ישראל אומנם נמצאת בשלב של דעיכה בהתפשטות הקורונה, אך גם בתקופה זו נותרו כמה שאלות לא פתורות בכל הקשור להתמודדות עם הקורונה, ביניהן מה גורם להידבקויות ולסגירת בתי ספר בתקופה האחרונה, הפרסומים על מקרי דלקת שריר הלב וכמובן – האם נצטרך לקבל חיסון שלישי לקורונה. במהלך ראיון לענת דוידוב וגולן יוכפז, התייחס פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, לשאלות המורכבות. 

כאמור, בימים האחרונים דווח עוד על המחקר שגילה כי כשמקבלים אחרי חודשים של חיסון ראשון ושני, מגלים בעיה או סימן שאלה לפחות סביב התפתחויות של דלקת בשריר הלב. "קודם כל נכון לשים את זה על תקן סימן שאלה, מה שראינו זה שיש מקרים, עשרות מקרים של דלקת בשריר הלב בקרב מחוסנים לאחר מנה ראשונה ושנייה, בעיקר אחרי שנייה", אמר הפרויקטור. 

"זה מתוך מיליוני מחוסנים על רקע שזה מחלה קיימת, זו לא תופעה חדשה. זו מחלה שנגרמת על ידי וירוסים שונים כך שמה שצריך לעשות כעת זה לראות שבאמת אפשר לייחס עודף תחלואה לחיסון, זה נמצא בבדיקה עכשיו. גם אם נראה את הנתון הזה נצטרך לשקול האם זה משהו שמונע להתחסן או שהתועלת של החיסון יותר גדולה", הוסיף פרופ' אש. 

לדברי אש, "ברגע שיש אוסף של מקרים והדו"ח אומר את הדברים בזהירות, ברגע שראו אוסף של מקרים מרימים את הדגל כדי שתהיה תשומת לב גדולה יותר. העברנו את הנתונים לפייזר והיה איתם דיון בנושא ומאחר ולא נמצאה עדות לכך ברחבי העולם באמת הם בודקים את זה. מאחר ואנחנו מתקדמים ביותר בעיקר בחיסון אוכלוסייה צעירה והתופעה מיוחסת לאוכלוסייה יותר צעירה, יכול להיות שזה יימצא בעתיד בעולם אבל כרגע אין סימנים".

"ברוב המקרים זאת מחלה שחולפת ללא כל שאריות", הרגיע פרופ' אש, "אנשים חוזרים לתפקד כרגיל, יש מקרים מסוימים שזה יכול לגרום לפגיעה יותר קשה בתפקוד הלב. יש מקרים גם שיכול לגרום למוות בעיקר על רקע הפרעות בקצב הלב. היו שני מקרים חשודים, גם כאן קשה לייחס את זה לחיסון בהכרח, חלק נמצא בבדיקה חלק הקישור אולי יותר ברור מבחינת לוחות הזמנים אבל אי אפשר לדעת בוודאות שהחיסון אכן גרם למוות".

עוד ועוד בתי ספר נסגרים – מה הסיבה? 
פרופ' נחמן אש התייחס גם לדיווחים לפיהם יש עוד ועוד בתי ספר שנסגרים בעקבות מקרים של הידבקויות. "יש אכן, כצפוי אני מוכרח לומר, מקרים של הדברות בביה"ס, בינתיים זה לא במספרים מפחידים, התחלואה לא נראה שעולה דרך מערכת החינוך. אנחנו גם נוקטים כמו שאמרנו מראש במדיניות שכשיש התפרצות אנחנו מנסים לעשות בדיקות נרחבות ככל שניתן, כדי לאתר את המקרים ולהוציא את הילדים לבידוד, בינתיים אין סימנים מדאיגים".

"קשה לדעת", אמר פרויקטור הקורונה בהתייחס לשאלה איך הילדים נדבקים. "יכול להיות בבית, בסביבה, יכול להיות שחלק בבית הספר, קשה לדעת מה מקור ההדבקה. החשיפה היא רבה כי היום מסתובבים די חופשי".

"אתמול בשבת היה מספר קטן של מאומתים, 38, אנחנו נמצאים בערך על 120 ממוצע יומי במהלך השבוע. מספר שאפשר לחיות איתו אנחנו מקווים עדיין שהוא ירד, עושים מאמצים רבים. אני מקווה שזה ימשיך לרדת. מספר הפטירות הולך ויורד בהדרגה בשבועות האחרונים והגיע ל-0, מספר החולים הקשה עומד על 150, אני מזכיר שעמדנו על בערך פי 10 בשיא, בהחלט המגמה מתבטאת גם בירידה בתחלואה בבית החולים, סגרנו לא מעט מחלקות", אמר פרופ' אש. 

חיסון שלישי בדרך?
פרויקטור הקורונה התייחס בראיון ל-103FM גם לאפשרות שנצטרך לקחת חיסון שלישי לקורונה. "כל יום שחולף אנחנו מתקרבים לזה אבל עדיין לא יודעים מתי. סבירות מאוד מאוד גבוהה, הסיכוי שהחיסון טוב להרבה שנים הוא כנראה לא גדול, גם בגלל שהחיסוניות יורדת וגם בגלל המוטציות. ברגע שנראה סימנים שהיעלות יותר נמוכה נצטרך לקבל את ההחלטה".

כפי שרבים שמים לב, נרשמת תופעה לפיה אנשים רבים מצוננים בתקופה הזו. פרופ' אש התייחס לכך ולאפשרות שהסרת המסכות היא הסיבה לכך. "זה ממחיש את התועלת של המסכה. כאשר עטינו אותה באדיקות יש כאלה שאומרים אנחנו ממשיכים עם המסכה כדי להימנע מהצטנניות האלה. זה באמת אמצעי יעיל. שימו לב לתחלואה בעולם, בהודו תמונות מאוד קשות – המגפה לא מאחורינו, אנחנו במצב מצוין".