איפה שצריך. מודה לכם שנרתמתם לסייע בתקציב ובארגון".

יו"ר הנהגת ההורים הארצית מרום שיף אמר: "אני מבקש לברך בשמם של הורי ישראל על ההכרזה החשובה הערב ואני שמח שנענו לבקשתנו למציאת פיתרון למצוקת התלמידים ולצמצום פערים. חשוב שהלמידה ביולי תהיה במוסדות ולא בזום על מנת לתת מענה רגשי. אני מברך על ההצהרה להחזיר את כיתות ז' עד י' ואני מבקש ממך רה"מ לעשות את זה באופן מיידי, הילדים האלה סבלו מספיק בצד החינוכי והפדגוגי. אני מודה לכל העוסקים במלאכה ואנחנו כהנהגת הורי ישראל נעשה ככל שיידרש בכדי להעמיד את החינוך במקום הראוי לו - ראש סדר העדיפויות של ישראל".

נתניהו סיכם את הדברים: "מה שראיתם פה זה שיתוף פעולה יוצא מן הכלל של כולם, מאמץ מבורך, אני חושב שאנחנו יכולים לצאת מהקורונה שלוש פעמים - כלכלית, בריאותית, חינוכית, גם תרבותית".

תלמידים בכיתה בקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
תלמידים בכיתה בקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לפי המתווה המסתמן להארכת שנת הלימודים לחודש יולי, המורים לא יחויבו ללמד בחודש זה, אך אלו שיבחרו להמשיך ללמד יקבלו שכר עבור החודש הנוסף, בנוסף לשכר שמגיע להם עבור חודשי החופש הגדול (למעשה, מעין "בית הספר של החגים"). עלות התכנית כ-2.5 מיליארד שקלים, והיא מיועדת בעיקר לכיתות א'-י"ב. שנת הלימודים הבאה תפתח במועדה, ה-1 בספטמבר. 

מוקדם יותר היום יו״ר ארגון המורים רן ארז התייחס לדיווחים על הארכת שנת הלימודים ומסר: "כפי שסוכם בין ארגון המורים לשר החינוך היום: בחינוך העל יסודי שנת הלימודים תסתיים כסדרה ב-20 ביוני 2021. במקומות שבהם יהיו פערים, ככל שיהיו, יוכלו מורים החפצים בכך להשלים את הפערים, תמורת שכר מלא".

"מורי העל יסודי מלמדים ולימדו לכל אורך משבר הקורונה ללא הפסקה, ורק מורים המעוניינים בכך יוכלו ללמד בכפוף להסכמתם, במהלך חודש יולי, בתשלום שכר מלא כמובן להשלמת פערים כאמור ככל שקיימים עד לכיתה יא. אין המדובר בחובה גורפת או בהארכה של שנת הלימודים. האמור מתווסף לפעילות השגרתית שמתבצעת עי מורי העל יסודי מדי שנה להשלמת חובות הלמידה לתלמידי י"ב".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד מסרה: "עובדי הוראה יקרים, בעקבות פרסומים בשעות האחרונות בנושא הארכת הלימודים בחודש יולי - ברצוני להבהיר כי עמדת הסתדרות המורים לא השתנתה: שנת הלימודים תסתיים בחטיבות הביניים ביום ראשון ה-20 ביוני, ובגני הילדים ובבתי הספר היסודיים ביום רביעי ה-30 ביוני. הפתרון הנכון ביותר הוא שהמדינה תפעיל את תוכנית בית הספר של הקיץ, כפי שעשתה בהצלחה בשנים קודמות. הסתדרות המורים תמשיך לדאוג ולשמור על זכויות עובדי ההוראה".