הממשלה התכנסה היום (ראשון) לדיון בהגבלות הכניסה לישראל, ברקע הדיון שצפוי להתקיים היום בבג"ץ בעתירה שהוגשה בדרישה לאפשר חזרת ישראלים לקראת הבחירות. לאחר הדיון הודיע משרד התחבורה כי יאפשר השבוע טיסות מיעדים נוספים, בהם מדריד, אמסטרדם, לרנקה ואדיס אבבה, על מנת לאפשר חזרת הישראלים לבחירות. 

לפי עמדת הממשלה בנוגע למכסה היומית של הבאים לנתב"ג, יש לפתוח את כל היעדים של הטיסות ולהשאיר מגבלה של עד 3,000 נכנסים ביום. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ציין במהלך הישיבה כי "יש דחיפות ובהילות לעניין", והסביר: 

"אני צריך תצהיר ממשרד הבריאות וגורם מטעמו שיסביר את הדברים. בגלל הדיון במל"ל קיוויתי שאפשר להגדיל את מספר הנכנסים ל-4,000 לפי מספר הבדיקות. עם זה אפשר ללכת לבית המשפט כי הצו על תנאי הוא על מגבלה, כל מגבלה שהיא", ציין. "היום יהיה דיון בבג"ץ, אין זמן. כל החלטה שתקבלו ננסה לייצר בצורה הטובה ביותר".

שר הבריאות יולי אדלשטיין ענה ליועמ"ש ואמר: "פנה אלינו היועץ. קיימנו שיחה. אנחנו מבינים את הקשיים שלו בבג"ץ. אילו הייתי מקשיב לקולות האלה היינו היום ב-16,000 מתים. לא נקשיב לקולות האלה. מי שמציע לסכם דברים שלא מקובלים על גורמים מקצועיים של משרד הבריאות שיחליף את שרון וחזי וייצג את העמדות האלה בבג"ץ".

"מכיוון שצוטטתי על הנתונים הטובים. הדברים היחידי שיקלקל את כל התמונה זה לא אוהדים ביציע או בני נוער זה הווריאנטים שיכנסו מחו"ל. אחרי כל הדיונים של חזי שרון ונחמן הם עומדים על כך שאסור לעלות מ-3,000. על יעדי הטיסה אין שום עמדה כל עוד נשארים ב-3,000. העמדה של משרד הבריאות היא עד 3,000 בבג"ץ. הנושא הזה לא היה יוזמה של משרד הבריאות, כאן התחשבנו בעמדה שצריך חתת לישראלים לחזור הביתה לבחירות ואנחנו עושים את המקסימום לעשות את זה", סיכם אדלשטיין.

סגן ראש המל"ל הוסיף: "קיבלתי את עמדת הבריאות הבסיסית. אחרי ששמענו את חוות הדעת של המשרדים השונים הגענו לתשובה שתוכל לספק את בג"צ. הביקוש לא גבוה. הוא לא הגיע ל-3,000 והמטוסים חצי ריקים. הצענו לפי התכולה של רש"ת והבדיקות להגדיל את המכסה ל4,000. שייתן מענה נוסף לכל הקשור לזה".

הוא סיפר גם: "יצאנו בסקר של משרד החוץ ונמסר לנו הבוקר שיש שני דברים, מעט פניות של אנשים שרוצים להגיע וזה עומד ביעדים. אם נגדיל בכל מקרה ל-4,000 זה הגדלה רבה לאחוזים וגם לא נגיע למספר האלה ככל הנראה. לכן אפשר להגדיל את המספרים. משרד התחבורה אישרו להם שיכולים להגיע ל4,000, יכולים להוסיף יעדים ולהגדיל". 

שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "אנחנו עושים את זה. אם משרד הבריאות יאשר לי כניסה מכל היעדים אני אוכל לשלוט בכמויות. אם זה גם יעזור בבית המשפט". מנדלבליט ציין: "זה יעזור לעמדת הממשלה בבג"ץ".

שרת התיירות אורית פרקש הכהן: "לא דובר בשום צורה באופן על 12 יום של אלף אנשים. אני מבקשת שהדברים שלי יושמעו בפני היועץ ויובאו לידי ביטוי בהגשה. אחרי שעות של דיון סיכמנו בדיון ל-3,000 איש ואז יצא פוש על אלף. בלי אף מילה על כך במהלך הדיון. אני מבקשת שהדברים שלי יושמעו ויבואו לידי ביטוי. עשינו דיון מרכזי ואז יוצאת הנחייה על 1,500 איש, זה לא יכול לקרות". 

רגב טענה: "לא צריך להיות תיאום איתכם, הוסמכתי להביא 3,000 איש". שרת הקליטה פנינה תמנו שטה אמרה בתגובה: "הממשלה לא חותמת גומי". פרקש הכהן הוסיפה: "אז חבל שלא אמרת אפס. לא אמרת בדקה אחת לא הסברת ש-12 יום תעשי פחות מחצי מזה. לא זאת הייתה החלטת הממשלה. מצטערת אבל אנחנו עדיין דמוקרטיה. 4 שעות עשינו דיון, ו-5 דקות לא הסברת לאף אחד שזה מה שאת הולכת לעשות. זה לא ראוי".

שר האנרגיה יובל שטייניץ תקף: "אפשר לדבר או שאין זכות דיבור? לא יכול להיות שמי שמתפרץ מדבר". הוא המשיך ותקף את בג"ץ: יש שתי ממשלות. אנחנו מקבלים החלטה ואז עושים דיון בבג"ץ. זה מסור להחלטת ממשלה ולא לדיון משפטי. זה בגלל האקטיביזם המשפטי". 

תמנו שטה ענתה לו: "אולי תבטל גם את בג"ץ? זה טוב שיש לאזרחים לאן לפנות". שטייניץ בתגובה: "בג"ץ יתערב כשיש חריגה. כמו במדינות אחרות". תמנו שטה עמדה על שלה: "מדינות אחרות לא מנעו מהאזרחים להיכנס. אני אתן לך להשלים ואדבר אח"כ".

שטייניץ תקף אותה בתגובה: "אל תעירי לי הערות אני לא רוצה לבטל את בג"ץ. מציע לך לקרוא קצת ספרות בנושא הזה לפני שאת נכנסת לעניין הזה". תמנו שטה ענתה בחריפות: "אולי גם תסתום את הפה לאזרחים? אנשים שלושה חודשים לא בבית. להזכירך אני עורכת דין. יש זכות עמידה לאזרחים מול בית משפט".

פנינה תמנו שטה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
פנינה תמנו שטה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחרי העימות, השרה פרקש הכהן חזרה ואמרה: "צריך לתת ביטוי להחלטה שהתקבלה. אנחנו 12 יום אח"כ. 1,500 זהה למצב של השמיים סגורים. אף אחד לא שיקף את המצב. כשסיכמנו על עד 3,000 בקבינט היה נכון לשקף שמתכוונים לאלף ביום. שיהיה ברור לבג"ץ שנכנסים ישראלים בכמויות מכובדות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שאל את שרת התחבורה: "מירי את יכולה להגיד תוך כמה זמן תגיעי ל3,000?". רגב ענתה: "אנחנו כבר פתחנו ל-3,000 עד ה-20.3. אם הממשלה תאשר מכל היעדים אז אנחנו נאשר עד 3,000 ביום". 

נתניהו הציע: "ההחלטה המתבקשת היא לפתוח לכל היעדים. מציע להסמיך אותך שאם יש ווריאנט חדש תוכלי לסגור את זה. יעדים בלי הגבלה חוץ מהחלטה שלך". תמנו שטה הוסיפה: "החלטה שיוויונית". רגב טענה: "אין כזה דבר החלטה שוויונית".

פרקש הכהן שאלה: "למה עד 20.3, יש החלטה מתחילת מרץ". נתניהו ענה: "אורית ננסה להיות לפעמים כמו פרלמנט בריטי תנסו להסתכל על הכתר. מירי את יכולה היום או מחר להגיע ל-3,000. להטיל על הבריאות והתחבורה לסגור לווריאנטים".

מירי רגב במתחם בדיקת הקורונה המהירה שאל על תפעיל כפיילוט (צילום: משה כהן)
מירי רגב במתחם בדיקת הקורונה המהירה שאל על תפעיל כפיילוט (צילום: משה כהן)

מחלוקות בין השרים על מינוי רגולטורים בשוק הטלוויזיה

בהמשך, עבר הדיון לעסוק בסוגית מינוי יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין ומינוי המנהלת הכללית של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, כאשר חלק מהשרים טענו שלא ניתן לאשר את המינויים סמוך כל כך למועד הבחירות.

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר: "לפני שנתיים יש לי שורה של טענות שהועברו לשר לשעבר איוב קרא, הטענות לא מאפשרות לנו לאשר את המינויים האלה. אי אפשר לאשר עכשיו לפני הבחירות את המינויים מבלי לבדוק הטענות של ניגוד העניינים ולחדש את הדיון בוועדה המייעצת. זה נראה לי בלתי סביר באופן קיצוני ולכן אם המינויים מועלה אני אתנגד". 

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הוסיפה: "אני מסכימה עם הדברים שנאמרו ע״י הקולגות שלי. המינויים צריכים להיעשות בזהירות המתבקשת, אי אפשר לאשר אותן רגע לפני הבחירות. אני חושבת שצריך לדחות את האישור המינויים לאחר הבחירות. אם מסתכלים על זה בהיבט ענייני צריך שהממשלה תצביע נגד המינויים האלו". 

השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס אמר: "9 ימים לפני הבחירות הדבר הזה הוא בלתי מתקבל על הדעת. אני מציע שלא להצביע היום על המינויים הללו ולכן אני מציע בידידות לשר התקשורת למשוך את ההצעה לחכות אחרי הבחירות ולכניסתו של שר חדש".

נתניהו שאל את מנדלבליט: "האם אנחנו מחוייבים להצביע? האם ניתן לדחות את ההצבעה? האם ניתן לומר אם אתם מכריחים אותנו אנחנו מצביעים נגד?". היועמ״ש ענה: "אם משהו דומה לזה זה המינוי של המפכ״ל ונציבת שב״ס. גם שם סברנו שכן יש לאפשר אותם למרות שהיינו בתקופת בחירות. צריך לקחת את ההחלטה לגופם של המועמדים ללא קשר לבחירות". 

גמליאל תהתה: "איך נוכל לקבל תשובות לגבי המועמדים?". היועמ״ש: "אני מציע לאפשר ליועמ״שית של משרד התקשורת לענות". שר הביטחון בני גנץ ציין: "זה בדיוק מה שביקשתי, תשמעו את היועצת המשפטית ואז נחליט".

אוחנה תקף: "אתם תרכינו את ראשכם מול היועמ"שים ואנחנו לא". מנדלבליט ענה: "אני מציע השר אוחנה אל תכניס את הפוליטיקה פה". תמנו שטה הוסיפה: "אנחנו נגן על הדמוקרטיה ואתם תמשיכו לרמוס אותה. זה מה שקורה פה".

היועמ״שית של משרד התקשורת אמרה: "לא עלו כאן שום טענות לזיוף. לא הייתה כלל טענה על זיוף מסמך". השרה אורלי לוי טענה: "אז צריך לבדוק את זה, בוא תביא את המסמך". היועמ"ש חזר והדגיש: "אין שום בסיס לטענה הזאת. אין מסמך". 

מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הזכיר: "אנחנו חייבים לזכור שאנחנו כאן שמות של אנשים". תמנו שטה אמרה: "הם מוכנים להכפיש שמות של אנשים". אורלי לוי: "פנינה זאת זכות הדיבור שלי". תמנו שטה: "זו זכות הדיבור שלך אבל את מכפישה".

לוי: "אני לא מכפישה, אני מבקשת לבדוק את הטענות". היועמ״ש אמר שוב: "אין טענה כזאת. לא עלה על ידי אף אחד". לוי: "אני מבקשת שייבדק לעומק. גם כדי להוציא אותו נקי". היועמ״ש חזר: "השם שלו נקי בהקשר הזה". 

היועמ״שית של משרד התקשורת סיכמה: "אפשר להקריא לכם את הכתבה? באפריל התפרסמה כתבה של דה מרקר והיא נסמכה על חוו״ד של היועצת המשפטית בעניין הכשירות לבקש בקשה לרישיון. ובין היתר מציגים שם את עמדתו של ניר שויקי לפיו חומרת הנסיבות לא מצדיקות אי מתן רישיון. אין כאן ביטוי למה שנאמר כאן".