ברקע ההקלות הנוספות במערכת החינוך, שוחח הבוקר (ראשון) פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לשאלה מדוע המערכת לא נפתחה באופן מלא: "היא פתוחה די רחב, פתחנו בשבועות האחרונים את האפשרות ללימודים מלאים בכיתות א'-ד' ואנחנו נמשיך בדרך הזאת". הוא הוסיף כי "המצב טוב, אבל אנחנו עדיין חוששים מאחר והילדים לא מחוסנים שאם נלך מהר מדי התחלואה יכולה לקפוץ".

"זה עניין של גישה. יש גישה שאומרת תפתחו הכול ונראה מה קורה, יהיו הדבקות נוכל ללכת אחורה, אנחנו חושבים שצריך ללכת בהדרגה לראות שאין הדבקות. אנחנו ממש לא רחוקים", המשיך אש. 

מערכת החינוך מתכוננת לחזרת התלמידים (צילום: מרק ישראל סלם)
מערכת החינוך מתכוננת לחזרת התלמידים (צילום: מרק ישראל סלם)

הפרויקטור הסביר את המתווה הקיים במערכת החינוך: "את הקפסולות בכיתה ג' פתחנו בשבוע שעבר, נראה השבוע את הנתונים ולהערכתי נוכל להשלים את הפתיחה של ה'-ו' בימים הקרובים". הוא הוסיף כי "את כיתות ז'-י' אנחנו רוצים לראות באמצעות הבדיקות האם יש הדבקות שאנחנו לא מזהים, וכיתות י"א-י"ב בהתאם לחיסונים. אנחנו ממש לא רחוקים מפתיחה מלאה".

לפי הנתונים, חלה ירידה של 65% במספר הילדים וצוותי החינוך המאובחנים כחולי קורונה. לדברי אש: "אנחנו בהחלט שמחים לראות את זה ועדיין רוצים לנהוג בזהירות. נכון שלרוב אצל ילדים המחלה קלה ואפילו א-סימפטומטית אבל אנחנו לא יודעים מה ההשפעות ארוכות הטווח של המחלה ולא רוצים לגרום להדבקות מיותרות".

הבוקר, בוטלה חובת הצהרת הבריאות במערכת החינוך. "הורדנו אותה כדי להקל על ההורים, הערך שלה לא היה רב", אמר אש והוסיף: "אנחנו מעריכים שיש אחריות להורים שהילד מרגיש לא טוב הוא נשאר בבית, ואין צורך להטיל על כולם להצהיר שכל הילדים מרגישים טוב".

על דבריו של מנכ"ל פייזר על עצירת משלוחי החיסונים לישראל הגיב אש: "אנחנו מאמינים לגמרי לאיום הזה, השוק של החיסונים הוא שוק חסר, כל המדינות רודפות אחרי החיסונים, ארגון פייזר הוא לא ארגון ללא כוונות רווח, הם בוודאי רוצים לקבל את הכסף". כנשאל האם החוסר בחיסונם עלול לסכן את מדינת ישראל: "בהסתכלות קדימה לשנים הקרובות אנחנו בסיכון, אנחנו מעריכים שנצטרך לחסן בסבבים נוספים, אנחנו לא יודעים מתי ואם נהיה בסוף התור לקבלת החיסונים בוודאי שנהיה בבעיה קשה".

הפרויקטור התייחס גם לאפשרות של פיתוח חיסון ישראלי: "הפיתוח נמשך אבל אנחנו לא יודעים מה תהיה יעילותו ומתי נוכל להשתמש בו. זה בהחלט עוד ערוץ שצריך לדאוג שיהיה קיים". הוא הוסיף כי "נראה תוצאות בוודאות, האם הן יהיו טובות מספיק? אינני יודע".

על ביטול חובת עטיית המסכה במרחב הציבורי אמר אש כי "אנחנו קרובים לזה, אני מניח שהשבוע נדון בכך ונקבל את ההחלטה וזה יהיה בימים הקרובים". לדבריו, מדובר באחריי חג העצמאות "בשטח פתוח ולא במבנה ולא בהתקהלויות".

בתוך כך, מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה עדכן הבוקר כי ישנם 261 חולים במצב קשה, כאשר אחוז הבדיקות החיוביות במהלך סוף השבוע עמד על 0.8%. בנוסף, לפי הדו''ח ישנם 3,978 חולי קורונה פעילים בישראל.