מבצע חיסון מחלימי הקורונה נפתח אתמול (שלישי) באופן רשמי. משרד הבריאות הנחה את קופות החולים לחסן את מחלימי הקורונה במנת חיסון אחת ולא שתיים כפי שמתבקשים שאר האזרחים.

במסגרת ההנחיות, רשאים להתחסן רק מי שהחלימו לפני יותר משלושה חודשים. הרקע להחלטה הוא מחקרים שפורסמו לאחרונה, שמהם עולה כי גם מחלימים מקורונה עלולים להידבק שוב.

רפי רוימי, תושב בית שאן שהבריא מקורונה בספטמבר האחרון, מספר כי ברגע שנפתחה האפשרות הוא דאג להתחסן: "חייבים לשמש דוגמה, אסור לזלזל בקורונה. אחרי שחליתי וסבלתי מאוד, אני מבין מה ההשלכות של הקורונה". רוימי מספר כי מאז התחיל מבצע החיסונים בישראל, הוא דאג לשכנע כבר יותר מ־100 מתלבטים שילכו להתחסן: "הסברתי לכל המשפחה שחייבים להתחסן. מי שמפחד ממחטים – הלכתי איתו באופן אישי והראיתי לו כמה זה קל ובטוח".

קופות החולים פתחו את החיסונים לכלל הציבור. צילום: אבשלום ששוני.

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם את עמדתו בעניין ההחלטה להעביר חלק מחיסוני הקורונה שרכשה ישראל למדינות אחרות תמורת הטבות דיפלומטיות, והבהיר כי ראוי שהנושא יובא לדיון בממשלה או בקבינט המדיני־ביטחוני, לאחר התייעצות עם שרי החוץ והאוצר.

מנדלבליט אמר כי הטיפול בהעברת החיסונים צריך להיעשות בליווי משפטי מלא וטען כי טרם הגיע לידיו מידע על התוכנית, על מטרותיה ועל התמורות כפי שהובטח לו. בעמדתו הוסיף היועץ כי לא התקבלה הסכמה מראש של החברות שמכרו לישראל את החיסונים וכי העברות החיסונים לא אושרו בידי החשב הרלוונטי - כנדרש לפי חוק נכסי המדינה.

חוות דעתו של מנדלבליט פורסמה לאחר שכבר הועברו עשרות אלפי חיסונים למדינות שונות. נכון להיום, כ־21 אלף מנות חיסון נשלחו מישראל למדינות זרות, ועוד 25 אלף מנות חיסון שהיו אמורות לעבור - מוקפאות בשלב זה.