מבצע החיסון של בני 60 ומעלה במנת חיסון שלישית נגד קורונה יוצא הבוקר לדרך.

אף שההנחיה הרשמית ממשרד הבריאות אתמול לקופות החולים הייתה להתחיל לחסן רק ביום ראשון, בקופות נערכו להתחיל לחסן כבר הבוקר.
הקופות פתחו את האתרים והאפליקציות להזמנת חיסון שלישי לבני 60 ומעלה שחלפו חמישה חודשים מאז שקיבלו את החיסון השני, ולפי הדיווחים שלהן, כבר לאחר זמן קצר התקבלו אמש מאות פניות. 

ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע אמש על תחילת מבצע החיסונים, וקרא לבני 60 פלוס להתחסן. "האסטרטגיה שלנו כוללת שלוש שכבות הגנה – שמירה על המבוגרים, עטיית מסיכות והתחסנות", אמר והדגיש שרוב מוחץ בוועדת המומחים המליץ על מתן החיסון השלישי.

"המציאות מוכיחה כי החיסונים בטוחים ומגינים מתחלואה קשה ומוות", הוסיף. "אני קורא לכל המבוגרים שקיבלו חיסון שני – לכו להתחסן בחיסון המשלים. תדאגו לעצמכם, תדאגו ליקירים שלכם. ההחלטה היא להתעקש על מדינת ישראל פתוחה".

בנט ציין שנשיא המדינה יצחק הרצוג יקבל את החיסון השלישי הבוקר בבית החולים שיבא. כמו כן, דווח שבצהריים יחוסן גם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)

חגי לוי בן ה־80 בירך על ההחלטה לתת חיסון שלישי ואמר: "אין לי בכלל בעיה להתחסן. חשוב לעשות את כל מה שניתן כדי להתגונן מפני הנגיף".

גם רומיה חדד בת ה־82 מכפר סבא נחושה להתחסן. "אם הם מחליטים שזה באמת חשוב לקבל עוד חיסון, אז אני לא פוחדת", אמרה. "כמו שלא פחדתי בשתי הזריקות הראשונות".

דודי, בן 72 מחדרה, מסויג יותר. "אשתי ואני החלטנו שנחכה שבועיים־שלושה, כדי לראות איך החיסון השלישי משפיע", אמר. "קודם שיתחסנו המבוגרים מאיתנו. אנחנו לא פוסלים מנה שלישית, אבל לא רצים להיות הראשונים בתור. יש לנו אמון בפייזר ובמקבלי ההחלטות במשרד הבריאות. היינו מראשוני המתחסנים, אבל עכשיו זה סיפור קצת שונה".

ואילו תושב פתח תקווה בן 81 אמר: "נראה לי שהכל מבולבל ויש יותר מדי חוסר ודאות סביב שאלת החיסון השלישי. אם משרד הבריאות ינחה חד־משמעית לקבל חיסון בגיל השלישי, אתייעץ עם הרופא שלי ואנהג על פי עצתו".

בקופות החולים נערכים לפתיחה מחודשת של מתחמי חיסונים גדולים, הן לקראת מבצע מתן החיסון השלישי למבוגרים והן במסגרת הניסיונות להגביר את ההתחסנות בקרב בני הנוער.

בשירותי בריאות כללית במחוז דן פתח תקווה נערכים לפתיחת שלושה מרכזי חיסונים. בשבועות האחרונים ההתחסנות הייתה בחלק קטן מהמרפאות ובאמצעות מבצעים מיוחדים לבני נוער, בשיתוף הרשויות המקומיות.

במד"א נערך אתמול מבצע חיסונים לבני נוער בגילאי 12־18 בעשרות מוקדים. החיסונים ניתנו לבני נוער החברים בכל קופות החולים, שהגיעו בליווי הורים או עם אישור החתום על ידי אחד מהם. זאת, בניסיון נוסף להגביר את קצב ההתחסנות בקרב בני הנוער.

בינתיים נמשך הוויכוח סביב חיסון בני הנוער בבתי הספר, על רקע ההתנגדות של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון.

מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר, אמר כי הוא תומך בחיסון תלמידים במערכת החינוך. "בדומה לחיסונים אחרים שמתבצעים כדרך שגרה בתוך בתי הספר כבר שנים רבות, אין שום סיבה לא לבצע חיסון נוסף בבית הספר. חיסון שיבטיח לימודים סדירים ומלאים", אמר. "יש סייג אחד לרעיון - לא לחייב תלמידים להתחסן".

יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראש עיריית בת ים צביקה ברוט הנחה אתמול את מינהל החינוך בעירו להיערך למתן חיסונים בבתי הספר התיכוניים בעיר. זאת, לדבריו, כדי להגדיל את מספר המתחסנים הצעירים בעיר, שעומד כיום על כ־20%, בדומה לממוצע הארצי.

במקביל, התחלואה ממשיכה להתפשט. אתמול נוספו 2,165 מאומתים, ומספר החולים במצב קשה עלה ל־159. חולה קורונה בן 38 נפטר אתמול ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים סורוקה בבאר שבע. הוא לא סבל ממחלות רקע, אך לא התחסן נגד קורונה. הוא נדבק ופיתח תסמינים נשימתיים קשים שבגללם אושפז. מצבו הידרדר במהירות, והוא הונשם וחובר למכונת אקמו.

פרופ' מוטי קליין, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בסורוקה, אמר: "לצערנו, העובדה שהיה צעיר ולא סבל ממחלות רקע לא סייעה לו בהתמודדות עם המחלה הקשה. הסיפור העצוב רק מדגיש את חשיבות ההתחסנות. בגלים הקודמים, בטרם היה חיסון זמין, היינו עדים לצעירים עם מחלה קשה שמצבם החריף במהירות ולמרבה הצער חלקם לא שרדו. חשוב להפנים את המשמעות של חומרת המחלה, וכרגע, כשהחיסון יעיל וזמין - ללכת להתחסן״.