משרד הבריאות עדכן הערב (ראשון) את נתוני התחלואה, לפיהם מעל 6,000 בני אדם נפטרו מקורונה בישראל מאז פרוץ המגפה. ביממה האחרונה אובחנו 775 חולי קורונה חדשים, שהם 2.9% ממספר הנבדקים. נכון להיום 640 חולים קשה ו-221 מונשמים. 

עם זאת, יש לציין כי בימים האחרונים ישנה ירידה במספר המאומתים ומקדם ההדבקה עומד כעת על 0.78%. מדו"ח אמ"ן שפורסם הבוקר, עולה כי נראה שמבצע החיסונים נותן את אותותיו. מספר המאומתים ומספר החולים במצב קשה יורדים בעקביות, אך היקף התחלואה עודנו גבוה יחסית.

שיעור הבדיקות החיוביות נמצא בירידה מתמשכת ומקדם ההדבקה ירד בחדות בשבוע האחרון. סימנים אלה מעידים על צמצום בהיקף ההדבקות. מספר החולים במצב קשה גבוה יחסית (כ-650 בממוצע שבועי), אך ממשיך לרדת בהדרגה. חרף ההתפתחויות החיוביות, המשך ההקלות עלול להביא לעלייה מחודשת בתחלואה, בעיקר אצל אלו שטרם חוסנו.

עוד עלה מהנתונים, כי החיסונים יעילים בפרט עבור מחלימים, המצויים בסיכון להדבקה חוזרת מהזן הדרום אפריקאי שנמצא בישראל וייתכן שגם מזנים דומים, כגון הזן הברזילאי. על כן, מומלץ למחלימים להתחסן בהקדם. המרכז האמריקני לבקרת מחלות הכריז כי לא מוכרים סיכונים בטיחותיים בחיסון מחלימים ומשורת מחקרים עולה שמנת חיסון אחת משפרת מאוד את ההגנה של מחלימים מפני הווריאנטים הקיימים. מדיווחים ראשוניים עולה כי מחלימים שסובלים מתסמינים מתמשכים גם לאחר החלמתם, מעידים על שיפור ניכר במצבם לאחר קבלת מנת חיסון.

בתוך כך, פרויקטור הקורונה, הפרופ' נחמן אש, קיים תדרוך עיתונאים והעריך כי "לאור מדדי התחלואה הטובים ניתן לומר כי נוכל לחגוג את חג הפסח בצורה סבירה. לא צפויות עוד הגבלות בפסח".

נחמן אש (צילום: צילום מסך משרד הבריאות)
נחמן אש (צילום: צילום מסך משרד הבריאות)

"היו לנו חששות מתהליך מהיר של פתיחת המשק, אבל אנחנו נמצאים במגמת ירידה של התחלואה. יחד עם זאת, גם הצעדים הבאים צריכים להיעשות באחריות", הדגיש אש. "האירוח בבתים צפוי להישאר תחת מגבלות ההתקהלות הקיימות, האירועים במלונות תחת מתווה התו הירוק עם האפשרות לילדים עם בדיקות".

אש הוסיף כי בשבוע הבא תתאפשר כניסה לאירועים באמצעות התו הירוק. "אנחנו מכינים את התשתית הרגולטורית לכך ובעלי העסקים יוכלו להשתמש בחברות דיגום מאושרות לבדיקת נכנסים לעסק. הכיוון הוא אופטימי, התחושה הזאת קיימת בכל מקום באוויר. כדי שנזכה להמשיך בדרך זו היא חייבת להיות מנוהלת ולהתבצע בצורה אחראית, היא עוברת לבעלי העסק והתושבים, לכולנו". 

הוא הסביר כי "אם יימצא מקרה חיובי בכניסה לאירוע, ודאי שהוא לא נכנס לתוכו. אבל אנחנו רוצים שיהיה דיווח למשרד הבריאות, שאותו אדם יילך לעשות בדיקת PCR ואם היא תימצא שלילית, הוא יוכל להתנהל כרגיל". 

"אני רוצה להדגיש שלושה דברים: בעל העסק צריך להבין שאם תהיה הדבקה בעסק שלו כי מישהו נכנס בלי תו ירוק וגורם להדבקה - הבעיה היא שלו. הפגיעה הגדולה היא בעסק שלו. גם האדם שנכנס למקום שאמור לעבוד תחת התו הירוק ורואה שזה לא כך צריך לשמור על עצמו ולצאת".

"הנקודה השנייה היא הקפדה על הבידודים של החוזרים מחו"ל - זה המפתח לקטיעת שרשרת ההדבקה. הסיכון למוטציות מחו"ל עדיין קיים, והאחריות על שמירת כללי הבידוד היא קודם כל בידי החוזרים מחו"ל בתוך ומחוץ לבית".

"הנקודה השלישית שאנחנו מדגישים היא מניעת התקהלויות מיותרות והקפדה על כללי התקהלות בפנים ובחוץ. פתחנו את מערכת החינוך במלואה בכל היישובים פרט לאדומים. עדיין צריך להקפיד בחינוך על הכללים אחרת יש חשש להדבקה גם בכיתות מחוסנות". הוא הוסיף: "אנחנו לא יכולים לנהוג בחוסר אחריות כלפי הילדים ולהגיד 'אוקיי תידבקו - נפתח את הלימודים ויהיה מה שיהיה'. אני מקווה מאוד שנוכל לפתוח את הלימודים בכל מדינת ישראל, אבל רק כאשר לא יהיו יישובים אדומים".

על סוגית המסכות אמר: "כרגע ההנחיות לא משתנות - נמשיך להנחות על עטיית מסיכה. זה אמצעי יעיל שנכון להשתמש בו כאשר יש סיכון קטן להדבקות. כל עוד אנחנו לא יודעים מה הנתון המדויק של ההגנה של החיסונים מפני הדבקות, נעשה את הצעד הנוסף הזה של שימוש במסיכה כדי להקטין את הסיכון ולהוריד את התחלואה. נשקול את זה בבוא העת, כרגע אין שינוי בהנחיות".
 

חיסון לקורונה, אילוסטרציה (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חיסון לקורונה, אילוסטרציה (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)