מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, קיים היום (שני) תדרוך עיתונאים, במהלכו הוא התייחס לעלייה הגואה בשיעורי התחלואה, העלייה במספר החולים הקשים והידבקותם של 12 בני אדם בזן הדלתא פלוס.

בפתח דבריו אמר הפרופ' כי "לקראת כניסת התו הירוק לתוקף חשוב להסביר כיצד הוא יעבוד - כל התקהלות מעל 100 איש במקום סגור או פתוח - יכנסו אליה רק מחוסנים ומחלימים עם בדיקת PCR מה-72 שעות אחרונות". הוא הוסיף כי "ילדים בני 12 ומטה מוחרגים מבדיקות וכי
בימים הקרובים עם אישור התקנות המפורטות נפרסם את פרטי ההנחיות".

לדבריו, "במקרה של התו שמח, כל מי שאינו מחוסן כולל ילדים מגיל שנה עד 12 מחויב בבדיקת קורונה שלילית, כדי למנוע הדבקות באירועים מסוג זה". באשר למימון הבדיקות אמר כי "במסגרת התו השמח בדיקות לילדים מתחת לגיל 12 ימומנו על ידי המדינה".

עוד אמר, כי "במקביל לתו הירוק יצא לדרך גם התו שמח הכולל פעילויות בסיכון גבוה יותר כמו חתונות עם מזון, שתיה, ריקודים, התקהלויות וצפיפות גבוהה והסיכון בהן גבוה יותר".

בהמשך חשף הפרופ' כי משרד הבריאות מקדם הקמת מערך בדיקות מהירות שיפעל באופן מלא החל מה-8 באוגוסט ויהווה בהמשך חלופה לבדיקות ה-PCR שלהן אנו מחיובים היום".

לדברי אש, כל אדם ישלם עבור הבדיקה סדר גודל של כמה עשרות שקלים תלוי בכוחות השוק, כאשר ילדים בני 12 בכל מקרה מוחרגים מהבדיקה עבור התו הירוק".

"אנו מקווים שהפעלת התו הירוק והשמח יבלמו את העליה בנתוני התחלואה", אמר אש והרחיב באשר לבדיקות הביתיות והמהירות: "לגבי הבדיקות הביתיות שהחלו להימכר בבתי המרקחת - הן מיועדות לשימוש עצמי בלבד, למי שרוצה לבקר את סבא וסבתא ולוודא שהוא לא מסכן אותם למשל, הבדיקה הזו לא מחליפה את בדיקת ה-PCR, אם היא יוצאת חיובית יש להיכנס לבידוד ולהיבדק בדיקת PCR בהקדם
 רק בדיקת PCR שלילית מאפשרת יציאה מבידוד".

"לגבי הבדיקות המהירות", המשיך הפרופ', "הן מספקות תשובה תוך מספר דקות ואנו רוצים שתוך זמן קצר יהוו חלופה לבדיקות ה-PCR לטובת פעילויות התו הירוק".

בנושא החיסונים אמר הפרופ': "אני שמח לשמוע על חיסוניות גוברת של בני 12 ומעלה, בין אם זה לשמור על בריאותם או להימנע מהצורך בבדיקות PCR בתדירות גבוהה או כניסה לבידודים, כל אלו יתרונות שהחיסון מספק". עוד ציין, כי הוא "מאוד מקווה שהמגמה הזו של ההתחסנות תימשך כי כולנו מבינים שזה חשוב ככלל ובפרט לקראת פתיחת שנת הלימודים. החיסון הוא הכלי החשוב ביותר, הדרך היחידה לאורך זמן לבלום את נתוני התחלואה. שיתוף הפעולה שלכם והקפדה על ההנחיות וההתחסנות זה המפתח להצלחה".

עוד אמר אש, כי "החל מה-1 באוגוסט נצא לדרך עם חיסוני מודרנה לאנשים מעל גיל 18". לדבריו, "החיסון נועד לנצל את כמות החיסונים שיש ברשותנו מחברת התרופות, ולאפשר בכך לחסן חלק גדול יותר מהאזרחים".

בהמשך נשאל מתי יהיו מספיק חיסונים של פייזר במלאי לצורך מתן מנה שלישית, ועל כך השיב:  "את מבצע מתן חיסון הדחף נבצע כאמור כשיוחלט על כך, ובהתאם לכך גם נתזמן את הגעת החיסונים לצורך הזה בתיאום עם פייזר ככל שיתאפשר. זה תלוי גם איזו אוכלוסיה תקבל את החיסון השלישי, אבל בהתאם לכך נזמין את הכמות הנדרשת"

לסיום התייחס הפרופ' למצב החיסון בקרב ילדים בחברה הערבית לעומת הכללית: "מדובר בשיעור נמוך יותר בקרב בני 12-15, כ-10% מהילדים בגילאים האלו התחסנו בחברה הערבית בהשוואה לכ-40% בחברה הכללית. זה המקום לעודד את ההתחסנות בחברה הערבית. חשוב לנו מאוד שאנשים יתחסנו ויהיו מוכנים. אנו מסתכלים בדאגה על עליית התחלואה בחברה הערבית. יש יותר ויותר מקרים אחרי תקופה ארוכה של מספר מאומתים נמוך. אנו חוששים מהתפרצות בחברה הערבית ולכן קוראים לאנשים להתחסן".

הבוקר הודיע משרד הבריאות כי 1,398 בני אדם אובחנו כחיוביים לקורונה ביממה האחרונה, מתוך 68,192 בדיקות שבוצעו. מבין המאובחנים, 12 אובחנו כנדבקים בזן הדלתא פלוס. עוד נמסר, כי מקדם ההדבקה (R) עומד על 1.35 וכי מצבם של 108 חולים מוגדר קשה. מספר המונשמים עומד על 20. 

מהנתונים עולה כי מספר הנפטרים כתוצאה מהנגיף בארץ עלה ל-6,461 בני אדם. מבחינת מתחסנים, אתמול קיבלו כ-4,000 בני אדם את מנת החיסון הראשונה (5.76 מיליון במצטבר), ו-15 אלף את מנת החיסון השנייה. 

בתוך כך, חוקרי אמ"ן פרסמו כי מספר החולים קשה "משקף באופן ברור ואובייקטיבי את העובדה שהמגפה מתפשטת בארץ ומחריפה".

"האצת ההתחסנות הינה הפתרון המרכזי לצמצום הסיכון מפיתוח מחלה קשה ומתופעות ארוכות טווח אצל הנדבקים. ככל שרבים יותר באוכלוסיה יתחסנו, כך יידבקו פחות אנשים עד להגעה לאיזון מחודש מול זן זה של הנגיף", הבהירו.

עוד נכתב, כי לפי ממצאים ראשוניים ממחקר מבריטניה, מחלימים מצויים בסיכון מוגבר (ביחס לוריאנט הבריטי) להדבקה חוזרת בוריאנט דלתא בחלוף חצי שנה מהחלמתם".