מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' גבי ברבש שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל על העלייה במקדם ההדבקה, ואמר כי "אם היינו רואים את מה שקורה בישראל כיום, מניו זילנד נניח, אפשר היה לצחוק. אבל המצב האמיתי הוא צריך לבכות". הוא התייחס ב-103FM לפעימה השלישית של ההקלות, ולדברי המומחים שאומרים שהמצב נמצא בשליטה: "מדובר בשתי מערכות נפרדות לגמרי, לכאורה. מערכה אחת זה המערכה של איך אתה שולט בהתפשטות של המחלה במדינת ישראל וכנראה שהחיסונים עושים עבודה טובה, אם הם עושים עבודה טובה אפשר לנסות לפתוח יותר".

לדבריו, הקרב השני, שלא פחות חשוב, הוא הקרב למנוע כניסה של וריאנטים עמידים לחיסונים שקיבלנו. "אתר הקרב הוא נתב"ג ולצערי גם שטחי הרשות הפלסטינית, שאנחנו מתמהמהים בלחסן אותם", הסביר, "פתיחה של שדה התעופה, אחרי שהיה לנו את כל הזמן שבעולם כדי להיערך כמו שצריך היא לדעתי שערורייה, אין לי הגדרה אחרת לדבר הזה".

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

הוא נשאל האם להחלטה על פתיחת נתב"ג כעת יש קשר למערכת הבחירות המתקרבת, והשיב: "יש לזה קשר לניהול כושל של הממשלה, היו חודשיים להיערך לזה, מה הקשר לבחירות? להיערך – לסדר את החקיקה, מה צריך לעבור, מחוסן או לא מחוסן, ישראלי ולא ישראלי בכניסה לארץ, להחליט איך עושים את הבידוק הטכנולוגי". 

"הייתי רוצה שיעשו בדיקות לפני הטיסה ואחריה לכל אחד שעולה, אני רוצה שאף אזרח ישראלי שלא מחוסן לא יעלה על טיסה אלא אם יש לו טיסות טובות לא להתחסן", הסביר ברבש, "גם ליוצאים וגם לשבים ארצה, מי שלא מחוסן ומעל גיל 16 ואין לו סיבה טובה לא להתחסן. אזרחים ישראלים מחוסנים ייכנסו חופשי, ואם מדובר באנשים שאינם ישראלים והתחסנו בחו"ל, הם יעברו בדיקה סרולוגית, יישבו במקום ספציפי מבודד ל-24 שעות שאחריהם יתברר אם הם חיוביים או לא. אם אין להם נוגדנים - הם יילכו לבידוד".

לדבריו, אין סיכוי שהדבר יקרה ביום ראשון. "הם יודעים את זה, וידעו זאת גם לפני חודש, ובכל זאת החליטו לפתוח את שדה התעופה - כי הם חסרי אחריות", הסביר ברבש, "מתחילת המגפה, השרים נענים ללחץ הציבורי, מהיום הראשון בלי הכרה, כל הזמן. עושים מה שהציבור רוצה ולא מה שהוא צריך".

בהמשך הראיון תקף את ראש הממשלה נתניהו: "דיברתי איתו, אני לא יודע כמה זה בידיים של העם להביא את הממשלה לעשות מה שהיא צריכה לעשות בצורה נכונה. יש חוסר יכולת ניהולית קיצונית, זה מדהים". הוא הזכיר כי בשבועיים האחרונים משווקים תעודות מתחסן מזויפות. "מה משטרת ישראל עשתה עם הדבר הזה עד היום? למה לא עושים עם זה משהו? תראו איזה חוסר אונים קיצוני בכל תחום שרק נסתכל עליו", הסביר והפנה אצבע מאשימה לנתניהו: "במבנה הממשלי של מדינת ישראל הכול מתחיל ונגמר בראש הממשלה".